Gå til innhold

Rydding i program-mappene

7r

Anbefalte innlegg

Har sett litt på Windows Utforsker igjen, og synes det begynner å bli mektig rotete i mappestrukturen.

Har XP på egen partisjon C:\, programmer på egen partisjon D:\ og dokumenter, bilder, videoer, lydfiler m.m. på E:\.

Greit nok med E:\, men program-mappene i D:\ begynner jeg å miste oversikten over, videre er det noen programmer som på død og liv skal legge seg inn på C:\, der jeg i utgangspunktet bare vil ha mitt OS (XP). Videre er det delt inn i 2 brukerområder, og det gjør det kanskje litt mer rotete, da det blir Documents and Settings på 3 plasser.

Noen som har forslag på hvordan jeg skal organisere mappene? Hvilke filer kan jeg slette på C:\ osv...

Endret av 7r
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
... Noen som har forslag på hvordan jeg skal organisere mappene? Hvilke filer kan jeg slette på C:\ osv...

Det du kan spare av plass på C kan du bruke programmet Crap Cleaner til.

Videre kan du jo ha en overordnet struktur som f.ex dette:

• Tekstprogrammer
  • Multimediaprogrammer
  • spill
  • bildebehandling
  • systemprogrammer
  • evt. flere hovedkategorier.

Mulighetene er mange, det er bare å velge :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Blir fort veldig mange mapper hvis man skal la ting legge seg der de foreslår.

Med unntak av enkelte antivirus og brannmur programmer som nis kan man fritt bytte innstallasjonskatalog.

Har selv følgende struktur:

alle programmer og spill innstalleres på c:, så lagrer jeg bilder og filmer, dokumenter og slike ting på d:

Fra c: har jeg en mappe som jeg kaller sikkerhet, hvor jeg innstallerer antivirus, brannmur, spamfilter, antispyware osv.

Videre har jeg en multimedia mappe som jeg legger mediaplayerne i.

Så har jeg en spillmappe til alle spillene...osv.

Aldri hatt problemer med det, unntatt med nis.

avinnstaller de programmer du ikke vil ha, slett så kataloger og filer etterpå fra det du vet du har fjernet.

Bruk søk funksjonen, og søk etter programnavnet og slett det den finner.

ligger bl.a ofte en fil elelr tre i prefetch mappa.

Kjør så en defragmentering om du vil.

Lenke til kommentar
... alle programmer og spill innstalleres på c:, ...

Fullt mulig (og i perfekt harmoni med hva MS installer alltid foreslår) men blir fort uhøvelig hvis man driver og tar speilbilde (backup) av C partisjonen.

Noen mener at programmene bør ligge der de automatisk legger seg...
Ja det er alltid noen som mener ett eller annet. Vi er da individer alla sammen :laugh: Endret av geir__hk
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg har laget en mappe på d: stasjonen hvor jeg legger diokumenter, regneark, bilder , osv som jeg vil ha backup av.

Da er det bare å brenne den mappa, eller mappene inni så har man backup av det man trenger.

Programmer og slike ting er det bare å reinnstallere hvis man må.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...