Gå til innhold

30 dagers retturet..?


Janita

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en mp3 spiller på elkjøp for ca 9-10mnd siden. Den slutta å funke her om dagen og jeg reklamerte på den. Fikk da den kreditert og kunne bare hente meg en ny mp3 spiller. Er ikke akkurat fornøyd med den nye.. har jeg da 30 dagers full returett eller? kan jeg hente meg en ny spiller eller helst få penge tilbake da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kjøpte en mp3 spiller på elkjøp for ca 9-10mnd siden. Den slutta å funke her om dagen og jeg reklamerte på den. Fikk da den kreditert og kunne bare hente meg en ny mp3 spiller. Er ikke akkurat fornøyd med den nye.. har jeg da 30 dagers full returett eller? kan jeg hente meg en ny spiller eller helst få penge tilbake da?

 

Så lenge den er komplett og ikke ødelagt har du det ja. Bare og ta med alt sammen + kvittering til butikk..

Lenke til kommentar

Han vil få ny garanti/reklamasjon på produktet, men han vil ikke få 30-dagers returrett. Hvis det skulle vært slikt ville han feks ha kjøpt en mp3-spiller for 3 år siden med 256 mb minne til samme prisen som en IPOD i dag. At han da skal få pengene for så å kjøpe ipoden er urimelig. (eksemplet er satt litt på spissen for å vise et poeng).

 

Regner med at på krediteringsbilaget til janita så står det at kunden får omlevere til tilsvarende produkt og da er prisen likegyldig. Det er produktet spesifikasjoner som gjelder eller det produktet kunden har godtatt.

 

Poenget er vertfall at han ikke har 30-dagers returrett på en omlevering, men som jeg nevnte i forige post; alt er avhengig av hva som står på kvitteringene.

Lenke til kommentar

vel, har skjekka kvitteringa.. Det står det ikke noe annet spess. enn hva en annen kvittering fra elkjøp jeg har. Står bare at jeg har kjøpt en mp3 spiller... Men om jeg skulle levere den tilbake så står det kanskje i datasystemet deres om det?

Lenke til kommentar

Om du fikk pengene for den gamle og brukte disse til å kjøpe ny har du 30 dagers returrett. Om du fikk en ny (som er det du hadde krav på, du kan heve kjøpet først ved 3. feil), tror jeg ikke det. Hør med elkjøp du. Vær hyggelig og saklig, og forklar hvorfor den nye mp3spilleren ikke tilfredstiller dine behov, så er de sannsynligvis medgjørlige.

Lenke til kommentar

Er dette etter en service o.l. så vil man ikke ha 30 dagers returrett og få pengene igjen nei.

 

Men om det ikke står noe på kvitteringen om at det er erstatning for service, så blir det værre for butikken å kontrollere slikt. Vanlig praksis er å skrive det på nye kvitteringen.

 

Husk på at elkjøps returrett er en frivillig ordning - de bestemmer faktisk selv hva man har krav på og ikke krav på i forhold til denne når det er snakk om servicesaker som dtete :).

Lenke til kommentar

Åpent kjøp er noe utsalgsstedet selv regulerer og tilbyr sine kunder. Åpent kjøp er ingen selvfølge og utsalgsstedet selv kan bestemme om de ønsker å ta inn en vare på åpent kjøp eller ikke. Dette kan de gjøre selv om det reklameres for åpent kjøp men da skal forbruker vite at denne muligheten frafaller før kjøpet. De fleste utsalgsstedene har ikke åpent kjøp på abbonementbaserte produkter som mobiltelefoner og produkter som krever aktivering før bruk og stiller kriteriter til produktets tilstand før de utøver åpent kjøp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...