Gå til innhold

Hva er forskjellen på eSATA og SATA?

TheMadS

Anbefalte innlegg

Hei!

Bare lurer..

Hva burde jeg kjøpe hvis jeg skal få raskest mulig lese og skrive hastighet.

De to tingene som avgjør er RPM på disken og hva slags kabel.

Vanligst er 7200 RPM og 10000RPM

og IDE, SATA, og SATA2/eSATA.

Er det stor forskjell i lese/skrive hastighet på eSATA og SATA? Burde man velge en disk med 7200 og eSATA eller to disker med SATA 10 000 RPM i RAID?

Endret av TheMadS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

eSATA er rett og en ekstern SATA-port. Den er beregnet for eksterne harddisker. Reell lese- og skrivehastighet for en SATA-disk ligger på mellom 30-50 MB/s. Hvis du absolutt vil ha det raskeste er to 10000 rpm-disker (eksempelvis WD Raptor) i RAID tingen. I realiteten vil du ikke merke forskjell mellom 10000 rpm og 7200 rpm.

Hvis du vil ha mest lagringsplass for pengene er en 7200 rpm-disk det beste kjøpet. Disk til operativsystem kan gjerne være være 10000 rpm, men de diskene koster mer per GB. Selvfølgelig er SATA det beste valget - hvis du da ikke vil ha eksterne harddisker. Da kreves det og at du har eSATA-port i pc-en din, enten integrert i hovedkoret eller via utvidelsekort.

Lenke til kommentar

Men man merker ikke mye forskjell på 7200 RPM og 10 000? Jeg tenker at når jeg snart skal kjøpe meg ny PC skal jeg ha to 10 000 Raptor disker i RAID 0 og en 500 GB disk. Men jeg kan vel like så godt sette opp to disker med 500 GB i RAID hvis det ikke er store forskjellen på RPMene... Men hva med en 15 000 RPM? :innocent:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...