Gå til innhold

Endre fra fast IP til DHCP uten admin-bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har rundt hundre PC-er med fast IP i dag i et p2p-nettverk. Brukerne av disse er ikke lokal admin, men alle PC-er har samme adminbruker og passord. Jeg tenkte jeg skulle bruke netsh for å endre disse til DHCP, men sliter litt med kjøringen da denne operasjonen krever admin-tilgang. Det nytter ikke å kombinere netsh med runas, da runas krever pc-navn.

Er det noen som har et godt forslag til hvordan jeg kan automatisere dette mest mulig? Det er selvfølgelig mulig å opphøye rettigheter til netsh-scriptet mannuelt, men det er kjedelig å taste et langt og stygt adminpassord 100 ganger, og målet er å forstyrre brukerne minst mulig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nøkkelordet er p2p-nett. Hvis du finner opp en genial måte å få en haug med maskiner til å godta policys fra nowhere på så kjør på. Netsh finnes vel også bare på 2000-platformen (og muligens Vista?), så miljøet sier seg mer eller mindre selv.

edit; ikke meningen å virke brysk :)

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har administrasjon av disse klientene, altså at de tilhører ett nettverk uten å tilhøre ett domene eller noe slikt så kan jeg vanskelig se at du skal kunne automatisere denne prosessen.

Jeg ville laget ett script som jeg distribuerte til alle brukere eller maskiner som de igjen kjørte.

At det er ett p2p nettverk sier jo egentlig ikke så mye, det kan være så mangt. Ønsker du å endre oppsette på maskiner du "eier" eller ønsker du å kødde med oppsettet på maskiner du ikke er eier av? Høres merkelig ut at du har 100 maskiner som ikke er koblet mot ett domene eller en felles administrasjon, i så fall har du skutt deg selv i foten og må gjøre det manuelt, evnt lage en programsnutt som sprer seg selv til alle maskinene i nettet og kjører en policy-endring.

Jeg har selv skrevet en bat-fil som starter en txt-fil. Dette endrer maskinens faste ip-adresse. Jeg har hardkodet ip-adressene slik at brukeren lett kan skifte mellom 2 forskjellige faste ip-adresser da denne brukeren har behov for å veksle mellom 2 forskjellige nett og må ha fast ip-adresse på begge nettene.

*start*

interface ip

set address name="Lokal tilkobling" source=static addr=xxx.xxx.xxx.xxx mask=xxx.xxx.xxx.xxx

set address name="Lokal tilkobling" gateway=xxx.xxx.xxx.xxx gwmetric=0

set dns name="Lokal tilkobling" source=static addr=xxx.xxx.xxx.xxx

add dns name="Lokal tilkobling" addr=xxx.xxx.xxx.xxx

set wins name="Lokal tilkobling" source=static addr=none

*slutt*

Jeg regner med at det finnes noe liknende som setter kortet til DHCP-modus.

bat-filen ser slik ut:

@echo off

netsh.exe exec video.txt

if not errorlevel 1 goto allok

echo.

echo ERROR !!!

echo.

pause

goto end

:allok

echo.

echo NETSH exec .......... OK!

echo.

pause

:end

Nå har det seg slik at man må ha rettigheter til å endre oppsettet for kortet for at dette skal fungere.

Endret av Quayle
Lenke til kommentar
Jeg ville laget ett script som jeg distribuerte til alle brukere eller maskiner som de igjen kjørte.
Det er det jeg prøver på. Selve scriptet er en no brainer, men kombinasjonen netsh og priviligerte brukere er en større nøtt. De er vanskelig å bry brukerne mer enn tiden det tar å eksekvere et slikt script, så det er ønskelig å slippe å elevere rettighetene før scriptet kjøres rett og slett for å spare brukerne for bryet.

Ønsker du å endre oppsette på maskiner du "eier" eller ønsker du å kødde med oppsettet på maskiner du ikke er eier av? Høres merkelig ut at du har 100 maskiner som ikke er koblet mot ett domene eller en felles administrasjon, i så fall har du skutt deg selv i foten og må gjøre det manuelt, evnt lage en programsnutt som sprer seg selv til alle maskinene i nettet og kjører en policy-endring.
Det hadde sikkert vært "gøy" å kødde med skole-PC-er for 10-12 år siden, men i dette tilfellet er det blodig allvor. Jeg trenger ikke nødvendigvis en løsning som ikke kan startes manuelt, men jeg trenger en løsning som er rask og enkel - helst så enkel at brukerne kan utfør den selv eller at jeg kan møte opp og kjøre et script fra et nettverksshare.

Ja, det er forbanna tungindt med 100+ PC-er som ikke er medlem av et domene, men kuden har ikke ønsket å investere i det som trengs for å få til dette, og da er det lite man kan gjøre annet enn å påpeke at brannslukking koster minst like mye som et skikelig oppsett. De har endelig tatt til fornuften og i det minste flyttet kritiske systemer over på en ASP-løsning, men enn så lenge er det fullblods PC-er med gammelt nettverksoppsett som benyttes og ikke enklere tynnklienter.

Jeg har selv skrevet en bat-fil som starter en txt-fil. Dette endrer maskinens faste ip-adresse. Jeg har hardkodet ip-adressene slik at brukeren lett kan skifte mellom 2 forskjellige faste ip-adresser da denne brukeren har behov for å veksle mellom 2 forskjellige nett og må ha fast ip-adresse på begge nettene.

Nå har det seg slik at man må ha rettigheter til å endre oppsettet for kortet for at dette skal fungere.

Netsh for dhcp like enkelt:

set address name="Lokal tilkobling" source=dhcp

set dns name="Lokal tilkobling" source=dhcp

Problemet er å få kjørt det uten rettigheter, og uten masse manuelt arbeid for å elevere rettighetene midlertidig...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...