Gå til innhold

Hvordan reinnstallere XP når MBR ikke virker?

Zeph

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noen som vet hvordan man skal klare å reinnstallere XP når MBR ikke virker ?

Jeg har en såkalt clean install på PC-en . Brukte deretter Acronis til å ta et image.

Når så PC-en etter en stund blir fyllt opp og blir tregere bruker jeg så Acronis til å tilbakestille PC-en.

Dette skulle jeg gjøre for en stund siden. Har gjort dette mange ganger før , men noe gikk tydeligvis gærnt denne gangen.

Da jeg neste gang startet opp PC-en kom feilmeldingen : '' Operating system not found ''

Søkte på diverse forum og fant ut at Acronis er kjent for å kunne tukle med MBR. ( Jeg ser at Acronis i nyeste versjon har kommet med en ekstra funksjon for å tilbakestille MBR )

Gikk så inn på hjemmesiden til Acronis og lastet ned et program for å gjenopprette MBR.

Etter at jeg kjørte programmet kom det istedet en ny feilmelding : '' Invalid partition table ''

Lenke til kommentar
Er det noen som vet hvordan man skal klare å reinnstallere XP når MBR ikke virker ?

Jeg har en såkalt clean install på PC-en . Brukte deretter Acronis til å ta et image.

Når så PC-en etter en stund blir fyllt opp og blir tregere bruker jeg så Acronis til å tilbakestille PC-en.

Dette skulle jeg gjøre for en stund siden. Har gjort dette mange ganger før , men noe gikk tydeligvis gærnt denne gangen.

Da jeg neste gang startet opp PC-en kom feilmeldingen : '' Operating system not found ''

Søkte på diverse forum og fant ut at Acronis er kjent for å kunne tukle med MBR. ( Jeg ser at Acronis i nyeste versjon har kommet med en ekstra funksjon for å tilbakestille MBR )

Gikk så inn på hjemmesiden til Acronis og lastet ned et program for å gjenopprette MBR.

Etter at jeg kjørte programmet kom det istedet en ny feilmelding : '' Invalid partition table ''

Kan bruke WinXP's eget program til å fikse MBR.

1. Boot fra WinXP CD-en

2. Gå inn i Rescue mode

3. Kjør "fixmbr" i prompt.

Så burde det være i orden. :)

Lenke til kommentar
2. Gå inn i Rescue mode

3. Kjør "fixmbr" i prompt.

Du mener starte opp i sikker modus (F8 under oppstart ) ?

Har prøvd det uten å lykkes. Samme feilmelding kommer. Ingen kommandoer nytter

:(

Har gått å dobbelt sjekket alt sammen for deg, så skriver dette på nytt. :)

1. Boot fra Windows XP CD-en din, ved å velge boot fra CD via BIOS eller Boot Menu hvis du har det.

2. Start Windows Setup.

3. Trykk R for å gå inn i Recovery Console.

4. Velg Windows installasjonen din, trykk 1 og enter som regel.

5. Skriv inn Admin passordet ditt.

6. Skriv: fixmbr, trykk Y og enter.

7. Skriv 'Exit' for å reboote og alt burde funke :)

Endret av Kuza
Lenke til kommentar

Hvis du mener å starte opp med Windows CD-en så går det ikke.

Det som skjer er at jeg hører at windows CD-en starter opp i noen sekunder , for deretter å stanse helt opp.

Så kommer feilmeldingen.

Etter det virker ingenting. Kommer ikke inn på setup....

Jeg har vært inne i BIOS og satt den til å boote fra CD.

Endret av johome
Lenke til kommentar
Hvis du mener å starte opp med Windows CD-en så går det ikke.

Det som skjer er at jeg hører at windows CD-en starter opp i noen sekunder , for deretter å stanse helt opp.

Så kommer feilmeldingen.

Etter det virker ingenting. Kommer ikke inn på setup....

Jeg har vært inne i BIOS og satt den til å boote fra CD.

Hmm.. veldig rart at Setup ikke skulle klare å starte. Har du prøvd å boot'e med et partisjon program som f.eks GParted-LiveCD eller noe annet partisjon program du har tilgjengelig?

Kunne vært greit å gjøre, bare for å se om alt er i orden med partisjonene dine.

Også, du kan ta en titt her hvis du vil Un-install Page, bare en del info om MBR og en del programmer som kan sikkert hjelpe deg med å resette den.

Lenke til kommentar

Jeg har slitt med dette en stund siden Setup ikke vil starte ja ...

Har også prøvd UBCD som har eget program for MBR repair uten å lykkes.

Har også kjørt et analyseprogram som fant ut at : Current MBR is dumped to '' A:\HDD80h.MBR ''

Jeg har ikke prøvd partisjonsprogram. Har ikke delt Windows i flere partisjoner.

Skal prøve å ta en titt på 'Un install Page' for å se om det hjelper.

Isåfall må det være et program som kan brennes på en Cd som et image (som UBCD) , slik at jeg kan starte opp fra denne CD-en

Endret av johome
Lenke til kommentar
Jeg har slitt med dette en stund siden Setup ikke vil starte ja ...

Har også prøvd UBCD som har eget program for MBR repair uten å lykkes.

Har også kjørt et analyseprogram som fant ut at : Current MBR is dumped to '' A:\HDD80h.MBR ''

Jeg har ikke prøvd partisjonsprogram. Har ikke delt Windows i flere partisjoner.

Skal prøve å ta en titt på 'Un install Page' for å se om det hjelper.

Isåfall må det være et program som kan brennes på en Cd som et image (som UBCD) , slik at jeg kan starte opp fra denne CD-en

Har du mulighet å bruke en Diskeditor fra UBCD, og ta bilde fra partitionstable på disken?

eller helst fra hele sector0?

Lenke til kommentar

Om du booter opp Acronis på nytt, så kan du når du har valgt imagefila, velge MBR isteden for recovery av partisjonen. Du gjør altså det samme som ved recovery, men du velger mbr istedenfor partisjonen når det valget kommet. Dette tar da bare 2 sek.

Lenke til kommentar

He,he, jeg hadde ikke startet opp om jeg var denne disken nei.

Det hjelper ikke om du skriver om MBR i x-antall ganger. Det er feil på partition tabell som er årsaken til dine problemer.

Her må du editere--enten manuelt eller med andre verktøy "automatisk"

Jeg henviste til sector0, og det betyr ar du må --åpne- sector0.(kan du det?) Slik kan du editere manulelt.

Det er relative sectorer som må komme på plass før du kan arbeide seriøst med det der.

I mellomtiden kan jeg og laste ned (hadde det før, men er....borte nå) Ranish manager og prøve å se om du kan editere der og da.

Jeg ser at du har bare en partition, er det riktig?

Hadde du brukt "vidunder barn?" acronis til bare lage image file, eller hadde du en slags recovery sak?

Lenke til kommentar

Huff. :hmm:

Jeg skjønner at mye er '' messed up '' her ...

Du har nok helt rett i at jeg kan skrive om MBR så mange ganger som jeg vil.

Tør nesten ikke tenke på hvor mange MBR program jeg har lastet ned. Har en hel bunke med CD er her ....

Ingen av disse programmene har klart å fikse dette.

Jeg vet ikke hvordan man åpner sectorO

Jeg hadde 1 partition.

Brukte Acronis til å lage en såkalt '' secure sone '' på harddisken. Det er vel en image fil antar jeg.

Lenke til kommentar

"secure zone" ja!

Jeg prøvde nemlig acronis i dag for å se litt på det med partitionering.

Jeg bestemte meg derfor å gi vise forutsetninger til det.

Da hadde 2 primære 1 extended med (4 logiske stasjoner i) og 1 primær på slutten av disken.

Hvordan acronis behandlet denne saken, er ikke lett å beskrive. Men å le kan jeg, siden acronis presterte å gi meg 6 primære og 2 logiske. Men nok om det, jeg vil helst ikke bruke hva jeg mener om slik. Fungerer sikkert bra under forutsetninger, men nei takk.

En partition på disken og en secure betyr at du har egentlig 2 partitioner.

Men ok du kan prøve et steg om gangen:

Plassere markøren på unused på linje 2, tast INS og velg 0x07 Windows Ntfs. Tast Enter.

Hva blir det nå? Det betyr ikke at du skal restarte eller noe, men hvordan det blr bildet i Ranish partition, fordi du må justere mer etter det, før du lagrer.

Men med å definere status på "unused" kan du arbeide videre.

edit: hva ellers

Endret av wiberos
Lenke til kommentar
til Logiman som leser nå:

#les post 68....hvorfor klarer han ikke det?

har du prøvd det i kun Windows miljø?

Aldri hatt bruk for, da jeg enten har flere disker i en maskin, eller bruker ekstern disk til image. Ikke brydd meg å kjøre det på server enda.

Man trenger vel uansett Acronis server og enterprise versjoner på klientene for å få det til å fungere. Det har jeg ikke brukt.

Gått i home for meg, og det har holdt i massevis.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar
til Logiman som leser nå:

#les post 68....hvorfor klarer han ikke det?

har du prøvd det i kun Windows miljø?

Aldri hatt bruk for, da jeg enten har flere disker i en maskin, eller bruker ekstern disk til image. Ikke brydd meg å kjøre det på server enda.

Man trenger vel uansett Acronis server og enterprise versjoner på klientene for å få det til å fungere. Det har jeg ikke brukt.

Gått i home for meg, og det har holdt i massevis.

....hadde skrevet en del,(rett etter du svarte) men det ble borte (rødvin og posting går vist ikke i sammen :hmm: for min del)

Prøver igjen..

Men det er slik at du kan boote en maskin med cd (home)plate, som riktig nok er koplet til en annen PC-en, via kabel+router (switch), og ved å velge ...Tools\options, hvor du konfigurerer IP adresse osv, komme til den delte resurs.

Så det må være fint, der hvor du har en maskin med "bananas" harddisk, med vise begresninger, og ta image , uten å måtte kople disken fysisk fra, for så å prøve å fikse disken med andre verktøy. Og har man ikke andre maskiner selv, så har naboen vel en?

Poeng her er å sikre status quo, før man går til feilsøkning.

Men når det er sagt....det er slik at Windows (OK vista da), har så mye GRATIS verktøy, at noe slik , som acronis, er unødvendig og utenkelig for meg.

Jeg har prøvd på de AIK verktøy, har sett hvordan det virker, og jeg må si, jeg får vondt i magen, når jeg leser om folk, som synes at Vista er dyrt, men å kjøpe acronis for 275kr er greit nok liksomt.

Men det er smak og behag vel tenker jeg, så det er greit.

Har man lyst og råd, så kan man kjøpe alle verdens progranmmer. Det er helt perfekt.(jeg kjøper gjerne 2-3 stk av noe helt annet, med 275kr jeg...)

(det er ikke rettet mot deg kommentarene mine her, om Aik og alt det der :) )

Lenke til kommentar

Det går ikke å plassere markøren på unused på linje 2. Kan kun flytte den ned til linje 1.

Jeg trykte heller Enter da jeg var ved linje 0. Etter det kommer bilde nr 2 opp

Bilde nummer en må tas med en ''klype salt '' Den kommer opp fordi jeg ikke fullførte bilde nummer 2 ...

post-95104-1202807384_thumb.jpg

post-95104-1202807402_thumb.jpg

Endret av johome
Lenke til kommentar

..flytte ja, ikke markøren..

Ok, slik du har det på bilde 1 nå..

... taste ...INSERT..tasten på tastaturen, og velg NTFS 0x07, (du hadde vel ntfs? eller?)

Etter det flytte markøren til venstre mot PRI og tast 1.

Deretter tast B for å markere som aktiv.

Tast F2 for å lagre. (noe feilmeldning?)

Prøve å boote med det.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...