Gå til innhold

US-Post, hva skjer når pakken er ank. Norge?

Anbefalte innlegg

Hei,

først og fremst, beklager om dette er feil kategori. Ettersom jeg har bestilt varen fra en utenlandsk webbutikk, konkluderte jeg med at dette var riktig kategori.

Jeg har bestilt en vare fra USA, varen har nå i følge sporing, ankommet Norge og klarert toll. Det jeg lurer på er, blir sporingsnumret fra USPost ubrukelig nå som pakken er ankommet Norge? Tok Posten over i det pakken ankom landet, eller vil USPost levere pakken helt fram til døra? Tjenesten var av såkalt "Express Mail International". Vis Posten tar over, må jeg vente på en hentelapp?

Mange spørsmål, håper noen kan svare :)

Har kun erfaring med UPS, og det var fra Japan - den pakken kom på døra 2 dager etterpå (noe som var imponerende).

På forhånd, takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

FOr de fleste pakker som ikke er sendt via et spesial-selskap (UPS og FedEX), så tar posten Norge over fraktne fra når det passerer gjennom tollen. Pakken får da et nytt sporingsnummer som du kan spore via posten.no

jeg tror både posten og USPS kan gi deg det nye sporingsnummeret (faktiks tror jeg det er mulig å punche inn USPS sporingsnummeret direkte i posten.no's søkemotor og få opp det nye sporingsnummeret). Hvis ikke kan du bare ringe posten for det nye nummeret.

-Stigma

Lenke til kommentar

Det er en sjanse for at bløffen ble avslørt. Lav verdi + markere pakken som gave synes jeg ville vært mistenkelig hvis jeg var en av tollvesenet.

Du får vente og se om du får noe brev fra Tollvesenet :).

Hvis ikke, så er det bare å hente pakken hos Posten ^_^

Endret av baosen
Lenke til kommentar
Niks, hentet pakken - ingen mva. Betalte kun for tollbehandling, standard gebyr.

Øh, må du betale tollgebyr dersom du ikke må betale toll/moms? Den var ny for meg i alle fall.

Isåfall nytt for meg også. Er pakken fritatt for toll/.mva så skal man ikke betale gebyr heller.

Lenke til kommentar

Man betaler kun for tollbehandling dersom det har vært en behandling (mao dersom varen er toll/mva-pliktig). Dersom varen er under 200 NOK og ikke av en slik art at det finnes importreguleringer, skal man ikke betale noe.

Liten PS til Stigma: FedEx bruker Posten til levering av pakker utenfor Oslo-området. Jeg ble passe skuffet da min FedEx Express ble levert som vanlig "bedrift dør-til-dør".... Jeg hadde i det minste forventet en telefon som sa "nå står vi på døren din".... Forbanna drittPosten!

Lenke til kommentar

200 KR om pakken er fra firma til privatperson. Inntil 1000,- KR om pakken er merket som gave fra privatperson til privatperson.

--

Og ja, Posten skuffet som vanlig. Fra Houston, USA til Oslo, Norge brukte pakken 3 dager med USPost. Fra Oslo til Tromsø brukte posten 5 dager, fantastisk ...

Lenke til kommentar
200 KR om pakken er fra firma til privatperson. Inntil 1000,- KR om pakken er merket som gave fra privatperson til privatperson.

--

Og ja, Posten skuffet som vanlig. Fra Houston, USA til Oslo, Norge brukte pakken 3 dager med USPost. Fra Oslo til Tromsø brukte posten 5 dager, fantastisk ...

Jeg har opplevd at gaver under 1k fra privatpersoner har blitt stoppet og fortollet .... Jeg tror de bruker litt skjønn i slike tilfeller.

Jeg opplevde å få en EMS pakke fra San Fransisco... 2 døgn fra den var sendt til den var på gardermoen.... Deretter brukte den nesten 7 døgn før jeg kunne hente den på Gjøvik, 10-15 mil unna.

Lenke til kommentar

--

Jeg har opplevd at gaver under 1k fra privatpersoner har blitt stoppet og fortollet .... Jeg tror de bruker litt skjønn i slike tilfeller.

Jeg opplevde å få en EMS pakke fra San Fransisco... 2 døgn fra den var sendt til den var på gardermoen.... Deretter brukte den nesten 7 døgn før jeg kunne hente den på Gjøvik, 10-15 mil unna.

Den slår jeg lett. 3 dager fra Kina til Oslo, 21 dager fra Oslo til meg. Ikke noe fortolling eller noe inni bildet. Hadde for øvrig en garantert leveringstid på 4-6 dager...

Lenke til kommentar

--

Den slår jeg lett. 3 dager fra Kina til Oslo, 21 dager fra Oslo til meg. Ikke noe fortolling eller noe inni bildet. Hadde for øvrig en garantert leveringstid på 4-6 dager...

Hva sa sporingen på den? Har opplevd lignende, men da ventet tollvesenet på papirer fra meg. Det verste med pakken min var at den ble scannet hver dag.... på samme stedet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...