Gå til innhold

Jeg er snart døv, harddisken min bråker for mye!

Anbefalte innlegg

Jeg har to stk ibm desktar 60 gig 7200 rpm.

Jeg la ofte pc'en står over natten for å la den laste ned mange store filmer, får som ofte ikke søvn de nettene. Og nå i det siste ble jeg litt lettere døv, av å bruke pc'n til vanlig ting, som å surfe.

Er det noen måte å dempe lyden på? Jeg har prøvd å hysje den ned men det funka ikke. Har prøvd å putte ting i ørene mine også men lyden forble like høy, merkelig.

Og den/de har ikke blitt sånn helt plutselig, jeg tror det skjedde veldig gradvis.

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har prøvd å roe dem ned sier du? Brukte du IBMFeaturetool da - satt til silence? Har du litt penger på baken kan du jo investere i et par stk NoVibes fra f. eks Microplex. Og kanskje noen asfaltmatter fra Biltema til resten av kabinettet? Eller hvis du finner ut at diskene er blitt litt for gamle kan du eventuelt investere i en Seagate disk, dem bråker minimalt.

Du kan også prøve å få det på garantien.

Lenke til kommentar
Du har prøvd å roe dem ned sier du?

Ja, slik:

Jeg putte høyre pekefingren loddrett foran munnen, og sa "hysjeeee" mot Pc'n. Funka ikke, samme lydnivå.

Takk for tipset om IBMFeaturetool, fant det fort og greit med Google :)

Hvordan finner jeg ut om jeg har ATA 66, eller 100 ??

Lenke til kommentar
Du har prøvd å roe dem ned sier du?

Ja, slik:

Jeg putte høyre pekefingren loddrett foran munnen, og sa "hysjeeee" mot Pc'n. Funka ikke, samme lydnivå.

Takk for tipset om IBMFeaturetool, fant det fort og greit med Google :)

Hvordan finner jeg ut om jeg har ATA 66, eller 100 ??

IBM 60GB er ATA100.

Ellers så kan du jo prøve å lyddempe dem på diverse måter. F.eks. ved å henge de opp i gummistrikk i stedet for at de skal stå og spre vibrasjoner og lyd ut i hele kabinettet. Lyddmepingsmatter i front og sider av kabinettet vil også hjelpe. Til og med å legge ei matte/fillerye under PC'n og bena dine vil hjelpe. Søk litt i forumet og du finner garantert en haug med flere tips.

Lenke til kommentar
Du har prøvd å roe dem ned sier du? Brukte du IBMFeaturetool da - satt til silence? Har du litt penger på baken kan du jo investere i et par stk NoVibes fra f. eks Microplex. Og kanskje noen asfaltmatter fra Biltema til resten av kabinettet? Eller hvis du finner ut at diskene er blitt litt for gamle kan du eventuelt investere i en Seagate disk, dem bråker minimalt.

Du kan også prøve å få det på garantien.

Asfaltmatter er en god ide. Når harddisken synger som en sirkelsag, da hjelper nok ikke gummioppheng nok. Jeg har selv isolert bort hyling fra harddisk med asfaltmatter, det hjelper en del. De stopper ikke alt, selvsagt er jo nye harddisker bedre (e.g Seagate Barracuda V).

Lenke til kommentar

Jeg foreslår du blir vant til det. Når du blir vant til det er det ikke SÅ jævlig. Selv har jeg på rommet nå skal vi se :roll::

Pc1:

2x WD 800JB 7200RPM

2x Seagate 20gb 7200RPM

Server med 2u kabinett:

2x IBM 60gb 10k RPM SCSI disker.

Bærbar1:

1x IBM 4200RPM (bærbar :D)

Bærbar2:

1x Ukjent 5400RPM (bærbar)

De bærbare Hddene skrur seg av etter 30min så de hører jeg ikke så mye, men de andre :yes:, vel for å gjøre noe langt til kort: de bråker mye :roll:. Spesielt 20gbene, de er av de gammle slaget som spraker og hakker :woot:. 10k RPM diskene bårker mindre enn forventet egentlig... Viftene i servern bråker mye mer, mange småe med mange RPM :D. Vurderer å flytte den ut av rommet snart :lol:, men om natten sover jeg som en stein. Tar ofte bare 10 minutter før jeg ligger å drømmer om en dame :p. Akkurat som å kjøre bil, man blir så søvnig av all lyden 8)

Lenke til kommentar

IBM Feature tool er genialt, hjalp mye på min 120gb. Skjekket da min seagate IV80gb, og den kunne jeg ikke forandre noe på med ibm programmet (som forventet) men jeg fikk se innstillingene. Det viste seg at acoustic management (eller hva det nå hater man slår på for at IBM skal bli stillere) var på fra før.... Seagaten er selvfølgelig stillere enn IBM'en nå også, men den leder ikke så mye som før

Lenke til kommentar

Jeg har selv et par 60GB IBM disker... Har byttet begge 2 ganger hver pga. HD-krasj. Så jeg synes vel i utgangspunktet også at IBM er noe drit, for jeg mistet tross alt ganske mye data.

MEN en måte å få de til å holde kjeft på (hvis du har 2stk. 5.25' brønner ledig) er å gå til innkjøp av 2 SilentDrive bokser...

Link: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=MOSD

Jeg har en Maxtor ATA133 7200rpm disk (30GB én plate) inne i en slik boks, fungerer uten problem og med en maks temp på 35' inne i boksen... Hører intet.

Har forresten noe av det beste som finnes av støydemping i kabinettet mitt (Zalman kjølere til både CPU og GPU), et Lian Li PC9400. Det eneste som plager meg er strømforsyningen... Hvorfor finnes det ikke støydempede mATX PSU'er!!!!! (argh) :)

Men IBM diskene utvikler masse varme (gjerne mere enn andre 60GB 7200rpm disker)... Så jeg vet ikke om SilentDrive vil bidra til å forlenge levetiden til harddiskene dine akkurat, men det får være opp til deg om du vil finne det ut :wink:

Lenke til kommentar

Gjør som meg, kjøp litt ålast-stræpping (du vet disse lange plastlissene som Onkel Politi i statene bruker som Hand-cuffs) på Clas Ohlson, og sleng litt skumgummi mellom chassi og HD. Har stræppet fast 2 stk 80 gb WD disker i raid til mitt Dragon Kabinett med disse plasttingene...De dingler ikke så mye i løse luften, men litt 0dinglende mot litt skumgummi...Dermed forplanter de ikke vibrasjon mot chassi

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...