Mekker`n Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Lærte mye om dette på skolen, men har enda ikke vært borti det. Skal ut og se på en traktor for onkelen min neste uke som visstnok har stått med dieseldyr i 20år. Hva kan jeg forvente og se? Hva bruker man for og rense dette bort? Bytte alt? Diesel dyr er en levende organisme som skiller seg ut fra dieselen ellerno. Nesten som alger. Sprer seg deretter ut i hele systemet og tetter alt. Rør, pumper, dyser etc. Når jeg først er inne på diesel så kan jeg jo slenge med at diesel også vil "vokse". Det vil skille seg ut voks hvis det blir fort kaldt ute. Derfor er det forskjellig kvalitet på dieselen sommer og vinterstid. Blander i mer parafin på vinteren for og forhindre voksing. Lenke til kommentar
Spr0cket Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 har aldri hørt om dette, men det står kort beskrevet på wikipedia - som mikrober, ikke alger (da alger trenger lys for å leve, noe som ikke fins i dieseltanker flest) Lenke til kommentar
Dibben Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Må tømme tanken og så mye av sysytemet som det er mulig å renske,fylle på ny diesel og satse på det beste...Det gjode i allefall vi med båten til gamlingen,å det gikk bra det.Nye filter ++++ Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Må nok sikkert ty til nytt diesel filter om det finnes på den. Tøm tanken Prøv og rens med noe Ikke fyll full tank, men heller dra gjennom noe som renser 3-4 ganger, så du er sikker på at det meste blir med ut! Lenke til kommentar
Morro Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Dieseldyr og vann og drit (opptrer oftest sammen) kan på 20 år lett ødelegge dielselpumpe og dyser. Regn med å bruke mer på å reparere pumpa enn det en gammel brukbar traktor koster. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Du burde skifte det du kan, ihvertfall deiselfilteret (hvis det har) og har det ikke filter så burde du sette på et. Kjøp også anti-dieseldyrmiddel som du heller på tanken etter at du har tømt hele systemet for vann og diesel. Deretter er det bare å fylle på ny ren diesel, med anti- dieseldyrmiddel i. Dette er et velkjent problem på båter, og et av middlene som brukes der heter Bio Protect 2. Det finnes garantert flere ulike middler. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 14. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2008 Ja jeg har selvsagt tenkt og bytte filteret. Traktoren har stått lenge og utifra det jeg lærte på skolen så ville "dyret" gå inn i pumper og dyser og tette disse innvendig. Alt måtte overhales... Får håpe jeg slipper det... Det finns jo mange effektive kjemiske løsninger. Det skal prøves først. Dette er noe jeg aldri har vært borti før. Skal ta bilder og vise hvordan dette dyret ser ut. Sikkert noen andre der ute som også lurer på dette. Takker for svar... gjerne fortsett. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 14. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2008 Det så faktisk litt kvalmt ut. Har alltid trodd det skulle være grønt av en eller annen grunn Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Jeg har en Escort med dieselmotor stående i en garasje hos bestefar (kjekt med svære gårdsgarasjer), og den har stått bom stille i et drøyt år nå. Er disse dieseldyrene noe jeg kan frykte? Hvordan kommer de til? Tanken tror jeg er ca. halvfull, om det har noe å si. Lenke til kommentar
TheStian Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Fikk det på sjarken engang. Ble ikke bra før vi byttet tanker.. Lenke til kommentar
MaSo Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 (endret) All info er hentet hos apcpettersen.com Noen punkter om dieseldyr infisert olje: * Det finnes en rekke bakterie/soppdannelse som har fått tittelen ”dieseldyr”, det som kjennetegner disse mikroorganismene, er deres evne til å formere seg og danne resistens mot mikrobiosider. * I praksis fører mikroorganismene til blant annet tette filtre, slitasje på innsprøytning utstyr (dyser/pumper og lignende, samt belegg og mikrobiologisk korrosjon. * Det oppstår ved forurensning i tankeanlegg, fat og transportable drivstofftanker på grunn av kondensdannelse og vann som lekker inn i systemet. * Det kan ofte føre til at høytrykkspumpen og øvrige komponenter havarier dersom en ikke tar forholdsregner med forebyggende tiltak! Alle hydrokarbonprodukter levert som drivstoff inneholder en viss mengde vann. Fra hovedleverandører (oljeselskapene) kan vanninnholdet være i området 50-100 ppm (dieselprodukter). I brukernes dieseltanker vil vanninnholdet ofte øke grunnet kondensering, vanntilsiging og lignende. Etter en viss tid vil dieselproduktet bli mettet og vannet vil skille seg ut ved at det dannes en vann fase i bunn av tanken. Det er denne fasen som er det enkeltstående viktigste kriteriet for mikroorganismeproblemer ("dieseldyr"). Dette kombinert med de rette næringssaltene (nitrat, sulfat og fosfat) gir de optimale levekårene. Bakterie/sopptypene som vil gro i denne fasen, er bakterier/sopper som finnes nær sagt overalt rundt oss og vil derfor enkelt smittes fra en rekke kilder. Uansett type eller kilde vil de samme problemene mest sannsynlig oppstå. Når bakterie/soppmassen begynner å gro, vil det oppstå et vekstområde mellom vannfasen og dieselfasen. Her vil bakterier få enda bedre vilkår, og videre formering vil skje i brutale hastigheter. Massen vil danne avfallsstoffer som vil flyte rundt i dieseltanken samt at de vil danne lag med levende og død masse langs tankvegger og bunn Hvordan forhindre problemene i å utvikle seg. De sentrale stikkordene er: * Drenere og kontrollere oljens tilstand og unngå vannfasen. * Om en kan behandle systemet på et tidlig tidspunkt, vil ikke problemene bli ekstreme. * Kontroll av bakteriologisk kvalitet er derimot meget enkel og rimelig metode for å overvåke dette. * Med regelmessig kontroll kan en behandle eventuelt infiserte systemer på et tidlig tidspunkt og derved hindre de helt katastrofale følgene. * Selv om et infisert system rengjøres fullstendig med damp eller lignende, er det likevel behov for fullstendig sterilisering vha. mikrobiosider * Husk: Et biosid dreper bare veksten. De døde mikrobene må fjernes vha. filtrering! * Vi tilbyr analyser av dieseloljer som måler mengde bakterier/sopp/gjær, vanninnhold og egenvekt. Ta prøver alltid fra bunn i tanken. * Vi tilbyr filtrerings utstyr som fjerner kilden til bakteriell vekst. NB: Alle hydrokarbonbaserte væsker kan få disse problemer, bl.a. i hydraulikk olje kan disse problemene bli betydelig Endret 15. februar 2008 av MaSo Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 http://www.batinord.no/nyheter/dieseldyr.htm Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå