Angelinho Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Hei. Kjøpt en Dell TrueColor E248WFPsom først og fremst ble investert i grunnen høy oppløsning (1920*1200) pga behov ved pokerspilling. No er vidunderet ankommet, men har ett stort problem. Problemet: Når eg setter oppløsningen til 1600*1200 eller 1920*1200 vil ikke ting fungere som de skal. Det fryser, hakker og står i. Nettsider laster tregt, firefox slår seg vrang etc Prøvd med explorer også, og samme greia der. Justerer eg oppløsningen ned til 1280*1024 eller lavere så fungerer alt som normalt igjen. Heldigvis ser det ut som at allting funker normalt på maks oppløsning dersom eg kun har pokerklienten oppe, men er litt tungvint å justere ned oppløsningen til 1280*1024 eller lavere for å surfe på nett, se en tv-serie etc. Skjermen er anbefalt brukt på 60 hz ved høy oppløsning, og er eneste alternativet anyway både i Windows skjermalternativer og nvidia's alternativer. Har oppdatert driver til skjermkortet (som er en nvidia GeForce 7300 LE) og de sier eg har nyeste driver no. PCen ellers er en Dell m/ Intel Core2 CPU 6300@ 1,86 Ghz , 2 GB RAM (Annen info som evt hjelper, så bare spør. Er ikke stødig på hva som har med hva å gjøre..) Skjermen er koblet til med DVI-kabelen, og har forsåvidt ikke prøvd med VGA-kabelen, men dersom eg ikke har misforstått(noe som ikke ville vært noe nytt), så er DVI den for høyest kvalitet. Skjønner ikke hva som kan være feil. Anybody? Lenke til kommentar
kaeksen Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Kanskje det har noe med skaleringen og gjøre. Vet ikke, men kanskje noen kan bekrefte evt avkrefte dette...? Lenke til kommentar
Ragal Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Jeg tror problemet ligger i skjermkortet. Så vidt jeg vet så er det ikke Dual DVI på skjermkortet, noe som fører til at det ikke støtter skjermoppløsninger over en viss størrelse (usikker på hvor stort..) Dette er grunnen til at jeg er litt betenkt med å kjøpe ny skjerm før jeg har fått nytt skjermkort. (sitter idag på et geforce 7800 gt) Mener at det finnes en kabel som du kan koble til begge utgangene på skjermkortet og inn på skjermen slik at du "lurer" PC-en til å tro at du kjører med to skjermer. Gi beskjed i tråden hvis du finner en løsning på problemet, da jeg lurer på det samme Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Singel dvi støtter opp til 1920*1200. Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Kjører 1920x1200 på kun en DVI kabel, så skulle ikke være behov å bruke to utganger på skjermkortet. Synes det er rart om skjermen får maskinen til å oppføre seg rart, så vil heller tro det er skjermkortet som sliter ved så høye oppløsninger. Her en liten snip fra nvidia.com om 7300 serien: Advanced Display Functionality * Dual integrated 400MHz RAMDACs for analog display resolutions up to and including 2048x1536 at 85Hz * Dual-link DVI capability to drive the industry's largest and highest resolution digital flat panel displays up to 2560x1600 "1" 1 Feature available on select GeForce 7 Series GPUs only. Så skulle tro det skjermkortet skulle takle disse oppløsningene. Bruker du VGA eller DVI kabel for å koble skjermen til maskinen? Lenke til kommentar
Angelinho Skrevet 14. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2008 Kanskje det har noe med skaleringen og gjøre. Vet ikke, men kanskje noen kan bekrefte evt avkrefte dette...? Var ikke helt sikker på hva du mente, men det eg prøvde takket være din skalering-bemerkning, var å ikke kjøre nettleser og andre programmer i maksimazed. Justerte vinduene ned til "normal" str ved mindre oppløsning, og alt funker relativt greit no. Har ingen problemer i Firefox lengre, eller i programmer som pokertracker og msn. Har derimot fortsatt problemer med at dersom eg kjører mange vindu/programmer, sliter iTunes noe og musikkavspilling blir hakkete etc. Samme hvis eg ser film/tv-serier i VLC i 1920*1200, og går ut fra fullskjermsview til vanlig vlc-mode så hakker det gjerne og står i. Vet ikke hvorfor de her tingan skjer, men no som eg i alle fall fungerer sånn noenlunde normalt med det meste, så er eg fornøyd. Takk for hjelpen. P.S. Som skrevet i originalpost så kjører eg altså DVI-kabelen(du som lurte) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå