Gå til innhold

Trenger ny server....

basle

Anbefalte innlegg

Skal kjøre UNI Økonomi og trenger egentlig bare en server som skal kjøre en sql database. Skal vel være rundt 5-6 klienter tilkoplet samtidig. Serveren skal også fungere som en fildeler, max 10-15 GB.

Må jeg kjøre server os? Eller holder det med xp pro.

Hvor stor må en slik server være? Kan jeg bygge sammen en maskin på egenhånd eller bør jeg kjøpe en ferdig server?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel slik at du unngår at en moderator stenger tråden. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar

Har du en eldre maskin kan du bruke den, men bruk raid1 på systemdisken og som os vil jeg foreslå debian som er godt dokumentert og enkel i bruk selv for linuxnybegynneren. Kan og være greit med en ups om dataene er superviktige slik at pcn får skrudd seg av skikkelig ved strømbrudd.

Bruker det her og maskinen er bare nede under strømbrudd (pga mangel på ups)

(mysql og php med 120 brukere på en amd xp1600, så du trenger ikke det heftigste)

Endret av Admin'c
Lenke til kommentar

Hvilken SQL server skal du bruke? HER kan du se de forskjellige systemkravene til MS SQL server 2005. Windows XP SP2 takler tydeligvis både Express og Workgroup/Standard utgavene.

Express-utgaven er gratis, men har selv bare brukt denne til systemer der SQL kjører lokalt (faktisk også på UNI Økonomi), så jeg aner ikke hvordan den takler flere brukere.

Fordelen med å kjøpe en ferdig-server fra HP/Dell osv. er at du får et system beregnet til serverbruk (noe de fleste selvbygde maskinene ikke er), samt at service/support er bedre. Men selvsagt, føler du deg kompetent til å bygge en maskin selv, er det ingenting som stopper deg.

Lenke til kommentar

Hvis han skal kjøre Uni Økonomi så _må_ han bruke MS SQL server.

Utover det så er det vel bare spørsmål om pris/ytelse.

Minimumskrav:

Hvis det holder med 5 samtidige brukere, og ikke databasen(e) blir større en 4GB i SQL 2005 Express (2GB for MSDE tilhørende SQL server 2000) så kan MSDE brukes.

For detaljer om begrensninger se her : http://searchsqlserver.techtarget.com/tip/...1082707,00.html

I teorien holder det altså med en Windows XP maskin med MSDE og en delt katalog på disk.

Utover det så ville jeg nok gått for en løsning med Microsoft sin Small Business Server siden en får med ymse gruppevare og SQL server i en pakke. Og sett for alt i verden opp en skikkelig backupløsning i tillegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...