norwayprole Skrevet 19. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 19. februar 2003 Jeg er medlem av et metalband(gitar+bass+tromme+vokal),og vi har tenkt a bruke pc som en erstatning for f.eks 16spors opptaker el.l. I forste omgang er det bare snakk om a gjore enkle"live"opptak fra ovingene,spille inn etterhvert som vi arbeider med latene.Derfor trenger jeg ikke et fantastisk lydkort til a begynne med,hovedpoenget er at vi horer hva vi driver med.Vi tenker etterhvert a investere i et eksternt lydkort(hvis nodvendig,det beste hadde vaert a investere i et godt med en gang,men dette avhenger av pris),som vi kan bruke til demoinnspilling,men dette er mer pa lang sikt,nar vi har rad til det. Dette er altsa det jeg trenger: En PC med mikrofonutgang,hvor en kan ta opp direkte fra ovingslokalet. Man ma ogsa ha mulighet til a koble til et bedre,eksternt lydkort pa sikt(hvis nodvendig).Hadde ogsa vaert greit med en del RAM minne(skal ogsa brukes til musikkprogrammet REASON2,min erfaring er at dette krever en del RAM)og relativt stor lagringskapasitet,siden vi nok skal lagre en del store lydfiler.Cdbrenner+dvdspiller hadde ogsa vaert flott. Jeg kunne i utgangspunktet tenke meg en pris pa +-15000kr.,men dette kan diskuteres,alt etter hva jeg kan fa for pengene.Har noen av dere et forslag til maskin(+ kanskje evt.eksternt lydkort?)? Jeg har vært i kontakt med Whitebox,de anbefalte meg en cl11 modell.Sitat selgeren: "Her vil jeg helt klart anbefale noe vi har levert til et annet band i Norge. De bruker CL11 til akkurat det du/dere beskriver. Dette er en maskin som også har vunnet best i test. Her får du alt du trenger inkludert USB 2.0 - DVD/CD Brenner Combo - 15.1" SXGA Fargeskjerm - 512MB RAM - 2.4GHz Pentium4 - Bæreveske +++ til kun kr 11995,- eks mva ca 14500 inkludert mva. Dette er et tilbud vi kjører ut denne uken og her får dere utrolig mye for pengene." Her er en link til maskinen: http://www.whitebox.no/default.asp?Action=...ify&nComputer=4 Har også snakket med dell,dette fikk jeg til svar.Har ikke fått tak i selgeren på telefon,fikk beskjed om at han ville gi meg mer info der.: "Jeg har lest igjennom hva du onsker og har hittil som et grunnleggende forslag at du bor satse pa en Latitude modell av C-serien. Den hovedveiende grunnen til dette er lydkort; du kan nemlig ikke endre lydkortet i en barbar maskin og opptaksfunksjonene pa disse er heller labre.Om du satser pa en modell av C-serien har du muligheten til a koble til et eksternt kort om du senere har lyst til det." Link til Dells latitude C serie: http://www.euro.dell.com/countries/no/nor/...t_notebooks.htm Har fått et godt inntrykk av Whiteboxmaskinen(den er bla.utstyrt med både PCMCIA(1xType 2)+Firewire (IEEE 1394) porter,som jeg fikk høre at jeg trengte en av dem av for å kunne koble til lydkort,og går nok i utgangspunktet for den hvis ingen gjør meg oppmerksom på at jeg evt.gjør en stor feil...Vet ikke så mye om Dell sine eller evt.andre gode laptoper. Setter stor pris på om noen kunne gitt meg noen rådtips om kjøpet,det er nok mange her inne som har mer peiling enn meg. Med vennlig hilsen -Erik- Lenke til kommentar
macrules Skrevet 19. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 19. februar 2003 Jeg ville heller gått for en powerbook. Helt klart. Jeg har selv en tidlig utgave av ibook. Den fungerer glimrende til det bruket du beskriver. Forskjellen er at powerbooken funker bedre. Reason 2 får du til mac også. Jeg kjører selv Digital Performer som sequenser. Blir laga av samme firma som lager Pro Tools. Ellers kan du velge mellom Logic (bra) og Cubase. Kjører du Pro Tools så må du ha utstyr fra dem også, det er ulempen med Pro Tools. Finnes også drøssevis av vst-pluggins som lett kan lastes ned. :wink: Sjekk ut lekkerbisken her: http://www.apple.com/no/powerbook/index12.html Lenke til kommentar
knut Skrevet 19. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 19. februar 2003 Det jeg først ville ha tenkt på er hva slags lydkort dere trenger. barbara har test av tre ulike lydkort i proffklassen her: test av lydkort Disse bruker enten usb1 eller pcmcia adapter. Dermed vil de aller fleste pc'ene klare å benytte seg av disse kortene. Det er dog viktig å tenke på at usb har en forholdsvis lav overføringshastighet og klarer dermed ikke opptak av mange kanaler samtidig. Viktige kriterier for en bærbar pc dere skal bruke til opptak vil jeg si er stabilitet, mulige eksterne enheter og støy. Dell maskiner har jeg hatt god erfaring med tidligere, og alle modellene deres har pcmcia slotter. Så det er ingenting i veien med en maskin i inspiron serien. Hvis dere skal ha med maskinen til forskjellige steder ville jeg også anbefallt en maskin med liten størrelse. Selv om det ikke er nødvendig hadde jeg sett etter maskiner som har usb2 og helst firewire. Jeg ville derimot ikke gått for en maskin som har desktop prosessorer på grunn av varme, batterilevetid og støy. Dell, Compaq og IBM har svært gode og stabile maskiner. Desverre er IBM sine maskiner litt dyre for min smak, og Compaq maskinene er ikke så lett å sette opp helt slik man vil ha den. Negative sider med Dell er at de er litt plastaktige, samt de ikke har noen modeller med usb2 og firewire foreløpig. Men jeg vil tro at dette kommer innen en måned eller to. Lenke til kommentar
BBernes Skrevet 20. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 20. februar 2003 Til ditt bruk ville jeg ikke kjøpt en bærbar men kjøpt en alu koffert på clas olson og bygget en pc i denne . Leg en LCD skjerm i lokket , det blir mye mere solid og den trenger vel ikke og vere utraportabel ?. Da kan du bruke alle lydkort o.s.v , det må da vere bedre en en bærbar ? + at du får plass til de hardiskene du vil og kan lagre store filer . :smile: Lenke til kommentar
C. Alshus Skrevet 20. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 20. februar 2003 Hei MyWar! Tror ikke det var det han hadde i tankene nei. Forslaget ditt blir bare altfor dumt. :x Lenke til kommentar
BBernes Skrevet 20. februar 2003 Rapporter Del Skrevet 20. februar 2003 Hei MyWar! Tror ikke det var det han hadde i tankene nei. Forslaget ditt blir bare altfor dumt. :x Det er bra .. Takk for at du svarte for han da . . Skjønner hvorfor du har flere 1000 poster med slik spamming .. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå