Traadstarter Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Hva er poenget? De hører jo ikke på fornuft uansett. De gjentar bare de samme dogmene og ignorerer de ateistiske argumenter. Slutt å kaste bort tiden. Å diskutere med kristne er som å spille sjakk med en som ikke kan reglene. Det er ikke gøy. Det er totalt meningsløst, og dere får ikke noe igjen for det. Dere får ingen revolusjonerende argumenter, ingen dypere innsikt. Dere får bare servert den samme svadaen hver gang. Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Ganske enig! Men de er jo mennesker de også. Skal man være så smalsynt som enkelte religiøse så får det bare være. Deres tap. Lenke til kommentar
Knast Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 (endret) Godt poeng, men du skal vite at det føles slik motsatt vei også, på alle punkter bortsett fra at det ikke er gøy. Grunnen til at jeg gidder er at jeg finner det underholdende og stimulerende. Kan du gi meg 1 mulig løsning/filosofi på hvordan noe urasjonelt plutselig oppstod og overlevde i et helt rasjonelt univers? edit, svar til iNeo: Enig, men det finnes en god del reflekterte, tenkende (til og med fritenkende) religiøse i dag.. Hvorfor skal dere ha krav på sannheten? Endret 13. februar 2008 av lathorv Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 For å spre kritisk tanke. Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Hvorfor gidder man å diskutere med noen i det hele tatt? Som oftest får man ikke overtalt de, og hvis man får overtalt de er det ikke lenger noe å diskutere lenger og da blir det jo kjedelig. Kanskje man diskuterer for å lære noe? Få bedre innsikt i hva andre mener? Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Kan du gi meg 1 mulig løsning/filosofi på hvordan noe urasjonelt plutselig oppstod og overlevde i et helt rasjonelt univers? Universelt er ikke rasjonelt, siden det ikke har noen fornuft å være rasjonell med ut i fra det vi vet. Rasjonalitet er en egensdkap som krever tanke. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 gleder meg til den dagen kommer når de kristne sier, "unnskyld at vi har plaget dere med vår tro og tilstede værelse, la oss være i fred så skal vi la dere være i fred" åsså flytter de til deres hjem land Israel, eller et annet land nedi der Lenke til kommentar
Knast Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Kan du gi meg 1 mulig løsning/filosofi på hvordan noe urasjonelt plutselig oppstod og overlevde i et helt rasjonelt univers? Universelt er ikke rasjonelt, siden det ikke har noen fornuft å være rasjonell med ut i fra det vi vet. Rasjonalitet er en egensdkap som krever tanke. Skjønte ikke helt hva du sa der, men forstod du spørsmålet mitt? Spørsmålet kan gjøres til ganske mye etter hva man foretrekker. Jeg krever ikke et fasitsvar på noen spørsmål, siden det per i dag er umulig, men hvilke løsninger på disse spørsmålene kan være bedre enn en Gud eller annen kosmisk bevissthet:-Hvor kommer alt fra? Om vi er i virkeligheten (ikke i Matrix), noe de fleste vil gå ut i fra, lever vi blant mange substanser. Hvor kommer alle disse fra? Og rekken videre at det må være evig, eller ha blitt til på et tidspunkt. -Videre: siden universet utvider seg, så må det (nesten) nødvendigvis ha en start, om svaret på forrige spørsmål er at substansen er evig, hva utløste denne utviklingen, tilbake til den første lille gnisten som utløste bigbang (som man sannsynligvis tror på). Logisk slutter jeg her at det må være en evig bevissthet i universet. Jeg vil gjerne høre alternative tanker. Jeg gjør ikke krav på sannheten her, men forsvarer at man kan (eller kan hevde å) tenke rasjonelt og fortsatt være religiøs. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Stenges pga. brudd på de internretslige reglene for posting i religionsdelen, samt retningslinjene pkt. 1 og 2. Minner også om denne stickyen: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=826215 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg