avtrekkeren Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 (endret) Holder så smått på å klokke min QX9650 (stock-kjøler foreløpig bare), og har foreløpig den på 3.66GHz / 1333MHz FSB. Stresstester med Prime95, og den er ikke 100% stabil her - fikk feil etter runde 3 på den ene coren, så må nok øke voltage litt til. Anyways, det topic spør om - som jeg lurer på: Hvor vises egentlig korrekt CPU voltage? Jeg har stilt inn min CPU til 1.3435 i BIOS, mens i Windows både i CPU-Z og Everest vises det kun varierende volt-verdier mellom 1.27-1.30. Maks load-temp er foreløpig på 57 grader, kan vel presse voltage opp litt til for å prøve å få den stabil på 3.66GHz. Har for øvrig planer om å bytte ut stock-kjøleren i nærmeste fremtid, og kunne også trengt noen tips om bra (luft)kjølere til denne Pris er av veldig liten betydning. Oppdatering: Økte 2 steg til ca 1.357v, og har kjørt P95 stabilt i 15 min nå i alle fall (kjører stadig) - voltage i CPU-Z og Everest spretter mellom 1.28-1.29 nå.. Temp på 62 grader, innetemp på 24. Oppdatering 2: 1 time Prime95 nå uten probs. Endret 14. februar 2008 av KriFos Lenke til kommentar
uggabugga Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Jeg er ingen ekspert på området, men har forstått det slik at CpuZ er mer nøyaktig. Skal du vite det helt sikkert må du finne frem et multimeter og måle. Lenke til kommentar
Pedro80 Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Denne forskjellen er (etter det jeg har forstått) det som kalles "Voltage Droop". Sitat hentet fra "HOWTO: Overclock C2Q (Quads) and C2D (Duals) - A Guide v1.4", på TomsHardware: "You'll notice that the vcore in CPU-Z is different from the value you selected in your BIOS. This is normal and true for all boards. You'll also notice it drops again when your machine enters a load state: again, this is normal and known as vdroop; some boards/chipsets do it worse than others. If you read at the end of the guide, some boards can be modified to eliminate or greatly reduce vdroop." Dette har med sammenhengen mellom strøm, spenning og motstand. Altså Ohms lov Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 15. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2008 Ahh, takker Flott link også! Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Ahh, takker Flott link også! Vdroop er altså når VCore senkes under load. VDrop er når spenningen ikke er lik som i bios, selv på load. Til tross for navnet kan VDrop være for mye og for lite vcore. Everest leser rett spenning, CPU-Z leser ofte feil, og ofte det som er satt i BIOS. Lenke til kommentar
Petaaar Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 joa ,,, har litt splitta meninger med det ,, syns alle mine måle progs viser forskjellig,, jeg kjøer som regel cpu-z og asus pc probe,, cpu-z leser bra av i den siste versonen ,, værtfall på min c2d ,, viser vdrop og alt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå