WarpX Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Word er noe møkk som burde vært kjeppjaget fra verden. Det duger ikke til noe annet enn enkle brev - skal man lage medlemsblad f.eks. blir det bare ekkelt og uff. Kommer nok forøvrig til å holde på med data så lenge jeg lever og helsa holder. Tenk på hvor mye musing det blir, monotone bevegelser gjennom flere tiår kan umulig være bra. 20 år med peking og klikking merkes "allerede"... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Jeg er i hvertfall fast bestemt på å aldri slite med teknologi når jeg blir eldre. Aldri i verden om jeg skal ha hjelp av barnebarna mine for å bygge en ny PC, sette på en film etc. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Jeg er i hvertfall fast bestemt på å aldri slite med teknologi når jeg blir eldre. Aldri i verden om jeg skal ha hjelp av barnebarna mine for å bygge en ny PC, sette på en film etc. Einig så einig. Eg skal berre logge meg inn på "Futurtube.com" og lære alt av videopodcaster :> Lenke til kommentar
Aces Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Dette har jeg også tenkt endel på. Jeg sier til meg selv at jeg vil være en av de kule gamle som skjønner seg på siste nytt av teknologi, og men vet ikke hva som kommer til å skje. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Jeg vil svare et ja og et nei.Nei, fordi vi er vandt med at teknologien forandrer seg hele tiden. Ja, fordi når man blir eldre så tar det lenger tid å lære seg noe nytt. Er ikke den eldre garde det? Tenk på hvor mye som har skejdd de siste 100 årene? Utviklingstakten er stadig eskalrende, og selv om det går fortere nå enn for 50 år siden, så vil det gå tilsvarende mye fortere enn i dag om 50 år. At den nye teknologien er "basert på dagens teknologi" er vel like riktig i dag som om 50 år? Dagens teknologi er også "basert fortidens teknologi". Dog tror jeg genrellt høyere utdanningsnivå vil gjøre at folk i snitt enklere henger med i framtiden. AtW Lenke til kommentar
excusemoi Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Unge og gamle vil være like gode om 50 år. Dette er fordi teknologien ikke tok fart før etter 1995-96-97. Før det så var det bare litt skriverier på data for de fleste av oss. De som vokser opp etter at internett ble lansert vil kunne mestre teknologien like godt som unge i framtiden. Dette er jo logisk tenking. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Jeg håper du har rett. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 (endret) Word er noe møkk som burde vært kjeppjaget fra verden. Det duger ikke til noe annet enn enkle brev - skal man lage medlemsblad f.eks. blir det bare ekkelt og uff. Hvis du trenger mer avansert kontroll over layouten er uansett det du trenger ikke en tekstbehandler, men et layout-program. Til sitt bruk er Word et bra program, om enn noe bloated og med manglende støtte for standarder. For å komme tilbake på tema: Det kommer jo helt an på hvor mye tid man bruker på data, som andre sier. Men jeg tror faktisk det at i fremtiden vil det komme nye trendbølger (kanskje ikke rett rundt hjørnet, men det vil komme) hvor man plutselig skal gjøre seg uavhengig av teknologien, som en reaksjon mot vårt overteknologiserte samfunn. Da vil mange plutselig prøve å bruke minst mulig teknologi, og da er det plutselig kjipt å kunne data. Endret 25. februar 2008 av A-Jay Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Jeg håper du har rett. Jeg håper han er ironisk. Om ikke, så er det jo mildt sagt en overforenkling å påsto at teknologien ikke skjøt fart før etter 95, da regner man jo omtrent bare slik datamskiner fungerer i dag som teknologi, og om man tror det er, så er man ikke særlig godt forberedt på endringene som vil komme AtW Lenke til kommentar
excusemoi Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Word er noe møkk som burde vært kjeppjaget fra verden. Det duger ikke til noe annet enn enkle brev - skal man lage medlemsblad f.eks. blir det bare ekkelt og uff. Hvis du trenger mer avansert kontroll over layouten er uansett det du trenger ikke en tekstbehandler, men et layout-program. Til sitt bruk er Word et bra program, om enn noe bloated og med manglende støtte for standarder. For å komme tilbake på tema: Det kommer jo helt an på hvor mye tid man bruker på data, som andre sier. Men jeg tror faktisk det at i fremtiden vil det komme nye trendbølger (kanskje ikke rett rundt hjørnet, men det vil komme) hvor man plutselig skal gjøre seg uavhengig av teknologien, som en reaksjon mot vårt overteknologiserte samfunn. Da vil mange plutselig prøve å bruke minst mulig teknologi, og da er det plutselig kjipt å kunne data. Når teknologien skjøt fart er irrelevant til spørsmålet om dagens ungdom slite med teknologien i framtida. Det som teller er nå folk begynte å sette seg inn i moderne teknologi, og det var da internett ble dagligdags for vanlige folk. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Når teknologien skjøt fart er irrelevant til spørsmålet om dagens ungdom slite med teknologien i framtida. Det som teller er nå folk begynte å sette seg inn i moderne teknologi, og det var da internett ble dagligdags for vanlige folk. TV var ikke moderne teknologi når det kom? Hva med telefoner når det kom? Fly? Biler? Mobil? Hva er det som gjør at internett var den første gangen folk måtte sette seg inn i ny teknologi? AtW Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Når teknologien skjøt fart er irrelevant til spørsmålet om dagens ungdom slite med teknologien i framtida. Det som teller er nå folk begynte å sette seg inn i moderne teknologi, og det var da internett ble dagligdags for vanlige folk. Da hopper du helt over f.eks. analog-elektronikk. Det er nok flere som tenker slik, for det å finne gode analogdesignere er like lett som å finne snestorm i Sahara. Digitalt ble kult, analogt ble gammeldags. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 25. februar 2008 Del Skrevet 25. februar 2008 Lurer på hva som kommer etter digitalt, jeg. Organisk? Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 (endret) Dere kommer til å bli hekta av! Er ikke mange 75 åringer som behersker data................... Men finnes jo mange dyktige mellom 50 - 60. De som heiv seg på bølgen på 80-tallet, før de blei alt for gamle, åreforkalkete og skalla. Endret 26. februar 2008 av Robocoop Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Det første som slår meg er: "Har dagens ungdom et veldig stort grep på dagens teknologi?" Og mitt eget svar til det er nei, som er også grunnen til at jeg tror at dagens ungdom nesten vil kunne måle seg med fremtidens svakeste ungdom som heller ikke vil ha et veldig stor grep på fremtidens teknologi. I forhold til de få som har grepet på fremtidens teknologi vil dagens ungdom være snegler og dinosaurer når de skal prøve en futgorb og en Erioba 3X om 30 år. "Ingeniørsjeler" og andre spesielt interesserte i dagens teknologi vil kunne følge med og ender opp med fra samme forståelse til mye, mye høyere. -Gårsdagens elite vil være bedre enn dagens lovende spirer. -Gårsdagens gjennomsnitt vil være noe lavere enn dagens gjennomsnitt. -Dagens gjennomsnitt er langt bak dagens lovende spirer og milesvis bak gårsdagens elite. Lenke til kommentar
WaterMarked Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Tror ikke dagens ungdom nødvendigvis vil slite med fremtidens teknologi, ihvertfall ikke de som liker å holde på med pc\gaming. En felles ting mange av de eldre har er at de aldri har drevet med pc, data eller andre teknologiske duppeditter. Ikke så rart at man ikke har peiling da. I dag så er det mer normalt, og de fleste har holdt på med pc eller lignende, selv om kunnskaps nivået varierer. Tviler ihvertfall på at jeg kommer til å få problemer med det, ihvertfall ikke viss jeg ikke blir senil og skrudd i hode. Lenke til kommentar
Kaffeleif Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Tror vi vil slite like mye når vi blir eldre som de gjør nå, siden det vil komme mye nytt som ikke er bare en oppgradering av en tidligere teknologi. Det er så klart hvis man ikke følger innbitt med på alt som kommer da. @The_Free_Man: Tror det har fint lite å si om man spiller data i dag, det betyr ikke at man kommer til å skjønne all teknologi om f.eks. 50 år. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Tror ikke dagens ungdom nødvendigvis vil slite med fremtidens teknologi, ihvertfall ikke de som liker å holde på med pc\gaming. En felles ting mange av de eldre har er at de aldri har drevet med pc, data eller andre teknologiske duppeditter. Ikke så rart at man ikke har peiling da. I dag så er det mer normalt, og de fleste har holdt på med pc eller lignende, selv om kunnskaps nivået varierer. Tviler ihvertfall på at jeg kommer til å få problemer med det, ihvertfall ikke viss jeg ikke blir senil og skrudd i hode. Gaming: De fleste gamere jeg kjenner har ikke filla peiling. Des mer seriøse de er på selve spillinga, des mindre kan de om alt, virkelig alt, annet... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Tror ikke dagens ungdom nødvendigvis vil slite med fremtidens teknologi, ihvertfall ikke de som liker å holde på med pc\gaming. En felles ting mange av de eldre har er at de aldri har drevet med pc, data eller andre teknologiske duppeditter. Ikke så rart at man ikke har peiling da. I dag så er det mer normalt, og de fleste har holdt på med pc eller lignende, selv om kunnskaps nivået varierer. Tviler ihvertfall på at jeg kommer til å få problemer med det, ihvertfall ikke viss jeg ikke blir senil og skrudd i hode. Er det ikke litt pessimistisk å tro at framtidens høyteknologi er noe i nærheten av dagens PCer? Jeg synes det virker som folk ignorer to ting 1. Det som er lavteknologi nå har vært høyteknologi før 2. Erfaring viser at ting forandrer seg mye og på uforutsigbare måter. Man kunne like gjerne sagt "vi vokste opp med teknologi som TV, så vi klarer oss fint i framtiden", men det hjelper lite når PC og nett kommer. Om 50 år vil helt andre ting ha kommet som er vesentlig annerledes. AtW Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 26. februar 2008 Del Skrevet 26. februar 2008 Dagens gamlinger kan nesten ingenting når det gjelder teknologi. Vil dagens undgom slite på samme måte? Ingen, selv ikke gamlinger, vil ha problemer med framtidens teknologi, for den vil være langt mere brukervennlig enn dagens teknologi. Man vil ikke behøve å lære seg spesielle brukergrensesnitt, for maskinene har fått opplæring i å forstå menneskenes brukergrensesnitt. Windows eller Mac? Uaktuelt, brukergrensesnittet blir Human. Du trykker ikke på en knapp for å få maskinen til å gjøre noe, du bare ber den bare om å gjøre det, så gjør den det, såfremt ønsket ditt ikke kan skade deg selv eller andre. Er ønsket ditt uklart formulert, så spør maskinen om hva du mente, eventuelt gir deg alternativer å velge blant. Framtidens hus blir en maskin å bo i. Er du forsinket hjem og venter gjester (som du stoler på), så slipper huset inn gjestene og forteller dem at du er forsinket. Får du uventede gjester, så sjekker huset om de er til å stole på (via f.eks strafferegistre), gir deg beskjed (via "telefon") om gjestenes ankomst og spør om de skal slippes inn. Framtidens maskiner blir ikke bare dine verktøy, de blir dine tjenere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå