Traadstarter Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Dagens gamlinger kan nesten ingenting når det gjelder teknologi. Vil dagens undgom slite på samme måte, eller har vi en fordel framfor dagens eldre siden vi har vokst opp med PCer, MP3-spillere og mobiltelefoner? Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Det er noe jeg har diskutert opp og ned med en kompis av meg. Selv mener jeg at det hele avhenger av personen. Du ser f.eks. noen eldre som er racere på teknologi, men de er i mindretall. Jeg tror det avhenger mest av interesse. Selvsagt har det faktum at vi er vandt med rivende utvikling litt å si så skal det interesse til for at vi holder oss oppdaterte på det aller nyeste nye. Og ettersom mye av det aller nyeste har en markedsgruppe som ofter inneholder den yngre garde er det godt mulig at vi mister interessen etterhvert som vi blir eldre ja. selv håper jeg å sitte på gamlehjemmet med VR chip i brillene/hjernen og spille quake 19 med de beste av dem Lenke til kommentar
pululf Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Jeg tror ikke vi (undommene) vil slite med teknologi i fremtida, siden vi har vokst opp med det... Jeg tror at jo eldre man blir, desto vanskeligere er det å lære nye ting. Så derfor er det en klar fordel å ha vokst opp med noe nytt, og ha det implemert i hue sitt hele livet. Lenke til kommentar
Traadstarter Skrevet 13. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2008 Jeg tror ikke vi (undommene) vil slite med teknologi i fremtida, siden vi har vokst opp med det... Jeg tror at jo eldre man blir, desto vanskeligere er det å lære nye ting. Så derfor er det en klar fordel å ha vokst opp med noe nytt, og ha det implemert i hue sitt hele livet. Men det var jo teknologi før i tida også, bare mindre utviklet. Framtidas teknologi vil være mye mer sinnssyk enn dagens teknologi. Så sånn sett burde vi komme til å slite maks vi også. Likevel tror jeg også brukervennligheten vil bli stadig bedre. Så totalt sett vil vi slite langt mindre enn dagens gamlinger. Lenke til kommentar
Falstaff Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 (endret) Jeg vil svare et ja og et nei. Nei, fordi vi er vandt med at teknologien forandrer seg hele tiden. Ja, fordi når man blir eldre så tar det lenger tid å lære seg noe nytt. Endret 14. februar 2008 av Falstaff Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Det her har jeg også ofte lurt på! Det kommer jo såklart ann på hva man holder på med som jobb, vasker man gulv og ikke har interesser så sier det seg selv at man ikke får fulgt med. Er man ingeniør og bruker diverse hjelpemidler hver dag så har man innblikk. Lenke til kommentar
Marbash Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Jeg vil si at det kommer ann på hvor godt du orker å henge med. Grunnen til at mange eldre sliter i dag, er fordi at de har hatt bedre ting å ta seg til, som f.eks. å ta vare på barna sine, passe på huset osv, og har derfor ikke hatt tid til å følge med på utviklingen i den farten den har gått i. Utviklingen kommer nok til å flate ut litt i fremtiden pga. den eksplosjonen som har vært nå de siste 20-30 årene med alle mulige teknologiske dingsebomser. Hvis jeg orker å følge med, så skal jeg nok klare meg. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Det her har jeg også ofte lurt på!Det kommer jo såklart ann på hva man holder på med som jobb, vasker man gulv og ikke har interesser så sier det seg selv at man ikke får fulgt med. Er man ingeniør og bruker diverse hjelpemidler hver dag så har man innblikk. Ikke nødvendigvis... møter hver dag ingeniører som designer de villiste ting ute i nordsjøen emd autocad og pdms og andre ting som ikke forstår hvordan du skal lage bold tekst i word (satt på spissen). Det har med interesse å gjøre mest vil jeg tro. Lenke til kommentar
Groening Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Dette er noe jeg og har tenkt på, tror ungdommer kommer til å klare å holde følge litt i hvert fall. Men kan jo være at vi velger å bruke Nintendo Wii (eller noe annet) i stedet for noe nye spillkonsoller. Akkurat som eldre heller bruker teknologi de hadde i deres dager. Blir i hvert fall morsomt å se mange på gamlehjemmet med capsen på skeiva, buksa på knærne og spille Playstation 2. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Det er noe jeg har diskutert opp og ned med en kompis av meg. Selv mener jeg at det hele avhenger av personen. Du ser f.eks. noen eldre som er racere på teknologi, men de er i mindretall. Jeg tror det avhenger mest av interesse. Selvsagt har det faktum at vi er vandt med rivende utvikling litt å si så skal det interesse til for at vi holder oss oppdaterte på det aller nyeste nye. Og ettersom mye av det aller nyeste har en markedsgruppe som ofter inneholder den yngre garde er det godt mulig at vi mister interessen etterhvert som vi blir eldre ja. selv håper jeg å sitte på gamlehjemmet med VR chip i brillene/hjernen og spille quake 19 med de beste av dem Jeg er enig - man ser jo 90-åringer som kan gruse de fleste i det meste når det gjelder teknologi, og unge folk (som ofte kan være ellers oppegående) som ikke har filla peiling på noe i den sjangeren. Når det er sagt, tror jeg de fleste som vokser opp nå har den fordelen at de er mer vant til *konseptet* avansert teknologi, og mer vant til å lære seg om det. Det her har jeg også ofte lurt på!Det kommer jo såklart ann på hva man holder på med som jobb, vasker man gulv og ikke har interesser så sier det seg selv at man ikke får fulgt med. Er man ingeniør og bruker diverse hjelpemidler hver dag så har man innblikk. Ikke nødvendigvis... møter hver dag ingeniører som designer de villiste ting ute i nordsjøen emd autocad og pdms og andre ting som ikke forstår hvordan du skal lage bold tekst i word (satt på spissen). Det har med interesse å gjøre mest vil jeg tro. Tja, en mekanisk ingeniør behøver ikke kunne så mye om software, annet enn det han/hun bruker til daglig. Tror det hjelper godt å ha en idé om hvordan koda ting fungerer, dvs. ha vært borti programmering selv... Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Hvis brukergrensesnittet nesten gjetter seg frem til hva man vil (p.g.a. avansert A.I.) så vil selv senile ikke lide noen nød, de mer oppegående vil kanskje savne menneskelige relasjoner som det fantes mer av før i tia. Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Nei, vi er tross alt her, i starten av den virkelige teknologiske revolusjonen, og alle forandringer som nå kommer vil vi mer eller mindre være en del av, da det er oss produktene er myntet på. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Oss Nå ja, men oss om 20 år? 30? Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Skjønner du ikke? Den teknologien som er myntet mot oss om 30 år er basert på teknologi som vi har vokst opp med. Det er dette som er hele sperren nå til dags for den eldre garde, de har vokst opp med ostehøvler og svære mursteinstelefoner. Lenke til kommentar
aspic Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Eg trur skiljet her er at vi har vokst opp med internett (KJELDA TIL INFORMASJON), medan gamlingane før oss ikkje har den same forutsetninga. Om det kjem teknologi vi ikkje "forstår", vil eit raskt søk på google hjelpe oss med å forstå denne teknologien. Dette kan ikkje gamlingane som har hengt seg fast i tekst-tv. Og ja, det har med vilje/ork på å lære seg ting. Sjølv ser eg fram til pensjonisttilværelsen. Då skal eg investere i noko av det heftigaste datautstyret/teknologien som er å få tak i, og berre kose meg Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Skjønner du ikke? Den teknologien som er myntet mot oss om 30 år er basert på teknologi som vi har vokst opp med. Det er dette som er hele sperren nå til dags for den eldre garde, de har vokst opp med ostehøvler og svære mursteinstelefoner. Jeg er ikke så sikker. Det er jo ett kjent faktum at vi har værre for å lære oss nye ting/tilpasse oss nye ting etterhvert som vi blir eldre... La oss gjøre en avtale... vi møtes her om 30 år og ser hvordan livet er da... Mod, please make sticky until 2038 plz Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Opprette nye nervebaner kan man gjøre hele livet, men mange blir fort voksne (gror fast i mønstre, samma tralten) og får det bare enda verre. You all know the story... Ehh.. mastadont-datamaskinene under WWII var på maks et titalls Hertz, nå får man plass til en Asus Eee på innerlomma. Seksti år frem i tid.. how knows? Lenke til kommentar
Lawliet Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Dagens gamlinger kan nesten ingenting når det gjelder teknologi. Vil dagens undgom slite på samme måte, eller har vi en fordel framfor dagens eldre siden vi har vokst opp med PCer, MP3-spillere og mobiltelefoner? De er fordi de vanligvis ikke interesserer dem i de heletatt. Og om de gjore de ville ikke de hatt noe større problem enn oss til å tilpasse seg teknoverden. Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Hva er øvre aldersgrense for ungsom og nedre aldersgrense for gamling i denne tråden? Min erfaring er at alder ikke er bestemmende for folks grep om teknologi. Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Interesse er nøkkelordet, jeg kan lage hva jeg vil på en pc. Med tanke på programmering, men det vil ikke si jeg kan Word for faen?! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå