Gå til innhold

Sikreste vei til ny bil og fint hus i ung alder?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei,

Jeg har en Bachelor i Økonomi & Administrasjon og jobber med regnskap/rådgivning.

I disse tider er lønnene svært gode, og er man heldig og dyktig, kan man starte på rundt 400.000 kr i året med en Bachelor.

Vil likevel anbefale deg å finne en utdanningsretning du virkelig vil ta. Jeg er lidenskapelig opptatt av økonomi, og stortrives derfor veldig med det.

Grunnen til at jeg valgte å jobbe litt før jeg tar Master er for å bli sikrere i hva jeg vil spesialisere meg i. Jeg vil prøve ut litt forskjellig nå før jeg velger det jeg skal drive med resten av livet.

Har man ambisjoner om å klatre høyt i systemene og er villig til å virkelig stå på for å nå det så er en mastergrad det sikreste kortet.

Lenke til kommentar

FYI hvis du vurderer siv.ing/M.Sc-utdanning:

Tekna utarbeider hvert år en begynnerlønnsanbefaling for nyutdannede medlemmer i privat sektor. Dette er ditt redskap til riktig lønn i din første jobb. Styret i Tekna Privat har for våren 2008 satt begynnerlønnsanbefalingen til kroner 410.000,-

Begynnerlønnsanbefaling er veiledende, og er et gjennomsnitt for alle bransjer og arbeidsoppgaver. Ved lønnsfastsettelse må man ved lønnsvurdering ta hensyn til individuelle kvalifikasjoner, stillingens ansvars- og arbeidsområde og andre relevante faktorer. Teknas anbefaling har de siste 3 årene ligget 1-2 prosent under den registrerte begynnerlønnen pr 1. september.

Etter ansettelse som nyutdannet siv.ing/M.Sc i bedrifter hvor lønnsdannelsen er korporativt styrt gjennom forhandlinger mellom fagforeninger og ledelse (de fleste større bedrifter) vil lønnen stige ganske mye de neste 10-15 år. Dette kommer av alders- og kvalifikasjonssystemet som er nedfelt i Teknas tariffavtaler, som gir en betydelig årlig lønnsøkning utover individuelle/generelle tillegg for de med lav/middels ansiennitet.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hvilken startlonn kan jeg regne med aa faa etter en 3 aars Bachelor Ingenior, Automatisering? Vurderer ogsaa aa ta Mastergraden med det samme. Men har ogsaa vurdert Bachelor/Master i Okonomi og Administrasjon. Er det hoyere startlonn her? Ikke misforstaa, tenker ikke bare paa lonn, har interesse for begge deler.

Lenke til kommentar

Hvis du er VIRKELIG god er karrierestigen (og dermed lønnskurven)atskillig brattere for en siviløkonom enn en sivilingeniør. Startlønna er ca. det samme, vil jeg tro. Gå etter interesse, du. Du tjener mer enn godt nok hvis du er flink, uavhengig av om du er ingeniør eller økonom.

Lenke til kommentar
Heihei

Lurer på hva dere mener er den sikreste veien til god inntekt så fort som mulig, min definisjon av god inntekt er da at man kan kjøre en ny bil i 400-500.000 kroners klassen og bo i normal / fin standard i en av norges "småbyer" helst lenge før fylte 30, lån man jo såklart regne med å ha, men man skal alikevel ha råd til det også.

Selv tror jeg og mener at jeg har sett meg ut en fornuftig vei, 3 år på BI for så å starte å jobbe som Eiendomsmegler, dersom jeg har viljen og evnen til å jobbe mye og lykkes, noe jeg tror selv jeg har, så er vel dette en ganske "sikker" vei for å få en god inntekt ? Forutsatt at det ikke skjer noe helt uventet på boligmarkedet og slike ting.

Noen som har noen andre tips / forslag? :)

Offshore.

Lenke til kommentar

Om ein ikkje er disponert for å starte sitt eige firma kan ein heller satse på eit mindre firma med stort potensiale som har aksje- eller opsjonsavtaler. Når verdien stig og firmaet blir kjøpt opp eller børsnotert kan du sitte med ein kjekk vinst til å kjøpe hus og bil.

Ikkje akkurat eit idiotsikkert opplegg, men potensialet kan vere ganske stort.

Lenke til kommentar

Gå Økonomi og administrasjon ved NHH, få A i alle fag. Ta utvekslingsår til diverse steder og prøv å få sommerjobber i forskjellige bedrifter - banker i utlandet osv. Når du da har unnagjort 3 år så kommer du til å ha en så høy begynnerlønn at du kan kjøpe bil og hus selv uten at kona jobber. :yes: Og hvis du da begynte å studere rett etter videregående så vil du ha mange år igjen til du er 30. A i alt er forøvrig ekstremt vanskelig å få.

mvh

Doffar

Lenke til kommentar

Lønnsmottagere tjener nesten aldri fett. Man kan være heldig og tjene 500 000 etter noen år, og om man blir direktør e.l. kan man få en mill eller to i lønn. Men skal man virkelig håve inn, må man selge noe. Start et firma, vær gründer. Men spm. i tråden er kanskje ikke hvordan man best tilber Mammon, så å si.

Siv.øk. og siv.ing. er gode anbefalinger. Om økonomene vet jeg ikke stort, men med en siving-utdannelse er du nærmest uten videre sikret jobb med en temmelig grei lønn. Denne veien er altså ganske sikker. Det samme gjelder forresten ingeniører (3-årig). Har du en ing.utdannelse som gir deg jobb offshore, vil jeg si at du er på god vei til å kjøpe bil så vel som hus temmelig kjapt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...