Dyrehagen Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Tittelen sier vel egentlig alt. Har ikke noe særlig problemer med å sovne, legger meg rundt 23:00, og sovner som oftest før midnatt. Prøver å stå opp mellom 06:30-07:00, noe som har vist seg, mildt sagt, vanskelig. Jeg har tre vekkerklokker, men jeg forsover meg fremdeles minst 1 gang i uken, som oftest 2. Dette begynner å bli et problem nå, da jeg går på skole som begynner 08:05, og har få lærere med forståelse for trøtte elever... Noen som har noen tips? Lenke til kommentar
BigJaffa Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Kjøp deg nokon klokker med høg og irriterende lyd, så plasere du dei rundt i rommet slik at du MÅ opp for å slå dei av. Funker for meg, eg og har store problemer med å komme meg opp om morgonen. Ellers kan du prøve å få ein kompis til å ringe deg om morgonen. Lenke til kommentar
Underpants Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Gled deg til å ta en varm dusj om morgenen. Da er det lettere å komme seg opp av senga. Bare pass på å ikke sovne i dusjen. Lenke til kommentar
Vipera Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Skaff en vekke klokke som virkelig lager lyd (hvis du ikke har det fra før). Også kan det hjelpe å flytte vekkeklokken litt unna sengen, jeg vet i alle fall at jeg har det med å skru av vekkeklokken før jeg våkner til ordentlig slik at jeg sovner med en gang igjen, så det hjelper å flytte klokken litt unna slik at man må gjøre en "innsats" for å skru den av. Lenke til kommentar
Aces Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Med fare for å høres ut som pappa, men kanskje du kan prøve å legge deg litt tidligere? Snu døgnet litt Lenke til kommentar
Underpants Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Det finnes også vekkerklokker som simulerer dagslys som gradvis blir lysere og kroppen blir mer innstilt på å være våken. Lenke til kommentar
Vipera Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Med fare for å høres ut som pappa, men kanskje du kan prøve å legge deg litt tidligere? Snu døgnet litt Eller gjør som meg å legg deg rundt 2-3 timer senere enn 23, er som regel enkelt å komme seg opp når man ikke har sovet mer enn 4-5 timer Lenke til kommentar
Anonym234 Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Hvis du bor sammen med noen andre kan de jo hjelpe deg med å stå opp. Fysisk "plage" deg eller snakke/dra deg ut av senga. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Det finnes også vekkerklokker som simulerer dagslys som gradvis blir lysere og kroppen blir mer innstilt på å være våken. disse wake up lights funker kanskje for et par stk , det går vel litt mer på psyken... menne.. vil ikke si at en slik insvistering til 1500kr er noe særlig nyttig... det å legge seg tidligere funker vel egentlig ikke det heller, det blir bare til med at du sover flere timer.., du vil forsove deg selv om du får 8-9 timer med søvn... du kan jo kanskje legge deg kl.20.00 ? da kan det vær det hjelper.. er vel ikke noe særlig det heller, å sove vekk hele kvelden..... har samme problemet selv, og jeg begynner 9-10 hver dag.. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Kjøp en Sleepwatcher klokke. Den måler søvnrytmen din og passer på å vekke deg akkurat idet du sover lettest. De fleste har vel opplevd å våkne litt for tidlig og være rimelig opplagt, innsett at man er litt tidlig ute og kan sove en halvtime til. Når man da våkner er man HELT skada i kroppen og kan ikke skjønne at det er mulig å være så trøtt. Det er pga søvnrytmen din. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 huh? funker disse litt mer enn de Wake up light dingsene ? Lenke til kommentar
toazty Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 selgers denne klokka i norge eller? ser de selger den i USA , men 800kr og + frakt... Lenke til kommentar
Vipera Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Kjøp en Sleepwatcher klokke. Den måler søvnrytmen din og passer på å vekke deg akkurat idet du sover lettest. De fleste har vel opplevd å våkne litt for tidlig og være rimelig opplagt, innsett at man er litt tidlig ute og kan sove en halvtime til. Når man da våkner er man HELT skada i kroppen og kan ikke skjønne at det er mulig å være så trøtt. Det er pga søvnrytmen din. Må si at jeg opplever det helt motsatt, hvis jeg våkner 45min for tidlig eller noe så er jeg døds trøtt, så sovner jeg igjen og våkner 45min senere å da føler jeg meg mye mer våken enn jeg gjorde første gang jeg våknet Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 huh? funker disse litt mer enn de Wake up light dingsene ? Etter de få testene jeg har lest av produktet så skal det faktisk fungere rimelig bra. selgers denne klokka i norge eller? ser de selger den i USA , men 800kr og + frakt... Tror jeg har sett den i Norge, men er nok like greit å sjekke amazon og liknende. Kjøp en Sleepwatcher klokke. Den måler søvnrytmen din og passer på å vekke deg akkurat idet du sover lettest. De fleste har vel opplevd å våkne litt for tidlig og være rimelig opplagt, innsett at man er litt tidlig ute og kan sove en halvtime til. Når man da våkner er man HELT skada i kroppen og kan ikke skjønne at det er mulig å være så trøtt. Det er pga søvnrytmen din. Må si at jeg opplever det helt motsatt, hvis jeg våkner 45min for tidlig eller noe så er jeg døds trøtt, så sovner jeg igjen og våkner 45min senere å da føler jeg meg mye mer våken enn jeg gjorde første gang jeg våknet Da søvnrytmen går i bølger utover natta vil det i noen tilfeller være slik du beskriver det, andre ikke, helt avhengig av når du våkner. Det denne vekkerklokken gjør er at den ALLTID vekker deg da det er gunstigst, ikke bare når den har flaks. Du stiller inn en viss tidsramme, f.eks 40min og senest halv åtte. Deretter måler den søvnrytmen din hele natta og vekker deg en gang i tidsrommet 07:50-08:30 Lenke til kommentar
Underpants Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Du stiller inn en viss tidsramme, f.eks 40min og senest halv åtte.Deretter måler den søvnrytmen din hele natta og vekker deg en gang i tidsrommet 07:50-08:30 06:50-07:30 mener du siden halv åtte skulle være det seineste? Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Du stiller inn en viss tidsramme, f.eks 40min og senest halv åtte.Deretter måler den søvnrytmen din hele natta og vekker deg en gang i tidsrommet 07:50-08:30 06:50-07:30 mener du siden halv åtte skulle være det seineste? hehe, selvfølgelig. Altså den 40-minutters rammen du stilte inn. Lenke til kommentar
Jan Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 huh? funker disse litt mer enn de Wake up light dingsene ? Etter de få testene jeg har lest av produktet så skal det faktisk fungere rimelig bra. selgers denne klokka i norge eller? ser de selger den i USA , men 800kr og + frakt... Tror jeg har sett den i Norge, men er nok like greit å sjekke amazon og liknende. Kjøp en Sleepwatcher klokke. Den måler søvnrytmen din og passer på å vekke deg akkurat idet du sover lettest. De fleste har vel opplevd å våkne litt for tidlig og være rimelig opplagt, innsett at man er litt tidlig ute og kan sove en halvtime til. Når man da våkner er man HELT skada i kroppen og kan ikke skjønne at det er mulig å være så trøtt. Det er pga søvnrytmen din. Må si at jeg opplever det helt motsatt, hvis jeg våkner 45min for tidlig eller noe så er jeg døds trøtt, så sovner jeg igjen og våkner 45min senere å da føler jeg meg mye mer våken enn jeg gjorde første gang jeg våknet Da søvnrytmen går i bølger utover natta vil det i noen tilfeller være slik du beskriver det, andre ikke, helt avhengig av når du våkner. Kilde på det med bølger? Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 (endret) Kilde på det med bølger? Se på side 4 av denne: Søvnstudie Klokken overvåker altså disse søvnstadiene og prøver å vekke deg rett før eller etter REM-søvn (Rapid Eye Movement), den fasen man drømmer i. En annen klokke som fungerer på samme vis, med forklaringer Ulike søvnstadier REM-søvn Søvnregistrering og søvnstadier Endret 14. februar 2008 av Crazysteps Lenke til kommentar
Mirann Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Hva med en flygende vekkerklokke? Lenke til kommentar
BigJaffa Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 haha... Tenk når den kommer styrtende mot deg etter ein liten tur i rommet. Eller at den kjører seg inn i håret vist du har langt hår.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå