Gå til innhold

Hvordan blir lønnen når man jobber rotasjon. Hva er normal Lønn for 12-9 rotasjon?

kas_

Anbefalte innlegg

Heisann. lurer litt på hvordan jeg skal regne ut hva månedslønna blir ved rotasjon \ turnus jobb.

Har i dag fast jobb og da er det jo enkelt å regne ut grundlønn * 162,5 timer i måneden = grunnlønn i måneden.

Men vurdere å bytte jobb med rotasjons muligheter. Og lurer litt på hvordan man da skal regne ut hva måneds lønna blir.

Ta et eksempel med 9-12 rotasjon (9.dager på jobb og 12 dager fri). Jeg regner med at arbeids tiden på en slik rotasjon vil hvere 12.timers arbeidsdag ??

Og hvis man da har en timeslønn på 225kr. Hva blir månedslønna da? Noen som hvet hvordan lønnsystemet for rotasjons arbeid fungerer?

Takk på forhånd for hjelpen.

mvh

kas

Endret av kas86
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skriver ikke hva du jobber med..

Som f.eks. lokfører i turnus kan du tjene alt mellom 350k til 500k i året basert ut ifra en (lavere) grunnlønn som er delt opp i x timer som danner basisen for timelønna. Og så kommer div tillegg som kveld/helg/overtidsjobbing.

Endret av Mjoellnir
Lenke til kommentar

Hei. Trodde ikke det var relevant, men er elektriker.

Det jeg lurer på er hvordan man regner ut en månedslønn når man går rotasjon med f.eks dette som opplysninger:

Rotasjon: 9-12

Arbeidsdag vil vel muligens bli 12.timer.

lønn: 225kr

:)

Lenke til kommentar

Jeg har jobbet rotasjon, og lønningen er samensatt av mange faktorer. Det er ikke bare å gange opp slik som når man jobber 8 til 4. Vi hadde: grunnlønn(inkl fagtillegg siden alle hadde fagbrev), skifttillegg og stasjoneringstillegg. Jeg jobbet 14/21 (14 dager på jobb, 21 dager fri) og på ett år så får man da ca 10.5 turer på jobb. Jobbet 12 timer hver dag, men den dagen man kommer og den dagen man reiser hjem er det 6 timer, så blir 13 hele dager à 12 timer.

Dette er nok forskjellig fra rbeidgiver til arbeidsgiver, men alle har en total timelønn som f.eks kan bestå av de faktorene jeg nevnte.

Jeg hadde 272kr i timen, dette var da inkl alle tillegg. Så kan du jo regne: 272*168 timer pr tur*10,5 for å finne årslønn.

Håper det hjalp deg litt ihvertfall. Bare spør om du lurer på noe mer, så kanskje jeg kan svare deg.

Edit: Sikker på at det ikke er 12/9 rotasjon? Har aldri hørt om 9/12.

Endret av King-Nothing
Lenke til kommentar
Jeg har jobbet rotasjon, og lønningen er samensatt av mange faktorer. Det er ikke bare å gange opp slik som når man jobber 8 til 4. Vi hadde: grunnlønn(inkl fagtillegg siden alle hadde fagbrev), skifttillegg og stasjoneringstillegg. Jeg jobbet 14/21 (14 dager på jobb, 21 dager fri) og på ett år så får man da ca 10.5 turer på jobb. Jobbet 12 timer hver dag, men den dagen man kommer og den dagen man reiser hjem er det 6 timer, så blir 13 hele dager à 12 timer.

Dette er nok forskjellig fra rbeidgiver til arbeidsgiver, men alle har en total timelønn som f.eks kan bestå av de faktorene jeg nevnte.

Jeg hadde 272kr i timen, dette var da inkl alle tillegg. Så kan du jo regne: 272*168 timer pr tur*10,5 for å finne årslønn.

Håper det hjalp deg litt ihvertfall. Bare spør om du lurer på noe mer, så kanskje jeg kan svare deg.

Edit: Sikker på at det ikke er 12/9 rotasjon? Har aldri hørt om 9/12.

Hva jobbet du som da, var det offshore?

Greit betalt hvertfall.

Forresten, hørte at en eller annen fagforeninng har gått inn nå for litt siden og lagt ned forbud mot 12/9 rotasjon.

Grunnen er altfor lite fritid, og at man reiser til og fra arbeidsplassen på fridagene sine.

Derfor har mange lagt om til 4/3 rotasjon, men dette er litt avhengig av hvilken bransje man befinner seg i.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Ossen er det men lønnsutbetalig. er det en fast dato i mnd som så si alt annet, eller er det f.eks utbetalig hver 5.uke når man kommer hjem fra jobb i friperioden.. Sikkert dumt spørsmål, men jeg lurer hehe..

Mvh

kas

Lenke til kommentar

Du ganger sammen alt av tillegg og slikt uten å ta med grunnlønna. Det er det aller letteste etter min mening

Eksempel

Kari jobber på et sykehus, 2 uker i måneden jobber nattskift, mens 2 uker dagskift.

Kari får 60% tillegg når hun jobber natt, i tillegg får hun 100% overtid for hver time ekstra hun jobber. På dagtid får Kari bare 50% for overtid. Kari regner med at hver uke jobber hun 6timer overtid hveruke

x=Grunnlønn/(timer i året)

Ukeslønn på dagtid

x*37,5+x*6*1.5=46.5x

Ukeslønn på nattestid

x*37,5*1,6+x*6*1.6*2=79,2x

årslønn=46,5x*26+79,2x*26=3 268,2x

Slik, da har vi en mal vi kan bruke uavhengig av hvilken grunnlønn Kari har.

Si hun har en grunnlønn på 310.000, noe som er ca 159,- i timen, vil hun tjene 3268,2*159=519 560kr i årslønn.

Denne type utregning lars seg overføre til alle fast-overtids og turnus modeller

Lenke til kommentar

Ossen er det men lønnsutbetalig. er det en fast dato i mnd som så si alt annet, eller er det f.eks utbetalig hver 5.uke når man kommer hjem fra jobb i friperioden.. Sikkert dumt spørsmål, men jeg lurer hehe..

Mvh

kas

Det er også litt forskjellig. Når jeg var ansatt på kontrakt fikk jeg betalt til samme dato hver måned, men fikk da for antall timer jeg hadde jobbet måneden før. Det kunne derfor variere en god del på lønna fra måned til måned. På det meste fikk jeg alle 13 dagene i løpet av en måned, mens jeg fikk 9 dager på det minste.

Når jeg ble fast annsatt fikk jeg en fast årslønn og fikk så utbetalt alle tilleggene oppå denne. Lønna i løpet av et helt år var helt lik, men jeg hadde da en garantert månedslønn slik at det ikke ble så store svigninger.

Lenke til kommentar

Takk for svar. så man får ikke fast lønn uten fast annsettelse nei..

Jeg har ikke søkt etter en slik jobb ennå, siden er litt usikker om jeg vil bli der jeg er nå alikevell pga. ny vakt ordning.

Men vet du om elektro firmaer som opererer med rotasjon som jeg kunne undersøkt litt om? Da jeg ikke kjenner til så mange firmaer som trenger folk.

Mange takk

Kas

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei igjen. Nok et spørsmål. Når detstår "Det er dekket kost, losji og reise til og fra jobb." Hva vil dette si egentlig? Får man det i form av penger? Eller betyr det bare at man får mat i kantina og en hengekøye i brakka?

Når man går 12-9 rotasjon er det da Grunnlønn = 17.reiser X 12.dager X 10,5.timer X timelønn ?

Og er sånn ca. 210kr timen dårlig for 12-9 rotasjon?

Mvh

Kas

Endret av kas86
Lenke til kommentar

Det med kost, losj og reise kan være så mangt, men mest sannsynlig er det overnatting på brakker/motel, man i kantina og at amn bestiller fly/tog billetter også sendes regningen til firmaet du jobber i. Det kan også bety at du må betale for mat og overnatting, men at du skriver det på reiseregning og får det igjen så lenge du har tatt vare på kvitteringene. Men mest sannsynlig det første.

Når du regner ut lønn så kommer det litt an på hva som er gitt. Har du fått en årslønn eller timelønn som du kan oppgi så skal jeg klare å regne det ut for deg.

Hvor skal du jobbe?

Lenke til kommentar

Når du jobber rotasjon så er jeg relativt sikker på at du får mat i kantina, og ikke dagspenger. Overnattingene skjer som regel i brakker på større boligfelt, men har du en høyere stilling som supervisor og oppover så kan det hende at firmaet som leier deg ordner leilighet. Det virker forøvrig som om du har en grei lønn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...