Bisken Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Jeg driver og titter litt etter bilstereo, men er ybergrønn :S Er utdannet elektroingeniør, med fordypning i høyttalerbygging..og liker god lyd.. men jeg har helt noia for å skru og plukke på bil. Så det jeg lurer på er hvilket oppsett som lønner seg. Jeg fant noen greie høyttalere til 1200kr, men da må jeg ha like til bakdøra, pluss 6x9" i hatthylla! det blir jo en hel haug, og ganske mye penger for noe som kanskje ikke er så mye bedre enn orginal-stereoen.. Alle jeg har pratet med anbefaler å bruke effektforsterker, men jeg har minimalt lyst til å kable hit og dit fra den...så det jeg kunne tenkt meg var nye høyttalere på dør foran(med diskant dashbord) og dør bak, som drives av cdspillerforsterker, pluss eventuelt en aktiv sub i bagasjerommet. Blir dette good shit? Klarer en cdspiller til 1500-2000kr å spille 4stk 6.5" høytalere høyt og bra? Går det greit å drite i å ha 6x9" i hatthylla? Finnes det dør-høyttalere og cdspillere med så høy kvalitet at jeg kan droppe sub? Alle tips og tricks mottas med takk (har 96mod mazda 626) Lenke til kommentar
okasin Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 (endret) Hm alt er relativt Det som kanskje er høyt for deg, er kanskje ikke det for meg.. men velger du høyttalere som har høy "følsomhet" som er lettdrevne for å si det enkelt.. så kan det bli høyt nok for en del med kun den innebyggede forsterkeren i cd spilleren.. Hvorfor må du ha så mange høyttalere ? Personlig ville jeg ha begynt med et godt sett forann i bilen.. Og vil feks anbefale Focal elementer som er utrolig gode til det meste.. de koster litt, men når du har hørt dem spille.. vil du neppe angre et sekund ! (og jeg kan garantere at det blir bedre en original oppsettet i bilen) Du kan jo foreløpig "drite" i å bruke 6*9" bak.. og evt ta det senere om du føler du mangler noe.. Men et lite tips: om du skulle gå for å sette inn et par 6*9" der bak, så prøv å bytte polaritet på dem, å lytt til hva som låter best.. dette fordi de står lengre fra ørene dine enn dem forann.. noe som kan føre til en faseforskyvning, som gjør at det ofte låter best om du bytter om på + og - men her må du lytte deg frem.. lykke til. Ja så var det dette med sub da.. klart du kan greie deg uten.. , men med en sub så vil du løfte lydkvaliteten en del hakk.. og du avlaster de små 6.5" en del, slik at de spiller mer "rolig".. og behersket.. men kjøp nå for all del ikke en "bitte liten" sub på 6.5" he he da er liksom misjonen borte.. 10" er en god start.. Hvor mye penger har du tenkt å legge i dette? Endret 13. februar 2008 av okasin Lenke til kommentar
Bisken Skrevet 13. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2008 Hm alt er relativt Det som kanskje er høyt for deg, er kanskje ikke det for meg.. men velger du høyttalere som har høy "følsomhet" som er lettdrevne for å si det enkelt.. så kan det bli høyt nok for en del med kun den innebyggede forsterkeren i cd spilleren.. Hvorfor må du ha så mange høyttalere ? Personlig ville jeg ha begynt med et godt sett forann i bilen.. Og vil feks anbefale Focal elementer som er utrolig gode til det meste.. de koster litt, men når du har hørt dem spille.. vil du neppe angre et sekund ! (og jeg kan garantere at det blir bedre en original oppsettet i bilen) Du kan jo foreløpig "drite" i å bruke 6*9" bak.. og evt ta det senere om du føler du mangler noe.. Men et lite tips: om du skulle gå for å sette inn et par 6*9" der bak, så prøv å bytte polaritet på dem, å lytt til hva som låter best.. dette fordi de står lengre fra ørene dine enn dem forann.. noe som kan føre til en faseforskyvning, som gjør at det ofte låter best om du bytter om på + og - men her må du lytte deg frem.. lykke til. Ja så var det dette med sub da.. klart du kan greie deg uten.. , men med en sub så vil du løfte lydkvaliteten en del hakk.. og du avlaster de små 6.5" en del, slik at de spiller mer "rolig".. og behersket.. men kjøp nå for all del ikke en "bitte liten" sub på 6.5" he he da er liksom misjonen borte.. 10" er en god start.. Hvor mye penger har du tenkt å legge i dette? Takk for svar Jess, jeg trodde det orginalt var høyttalere i bakdørene mine(i tillegg til hatthylle), noe det viste seg at det ikke var Så da forsvant plutselig det dilemmaet. Men jeg har lyst å kjøpe like foran og i hatthyllene med en gang..Det er ikke så mye effekt i de orginale hatthyllerne, så tipper de vil skurre til lyden en del hvis de ikke byttes ut.. Men skal notere det med fasebytting Det med følsomhet er ikke så veldig enkelt. Jeg fikk jo ikke høre på hverken høyttalere eller forsterker når jeg var på bilradiospesialisten i dag. Så vet ikke helt hvordan jeg skal finne ut om det spiller bra....og den motstanden fabrikanten oppgir er jo bare et slags anslått snitt. Selgeren virket ikke som hadde spesielt peiling heller :S Men finnes det cdspillerforsterkere med nok effekt om man går nok opp i pris? eller begrenses det av plassen? (liten forsterker=liten effekt) Har vurdert aktiv 10" eller 12" i tilfelle sub : ] Men hvis den skal avlaste de andre høyttalerne må jeg inn med et eget delefilter til de..? Siden det som følger med høyttalerne ikke kutter lave frekvenser, kun deler øvre til diskant, og resten til bass/mellomtone. Har tenkt å legge så lite som mulig i det, siden jeg sikkert bare skal ha bilen i 4-5år. Men hjemmekinoen min koster over 30k, så er villig til å betale en del hvis det er nødvendig for å få god lyd Men 5000kr for alt kanskje? 7000kr går også helt fint. Jeg betaler heller litt ekstra for å få noe som spiller bra, enn å spare noen kroner og ergre meg over det i 4år Lenke til kommentar
okasin Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Ja om du ikke skal ha egen forsterker til de andre høyttalerene må du ha en form for delefilter på dem.. men det løses enkelt med en kondensator i serie med elementene.. ved deling på 80 hz, som er å anbefale så setter du inn en kondensator på ca 330uF på hvert element (+). (PS: de er relativt dyre, så du må vurdere opp mot å kjøpe egen forsterker i stedet som har elektroniks delefilter). Ja dette med impedans er jo også relativt, da 4 ohm er gjerne oppgitt som det laveste verdi. ved feks egenresonansen (Fs) så er impedansen ofte svært høy, 40 ohm eller langt mer.. så det er ikke mye å tenke på nå.. men jeg ville nok sjekket ut merker som JBL, Focal, Alpine.. Personlig har jeg virkelig sansen for Focal Her er noen lenker du bør se på: http://www.mamut.net/dynabel/newsdet401.htm ukens tilbud hos eltek bør du alltid sjekke ut: her ALPINE IDA-X001 - IPOD/USB SPILLER - EISA vinner 2007/2008 Høykvalitetsmodell med MP3/WMA/AAC/RDS 4x50watt forsterker, 24 bits DAC, 3 preouts med subwoofer kontroll, innebygd iPod/USB adapter(alle kabler medfølger), bluetooth klar, høyoppløselig lcd skjerm, rød/blå belysning. (Det er ikke innebygd CD spiller på denne modellen. Separat CD skifter kan tilkobles.) Vnr. TB 1401 (Se Tilbudstorg) Veiledende pris Kr 5.995,- Vår lave førpris Kr 3.995,- DENNE UKEN KUN KR 2.995,- og denne siden: http://www.bilstereo.no/index.php?vlink=H%...LERE&mks=ok Du kan få kjente merker vesentlig billigere på nettet enn i en butikk.. La meg høre hvordan dette går da Lenke til kommentar
MasterOfDisaster Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Den ida spilleren har jo ikke cd da;) så om han vil ha dette er ikke det et alternativ? Lenke til kommentar
okasin Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Den ida spilleren har jo ikke cd da;) så om han vil ha dette er ikke det et alternativ? Det er jeg klar over, det jeg sa at han burde følge med på eltek sine uke tilbud.. men vil i samme åndedrag si at på langsikt så tror jeg kanskje cd er litt på vei ut i bilstereo sammenheng.. for mange ulemper i fohold til feks sd minnebrikker, og Ipod Men på den andre linken, så er det også mange gode tilbud på bilstereo cd enheter.. Så han finner nok ut av det.. Lenke til kommentar
Bisken Skrevet 16. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2008 Jess vel har funnet ut at jeg kjøper en spiller først og fremst, så blir det eventuelt å kjøpe til komp-sett foran etterhvert..og muligens droppe høyttalerne bak. Digger i alle fall denne spilleren: http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=2061 3000kr 4x50w mosfet. usb Jeg synes alle spillere er så grelle, med plastikk og knapper og lys, men denne var mye freshere. Har dessuten dobbel din i bilen, så det passer fint. Har hørt på den hos en kompis, syntes det var en liiten antydning til skarphet i diskanten, men det er vel å leve med. Kan ha vært en annen del av systemet hans som gjorde det også. Eventuelt noe slikt: http://www.bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=2163 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå