Gå til innhold

Pirater mister nett-tilgang?


Anbefalte innlegg

Gjenstår å se hvordan de har tenkt å gjennomføre det. Men er åpen for muligheten.

 

Birger :)

 

 

Nå så du tror dette vil endre noe? Bortsett fra at staten og eller andre kan utøve uønsket makt over deg som menneske?

Nei du det nok ikke så enkelt. Tilbake til tiden FØR internett så ble det kopiert i veldig stor grad. Etter at vi fikk internett men før raske DSL linjer så ble de store piratene rike på å selge piratware, de trengte ikke nettet for posten sendte gladelig pakkene deres rundt omkring i europa og norge. Er nok mange av forumbrukerne som hadde sin første officeplate fra naboen som igjenn hadde fått kjøpt den av pirater og sendt den i posten.

 

Piratene vil ikke kunne begrenses ved å fjerne netttilgangen, det er bare naivt å tro. Og skulle en slik lov vedtaes så ville uansett fildelere komme opp med nye metoder slik som kryptering, lukkede servere kun for noen få, private vpn nett.

 

Når vi ikke rammer de som da er målet med en slik lov hvem rammer vi da? Jo det er hvermansen. Hvermansen som kanskje ikke er kyndig nok til å lukke&låse sitt trådløse nett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Åpen i den grad at alle muligheter må holdes åpne. Men i ikke slik at det hindrer personvern, osv.

 

I realiteten ville noe slik ikke fungerer. Som du akkurat selv sier, det vil ramme den vanlige kvinne/mann i gata. Ikke den über geeken som sitter foran Mac/PC-en flere timer for å finne ut hvordan man skjuler seg totalt m.t.p. kryptering, VPN, osv. Så jeg er enig i det du sier. Men holder holdingene åpne for ting som kan hindre piratvirksomhet i omfang.

 

Birger :)

Lenke til kommentar
Heldigvis er dette bare et såkalt "Green Paper", altså “a proposal without any commitment to action.”. Disse florerer det av, og de fleste går rett i søplebøtta.

 

Det skremmende her er at oppegående (da i betydningen: evner skrive ned meningen sin) folk syns dette er et godt forslag.

Nå vet jeg ikke om den kommentarer var bl a myntet på meg.

Men jeg synes det er like skremmende at du ikke respekterer andre folk sitt åndsverk mer.

Du bagatelliserer fælt om betydningen av piratkopiering og alvorlighetsgraden av massiv fildeling.

Dessuten synes jeg diskusjonen her har vært edruelig og bra. Vi er vel alle enige om at det byr på store utfordringer å kunne ta kontroller på slik virksomhet uten å bryte personvernet i noen stor grad. Men selve straffen med å miste/redusere inet for en periode synes jeg i seg selv ikke er en så ille straff. Ingen krise for folk flest, og en straff nok til at man tenker seg om 2 ganger før man stiller linja si for disposisjon for massiv ulovlig fildeling.

Det er ingen automatikk i at ett slikt tiltak fører til store overgrep og massiv overvåkning og det som værre er. Hadde det vært tilfellet hadden loven garantert aldri blitt gjennomført. Vi vet jo ingenting om hvordan man har tenkt å utføre ett slikt opplegg. Men så lenge vi har en åndsverklov så må man akseptere at man kan bli tatt for ulovligheter. Uansett hvor personlig uenig du er.

At du gir blanke i det og risikerer å kunne bli tatt får nå være din sak. Men det er ingen fillesak for de som rammes av ulovlig fildeling. Det er det som er kjernen i problemet her. At du trekker inn underliggende overvåkingsgrunner der alt dette bare er ett påskudd fra myndigheter og den 'onde' platebransjen som skal kontrollere markedet, får du bare leve i troen med. Det er en så til de grader paranoid holdning at det jo helt overskygger det vi virkelig diskuterer her.

 

 

Det jeg finner skremmende er hvordan du setter lover opp mot hverandre. Personvernloven er kanskje ikke viktig din verden da? For ikke å snakke om viktige rettsprinsipper som uskyldig inntill evt. dom. Neida her er det kun åndsverksloven som gjelder. Dette blir rett og slett "light".

Lenke til kommentar
Det jeg finner skremmende er hvordan du setter lover opp mot hverandre. Personvernloven er kanskje ikke viktig din verden da? For ikke å snakke om viktige rettsprinsipper som uskyldig inntill evt. dom. Neida her er det kun åndsverksloven som gjelder. Dette blir rett og slett "light".

 

Og hvor sier jeg at jeg gir blanke i personvernet?

Hele poenget med denne diskusjonen er jo nettopp det du selv fremhever her. Konflikten mellom de forskjellige lovene og problemene det evt skaper.

Endret av filter69
Lenke til kommentar
Det jeg finner skremmende er hvordan du setter lover opp mot hverandre. Personvernloven er kanskje ikke viktig din verden da? For ikke å snakke om viktige rettsprinsipper som uskyldig inntill evt. dom. Neida her er det kun åndsverksloven som gjelder. Dette blir rett og slett "light".

 

Og hvor sier jeg at jeg gir blanke i personvernet?

Hele poenget med denne diskusjonen er jo nettopp det du selv fremhever her. Konflikten mellom de forskjellige lovene og problemene det evt skaper.

 

Hvis det er greit at en ISP skal ha plikt til å overvåke ALT du foretar deg på internett så er det ett kraftig brudd på personvernet. Det jeg foretar meg på internett er like personlig som den telefonsamtalen jeg foretar. Det er ikke spesielt enkelt å få tilatelse til telefonavlytting i Norge, hva er årsaken til at det skal være lettere å overvåke det du foretar deg på en datamaskin?

 

Hvor mange kriminelle kunne vi tatt tror du, hvis alle telefonsamtaler ble overvåket av Telenor? Hver gang du hadde telefonsex med kjæresten så satt det en person og lyttet på samtalen du hadde, for å sjekke at du ikke gjorde noe ulovlig. Det er rett og slett idiotisk å tro at en slik overvåkning fører noe som helst godt med seg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 9 måneder senere...
En tanke:

 

Du går inn på en pub, bråker og spyr ut alle bordene og selger kokain til gjestene. Puben svarer med å utvise deg på livstid. Du har mistet tilgangen til et offentlig utested, og det er puben som har vært "politi" i den saken.

Gjelder ikke det samme når en bråker og spyr på nettet, eller driver ulovlig virksomhet? Jeg ser en klar fellesnevner. Hvis du misbruker en tjeneste du betaler for til en operatør, kan operatøren selv bestemme om du skal få ha denne tjenesten eller ikke. Du mister den også dersom du ikke kan betale for deg, eller mister muligheten til å bestille Internett dersom du har dårlig kreditt.

 

Men skal posten åpne alle brevene mine for å forhindre at jeg gjør noe ulovlig via brev?

Isper gjør faktisk dette når det kommer til misbruk av ispers sine servere SPAM ol.

Men skal du som selger bensin kunne bli straffet fordet noen kjører bilen sin ulovlig?

 

"ISPs are no more able to inspect and filter every single packet passing across their network than the Post Office is able to open every envelope,"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...