Traadstarter Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 (endret) Jeg mener dette er åpenbart. 1: Skolemassakre er mulig i et samfunn hvor det er mulig å skaffe seg våpen 2: Skolemassakre er ikke mulig uten våpen 3: Sjansen for skolemassakre går mot null når tilgangen på våpen synker K: Sjansen for skolemassakre øker mot én når tilgangen på våpen blir større Mange er uenige med meg. Hva mener dere? Endret 13. februar 2008 av Traadstarter Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Det er ingen problem å skaffe våpen på kriminelt vis. Dessuten er det heller ingen problem å ta ut et gevær eller en hagle fra pappas jaktskap, eller pistolen han bruker på skytebanen. Vil man virkelig drepe så er det null problem å skaffe verktøyene til å gjøre det. Lenke til kommentar
Traadstarter Skrevet 13. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2008 OK, da må jeg vel bare bite i det sure eplet. Men hvorfor vil amerikanerne nå endre våpenloven? Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 (endret) Det er jo ikke akkurat vanskelig å skjønne, at når det er utrolig mye enklere å få tak i våpen så er det også større sjanse for flere mord / skader som følge av det. Det er ikke uten grunn at det er så utrolig mange flere mord med skytevåpen i Usa ift. andre land. Endret 13. februar 2008 av Thomas_H Lenke til kommentar
freke Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Internett er et like farlig våpen. Der sitter de frustrerte og virkelighetsfjerne 16-17 åringene og idoliserer hverandre. Idiotene lager selvmordspakter og copycat skolemassakrer for å bli sett opp til av andre tapere. Det er ikke selve pistolen som er skurken her, det er; for å kaste stein i glasshus, internett. Men jeg mener da heller ikke at vi skal forby internett. Slike trender og bølger er bare noe vi må leve med, tror jeg. Så lenge tapere kan se opp til hverandre på nettet, vil vi se slike ting. Helt til det kommer en ny mote. Ikke sikkert den vil være bedre heller. Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Her tror jeg innstilling og holdninger har mye å si. I Norge selges det primært jaktvåpen og derfor får man også utdanning til bruk av disse og må gjennom kurs og godkjenningsprosesser. Jeg har hatt hagle siden jeg var 16 og har nå to hagler og en rifle, i en alder av 18. Det er derfor ikke særlig vanskelig å få tak i. Men hele prosessen rundt og formålet med våpnene er jo det som gjør utslaget. Lenke til kommentar
Traadstarter Skrevet 13. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2008 Det er jo ikke akkurat vanskelig å skjønne, at når det er utrolig mye enklere å få tak i våpen så er det også større sjanse for flere mord / skader som følge av det. Det er ikke uten grunn at det er så utrolig mange flere mord med skytevåpen enn i andre land. Men Niskivara og andre kritikere mener at dersom man virkelig ønsker å drepe, er det ikke vanskelig å få tak våpen ulovlig. Tapere er problemet. Men hvordan blir vi kvitt tapere? Eller hvordan får vi færre tapere i samfunnet? Lenke til kommentar
thomassit0 Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Nei, det er godt mulig, men det er fremdeles et faktum at flereav de som har drept folk på skolen sin [i Usa] faktisk har tatt med seg et våpen hjemmefra. Det er ikke like lett i Norge feks. Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 (endret) Nei, eller kanskje en smule. Men det er ikke våpnene som dreper, men personene som gjør det, som blir påvirket av samfunnet. USA har problem med skolemassakere, fordi skal man beskytte sin familie der må man vise det med et våpen, og alle er redde for terrorister og andre krimminelle, du kan få våpen hvor du vill(ikke bare elggevær men også SMG og lignende), og de ser det som en ære og eie å bruke et våpen. Endret 13. februar 2008 av Sebbe Lenke til kommentar
Frohman Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Det er ingen problem å skaffe våpen på kriminelt vis. Så lenge man henger sammen med de riktige folka. Jeg har null peiling på sånt, selv. Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Men hvis du absolutt ville skaffe deg et våpen, tror jeg du kunne klart det Frohman. Lenke til kommentar
Traadstarter Skrevet 13. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2008 "det er ikke våpnene som dreper, men personene som gjør det" Det argumentet gjelder ikke, og du vet hvorfor. Lenke til kommentar
Laughing Madcap Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Vell, hvis jeg vill drepe en person så gjør jeg det, ikke skyld på hagla jeg brukte. Kunne godt brukt kjøkkenkniven. Når det gjelder masakre så er det argumentet ganske tynt ja. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 I Norge har vi svært restriktiv våpenpolitikk, mens man i USA i enkelte stater kan kjøpe små håndvåpen til "beskyttelse". Lenke til kommentar
Slikape Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Selvfølgelig øker det sjansene, all form for impulsive handlinger blir kanskje stoppet av at våpen ikke er umiddelbart tilgjengelig. Det blir et tiltak for å få tak i våpen. Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Jeg mener dette er åpenbart. 1: Skolemassakre er mulig i et samfunn hvor det er mulig å skaffe seg våpen 2: Skolemassakre er ikke mulig uten våpen 3: Sjansen for skolemassakre går mot null når tilgangen på våpen synker K: Sjansen for skolemassakre øker mot én når tilgangen på våpen blir større Mange er uenige med meg. Hva mener dere? Regnestykket ditt ser bra ut i teorien, men det fungerer ikke i praksis. For det første er skytevåpen tilgjengelig. Det å si at det hvis det var null skytevåpen ville det vært null skolemassakrer er kanskje korrekt teoretisk, men det er hypotetisk svada. Det ville kanskje vært vanskeligere å gjennomføre, men det kan godt hende folk hadde prøvd, med kniv, med motorsag, med sprengstoff, eller hva annet de kunne finne. Og så er det dette med om sjansen stiger med mindre våpenregulering. Og ja, i tilfellet impulsive drap og drap ved skytevåpenuhell er dette helt klart. Men ingen skolemassakere som har vært hittil har virket impulsive. De har vært planlagt lenge i forveien. At våpen er er mindre tilgjengelige gjør kanskje at planleggingen tar mer tid, men det er ingenting som tilsier at det vil minke sjansen. Dette er ikke handlingene til desperate villmenn. I de sakene jeg vet om er det nøye gjennomtenkte selvmord, fra oppgående og intelligente unge mennesker. At de velger å ta så mange som de kan med seg i selvmordet sitt er det store problemet, og grunnene til det finner man ikke i tilgjengeligheten av våpen. Hadde det hatt med våpen å gjøre, hadde man sett det som en vekst i unge som velger å ta selvmord med skytevåpen istedet for å henge seg, bruke gift\piller, eller hoppe fra et høyt sted. Men de velger av en eller annen grunn å ta så mange de kan av sine "skolekamerater" med seg. Da skolemassakrer bare holdt seg til USA var det lett å avfeie det som "Bah! Det er de gærne Amerikanernes våpenlover!", men det er ikke like lett etter Tyskland og Finland. Og jeg tror at man faktisk må begynne å seriøst høre på hva de som gjennomførte massakrene har sagt i sine siste brev til verden, istedet for å avfeie det også som at de bare var gale mobbeoffere. Som oftest har det vært intelligente, skoleflinke individer med et stort ego, som har fallt utenfor og som uttaler at de vil gi beskjed til verden om hvor syk den har blitt, og hvor syk den har gjort dem. Dette er ganske unikt med såpass klare beskjeder fra noen som gjør så sinnsyke handlinger, og man burde faktisk begynne å høre på dem hvis man har noensomhelst intensjon om å stoppe skolemassakrene i å spre seg slik det virker som de gjør nå. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Det er ingen problem å skaffe våpen på kriminelt vis Er det ikke? Jeg vet hvertfall ikke hvor man kjøper slikt. De aller fleste drap er affektdrap. Tenk at du blir sint og har lyst til å drepe noen. Det kan skje _HVEM SOM HELST_. Tenk deg så at dette skjer tusenvis av mennesker hvert år. Tenk deg så at alle disse har tilgang på skytevåpen. Lettere tilgang på våpen = fler drap. Lenke til kommentar
Niskivara Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Det er ingen problem å skaffe våpen på kriminelt vis Er det ikke? Jeg vet hvertfall ikke hvor man kjøper slikt. De aller fleste drap er affektdrap. Tenk at du blir sint og har lyst til å drepe noen. Det kan skje _HVEM SOM HELST_. Tenk deg så at dette skjer tusenvis av mennesker hvert år. Tenk deg så at alle disse har tilgang på skytevåpen. Lettere tilgang på våpen = fler drap. Skolemassakrer virker ikke som de er affektdrap. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Det er ingen problem å skaffe våpen på kriminelt vis. Dessuten er det heller ingen problem å ta ut et gevær eller en hagle fra pappas jaktskap, eller pistolen han bruker på skytebanen. Vil man virkelig drepe så er det null problem å skaffe verktøyene til å gjøre det. Jo det er et problem. Det er få som kjenner folk som direkte selger våpen, så man må bruke mellommenn. Gjerne flere stykker og. Bruker man mellommenn får folk vite om det. Det er dyrt, det er vanskelig. Gjennomførbart, ja. Lett? Hah! Skal man skaffe våpen i dag må man gå i fars jaktskap, evt skaffe seg et tennstykke til en AG. Lenke til kommentar
ArmenMinAU Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Det er ingen problem å skaffe våpen på kriminelt vis. Så lenge man henger sammen med de riktige folka. Jeg har null peiling på sånt, selv. Så du hadde ikke klart å få tak i et våpen om du absolutt ville drepe noen. Du kunne kjøpt et på ebay om det så var nødvendig. Oi så vanskelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå