Gå til innhold

Den store Canon 20D/30D/40D/50D tråden for amatører

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En real nedtur med den nye 30d, var at den ikke var støttet i versjonen av Rawshooter (den ultimate raw-konverteren imo) jeg hadde.

Rawshooter er jo ikke mulig å få tak i lenger siden de er smetet inn i Adobe-gryta. Men heldigvis kom jeg over en versjon som har støttet for 30d (siste versjon av RSP som er gitt ut). Herlig!.

Lightroom har dog bare såvidt testet, menpå ingen måte blitt noen venn med. Før eller siden er det nok ingen bønn, men inntil videre - Rawshooter.

Forøvrig angående telleverket stemmer det som er kommet frem her, at et brukt kort, formatert eller ikke, vil sørge til at nummereringen fortsetter. Om du er interessert i å ta en reset på telleren, gå inn på Filnummerering i menyen og velg nullstill. Normalt skal den stå på kontinuerlig.

Lenke til kommentar

Ja da sitter jeg her da med min EOS 30D og er fortsatt ikke overbevist om at det var rette valget,det blir jeg vel sannsyneligvis ikke før 450D kommer ut og jeg får anledning til å prøve den.

Det jeg tenker mest på er størrelsen og om den kan bli stående hjemme mer enn godt er,i alle fall når bare samboern har anledning og dra og jeg må være hjemme.

Har ikke rukket å få tatt noe serlig med bilder enda siden jeg fikk det i dag og det er temmelig grått utendørs,imidlertid frykter jeg ikke bildekvaliteten.

Lenke til kommentar

En ting er klart den medfølgende skulder stroppen er litt dårlig andbefaler en anen da den medfølgende er litt kort det er min erfaring.

skal prøve å se om jeg kan fikse en hurtig kobling da det er foretrekke ved når ting må skje fort.

synes 17-85 linsa er grei blir vel litt mye max zoming her men også en del blink nærbilder slik som dette :nei:

Endret av kvase
Lenke til kommentar

Jeg kjente MPX som en rask nettbutikk da jeg bestillte data komponenter da jeg bygget pcen min for et år siden, men med mitt Sigma 17-70 objektiv så er de treige!

Sitter her med et nytt 30D og Sigma 70-300mm, ikke akuratt så kjekt.

Lenke til kommentar
Jeg kjente MPX som en rask nettbutikk da jeg bestillte data komponenter da jeg bygget pcen min for et år siden, men med mitt Sigma 17-70 objektiv så er de treige!

Sitter her med et nytt 30D og Sigma 70-300mm, ikke akuratt så kjekt.

Det som har skjedd i det siste, er at nettbutikkene baserer seg mer på fjernlager (dvs. leverandørens lager). Dette fører til at ting tar tid. Og fotoutstyr er stort sett på fjernlager.

Tom

Lenke til kommentar
Prøvde så vidt en 40D i dag å må si den ga mere godfølelse enn 30D, bla må jeg fremheve skjerm og ikke minst menysystemet og mulighetene til egne menyer ,lukene til tilkoblinger var også enklere.

Hentet vår nye 40D idag og har kjørt gjennom 1500 bilder på urpremieren av Re:Revy (Uken.no.

40D vs 30D:

• 40D har et bedre grep (litt større og med små fordypninger til fingrene som gir et sikrere grep)
  • 40D har auto ISO mulighet på Tv, Av osv
  • 40D har større skjerm
  • 30D har et enklere menysystem, da man i 40D har reintrodusert de horisontale menyene
  • 30D har bedre knapper ifm skjermen enn 40D
  • 40D har tre custom functionsinnstillinger på modushjulet. Veldig kjekt ifm den typen arbeid jeg gjorde idag
  • 40D har en skinnende blank blitzsko, mens 30D sin er svart

Har tatt noen sammenlikningsbilder av de to, men får nok ikke postet de før imorgen. Følg med...

Lenke til kommentar
40D vs 30D:
  • 40D har et bedre grep (litt større og med små fordypninger til fingrene som gir et sikrere grep)
  • 40D har større skjerm
  • 30D har et enklere menysystem, da man i 40D har reintrodusert de horisontale menyene
  • 40D har tre custom functionsinnstillinger på modushjulet. Veldig kjekt ifm den typen arbeid jeg gjorde idag

Mesteparten er nice to have, men pussig nok så er det de tre custom functions jeg savner mest.

Tror jeg skipper 40D og kjøper noe optikk istedet.

Tom

Lenke til kommentar
40D vs 30D:
  • 40D har større skjerm

Mesteparten er nice to have, men pussig nok så er det de tre custom functions jeg savner mest.

Tror jeg skipper 40D og kjøper noe optikk istedet.

Tom

Auto ISO er faktisk veldig kjekt ifm konsert/revybilder etc der lyset varierer veldig fra sekund til sekund. Kameraet sørger dermed for alltid å ha den laveste mulige ISOen opp til ISO 800.

Custom functions på modushjulet er rett og slett veldig arbeidsbesparende samtidig som det gjør det lettere å opprettholde topp kvalitet i flere forskjellige settinger (da man fortløpende kan skifte mellom flere favorittinnstillinger)

Den større skjermen er fin, men dessverre så blir knappeplasseringen og størrelsen på disse litt mer knotete enn forgjengeren.

Lenke til kommentar
Auto ISO er faktisk veldig kjekt ifm konsert/revybilder etc der lyset varierer veldig fra sekund til sekund. Kameraet sørger dermed for alltid å ha den laveste mulige ISOen opp til ISO 800.

Det kan absolutt være nyttig, men på de konsertene jeg går på, så ender jeg opp med ISO 800 uansett :) Det er vel noen forbedringer i autofokus ytelse også ?

Tom

Lenke til kommentar
Custom functions på modushjulet er rett og slett veldig arbeidsbesparende samtidig som det gjør det lettere å opprettholde topp kvalitet i flere forskjellige settinger (da man fortløpende kan skifte mellom flere favorittinnstillinger)

Noen som vil kort oppsummere disse custom functions? Kameraet og manual har bare blitt liggende til pynt så langt dessverre...

Lenke til kommentar

Noen som vil kort oppsummere disse custom functions? Kameraet og manual har bare blitt liggende til pynt så langt dessverre...

Ken Rockwell forklarer det slik:

The 40D has three memories that store every camera setting. Every means every menu option, every custom setting, every ISO, Exposure Mode, Exposure Compensation, Image Size, Image Quality, WB, all of 9 the Parameters settings etc. and more are saved. These are the C1, C2 and C3 settings of the top left mode dial. My 5D has only one of these and I wish it had more. The 20D and 30D have none.

If you go to MENU > Wrench 3 > Camera User Setting > Register, you can store everything about the camera's current settings to any of these three positions. Now any time you go to either of the three C1, C2 or C3 positions, absolutely everything about the camera's setup is instantly restored. I use one of these settings for my manual studio strobe setup, others use them to save Live View or self timer and mirror up settings, etc. These are a huge help to anyone who works with the camera often. The only gotcha is that they also store the P, Tv, Av or M mode, and once you've recalled a setting, you cannot change that mode since if you turn the knob you've just returned to the previous camera state.

Lenke til kommentar

Her er i alle fall EN fornøyd ny 30D-eier!

Jeg har altså fått oppgradert et 3 1/2 år gammelt 20D til et helt NYTT kamera med spot-måling, stor, fin skjerm, flere isovalg og ikke minst garanti for den nette sum av ca 1 000 kroner! Det er helt fantastisk. Dette er et kamera jeg kommer til å ha LENGE. Når jeg kjøper fullformatkamera til høsten (5D's etterfølger), vil 30D-en brukes med EF-S-objektivene.

En kan vel ikke klage på størrelsen på 30D, vel? Jeg satte ikke en gang i batteriet - bare smokket på batterigrepet.

Eitp

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...