PMnormal Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Du lokker oss med dine A-er, PM. Hva var denne kvaliteten som 20D hadde? 20D var rett og slett et paradigmeskifte i forhold til 10D. Ikke på grunn av 2 ekstra mp, men på grunn av dynamikken. På 10D ser hud ut som om det er en dukke fra et vokskabinett. Litt overdrevet påstand, kanskje. Men ikke veldig langt fra sannheten. Og siden jeg tar mest bilder av mennesker, så førte det til at kamera ble uaktuelt for meg. Lenke til kommentar
Mr. Sanders Skrevet 29. september 2008 Del Skrevet 29. september 2008 Adobe støtter da de? Må bare oppdatere programvaren! ACR 4.6 er beta. Virker den ikke? Virker fint her Det at den virker er ikke en garanti for at den virker 100%. Jeg vet at man kan lese inn filene i LightRoom 2.1 RC1 og da også ACR 4.6 beta, men husk at begge disse er enten release candidate 1 eller beta og ikke versjoner som er kvalitetssikret 100% til å frigis. Om resultatene blir anderledes i endelig versjon av disse vites ikke. Jeg har ikke giddet å sammenligne Canons eget DPP versjon 3.5 mot f. eks. LR RC1. Mulig jeg gjør det for å se om det blir en forskjell... Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 1. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2008 Tja da er det vel bare å sette igang med testing av 50D Lenke til kommentar
Bateman26 Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Driver og spekulerer i og oppgradere fra mitt 30d til enten 40 eller 50. Jeg tar mest sportsbilder. Hvilke av de 2 er best egnet til det? Lenke til kommentar
Gunderz Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 For de som er interessert så har fotosidan.se en lengre tråd hvor en person har testet 50D mot 40D med fokus på støyegenskaper. Slutningen så langt blant de som har deltatt i tråden er at 50D ikke yter spesielt bedre eller bedre i det hele tatt enn 40D når det kommer til støyegenskaper. Canons uttalelse om 1 -1 1/2 stop bedre støyegenskaper virker det som Canon har tatt ut fra løse lufta. Den økte oppløsningen på 50D er det også få som ser noe til. En anna slutning blant de på forumet er at de som har 30D/40D idag har liten grunn til å oppgradere til 50D ut fra de testbildene som er postet i tråden. http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=98125 Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 1. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2008 For de som er interessert så har fotosidan.se en lengre tråd hvor en person har testet 50D mot 40D med fokus på støyegenskaper. Slutningen så langt blant de som har deltatt i tråden er at 50D ikke yter spesielt bedre eller bedre i det hele tatt enn 40D når det kommer til støyegenskaper. Canons uttalelse om 1 -1 1/2 stop bedre støyegenskaper virker det som Canon har tatt ut fra løse lufta. Den økte oppløsningen på 50D er det også få som ser noe til. En anna slutning blant de på forumet er at de som har 30D/40D idag har liten grunn til å oppgradere til 50D ut fra de testbildene som er postet i tråden. http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=98125 Hva gjelder 40D skal jeg ikke si så mye om,men spranget fra 30D til 50D er merkbart uten tvil,har vært ute og tatt noen prøvebilder i dag selv om jeg ikke har fått satt meg sikkelig inn i menyen og innstillingene som også er betydelig mer omfattende enn på 30D, prøvde å croppe et bilde og ja jeg kunne croppe mere med dette, ser mange som henger seg opp i støyegenskapene ved svært høy iso og om disse er bedre eller lik 40D,vel det kan jeg ikke uttale meg om,men hvor mange tar bilder med svært høy iso? Og om den er lik 40D hva så, en får jo alt det andre i tillegg. personelig angrer jeg ikke et sek på oppgraderingen, en annen ting jeg merket fra første bilde er hvor stille speilet er når en tar bilder sammenlignet med 30Den . Lenke til kommentar
Gunderz Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 For min del er høyisoegenskapene viktig. Jeg tar en del konsertbilder og i en sammenheng er det som regel et must å kjøre på ISO1600 hvis man ønsker akseptable lukkertider. Selv med ISO1600 og f/2.8 så har jeg på enkelte konserter vært nødt til å leve med lukkertider på 1/20 - 1/30 s, til og med ned mot 1/5 s. I slike tilfeller kan man håpe på alt beveger seg veldig sakte eller aller helst er i ro. På slike konserter blir det veldig få bilder å beholde, med lukkertider på 1/5 s kan man ta fri og nye konserten. Jeg har til og med kjørt 30D på ISO3200 i et håp om å få akseptable lukkertider, noen ganger har det gått greit, men støyegenskapene på ISO3200 er dessverre ikke mye å skryte av. Enda verre er kanskje bandingproblemene som blir godt synlig etterhvert som man beveger seg opp i ISO1600 og ISO3200. Jeg ser at Canon fremdeles ikke har klart å løse dette på 50D og det synes jeg er synd da bandingen er utrolig stygg. Løsningen for meg når det gjelder å få lengre lukkertider er enten å skaffe meg objektiv med større blenderåpning eller kjøpe meg hus med bedre høyisoegenskaper. Aller helst ønsker jeg meg bedre høyisoegenskaper da det gir meg mulighet til å bruke et bredere utvalg av objektiv og/eller få større dybdeskarphet. En annen ting som jeg ser som viktigere enn høyisoegenskapene er dynamisk omfang. Her har det heller ikke skjedd noen store endringer med de siste modellene på markedet. Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 For de som er interessert så har fotosidan.se en lengre tråd hvor en person har testet 50D mot 40D med fokus på støyegenskaper. Slutningen så langt blant de som har deltatt i tråden er at 50D ikke yter spesielt bedre eller bedre i det hele tatt enn 40D når det kommer til støyegenskaper. Canons uttalelse om 1 -1 1/2 stop bedre støyegenskaper virker det som Canon har tatt ut fra løse lufta. Den økte oppløsningen på 50D er det også få som ser noe til. En anna slutning blant de på forumet er at de som har 30D/40D idag har liten grunn til å oppgradere til 50D ut fra de testbildene som er postet i tråden. http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=98125 Canon har en feature kallt Auto Lighting Optimizer, som lysner opp skyggepartiene. Denne er som defalt satt til Standard (low, strong og disable er de andre valgene). På lavere ISO er dette sikkert fint, men dette får uheldige følger på høy ISO (alle som har syslet med å hente ut info fra skyggepartiene vet dette). Kan ikke se noe info om at svensken har disablet denne - og dermed er ikke testbildene så mye verd. Ville sett bort fra tester fra hobbyister dersom jeg skulle vurdere et kamera pixel for pixel opp mot andre. For mange parametere som spiller inn. Dette er ingen 'fasit', bare et input.. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 1. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2008 (endret) Jeg skjønner at noen kan bli skuffet om de forventet seg en revlusjon med lanseringen av 50D, dette er tross alt kunn en liten oppgradering fra 40D, omtrent som D300 er en oppgradering fra D200 dog med litt større tidsperpektiv og derfor muligens litt større sprang fra forgjengeren. Skal en ha noe bedre så må en nok belage seg på FF enten en Canon 5Dmkll eller en D700 ,sånn er det bare . Jeg synest iallefall det er markant forskjell mellom 30D og 50D , 40D har jeg prøvd alt for lite til å konkludere med men det undrer meg stort om ikke 50D er bedre enn den på det aller aller meste . Ser i den testen som det linkes til at isobildene ved 6400 er dårlig. Nå tok jeg et par raske bilder innendørs ved samme iso og de er ikke slik Dette er tatt i et forholdsvis mørkt rom uten noen lys på og med håndholdt kamera, ingen IS og bildet er rett ut av kamera,kunn størrelsen er tilpasset . Endret 1. oktober 2008 av Snekker`n Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Det viser jo ganske markant bandingen som Gunderz nevner. Støymessig ser det ut til å være omtrent på linje med 3200 (eller "H1.0, strengt tatt) på D80en min. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 1. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2008 (endret) Det viser jo ganske markant bandingen som Gunderz nevner. Støymessig ser det ut til å være omtrent på linje med 3200 (eller "H1.0, strengt tatt) på D80en min. Ja det viser banding,men ikke mere enn på 40D slik han vil ha det til , har prøvd på 1600, 3200 osv og jeg ser mindre på mine bilder enn på hans Andre ting jeg finner bedre på 50D enn på 30D: Skjermen,utrolig mye bedre . Søkeren er lysere/klarere. Raskere. Bedre autofokus- Sensorrens. Betydelig lavere støy på høy iso. Bufferstørrelsen er økt betydelig. Høyere skuddtakt. mindre støy fra speilet . Bedre værtetting. Det var det jeg kom på i farten. Endret 1. oktober 2008 av Snekker`n Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Andre ting jeg finner bedre på 50D enn på 30D: Uthevet Søkeren er lysere/klarere. oppleves synsfeltet større fysisk ? Raskere. Oppstart ? Bedre autofokus Er det ved bruk av fokuspunkter "nøyaktighet" eller at den finner fokus kjappere ? Sensorrens. Samme som 40D/450D eller er den oppgradert ? Høyere skuddtakt. har den som 30D 2 innstillinger på serie,finner ikke noe om det ? Bedre værtetting. Hvor mye bedre en 30D tror du den er,vil du bruke 50D i regnvær Kraftig/lett/yr ? Vurderer og oppgradere jeg også.Hvis så,så blir det ikke før på nyåret. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 1. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2008 Søkeren er lysere/klarere.oppleves synsfeltet større fysisk ? Ja på en måte,det er nok ikke større tror jeg,men det er som om alt ses klarere,litt vanskelig å forklare. Raskere. Oppstart ? Ja og den tar unna raskere i bufferen også når en tar seriebilder,prøvde å sette den på serie med innstillingen raw+jpg i høyeste kvalitet og den blir raskere ferdig med overføingene til kortet virker det som. Bedre autofokus Er det ved bruk av fokuspunkter "nøyaktighet" eller at den finner fokus kjappere ? begge deler,tok en serie med bilder av svaner i dag,både når de lå på vannet og når de fløy og jeg fikk flere bilder i fokus enn det jeg opplevde med 30D,nå må jeg understreke at det er første dag det er i bruk. Sensorrens. Samme som 40D/450D eller er den oppgradert ? Etter hva jeg har lest skal denne være oppgradert. Høyere skuddtakt. har den som 30D 2 innstillinger på serie,finner ikke noe om det ? 2 inntillinger. 6,3 eller 3 bilder/sek Bedre værtetting. Hvor mye bedre en 30D tror du den er,vil du bruke 50D i regnvær Kraftig/lett/yr ? Vanskelig å si,men ser det er pakninger på luker og rundt omkring,så den tåler nok betydelig mer enn 30D Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 40D/50D har nok større søker enn 20D/30D. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 1. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2008 40D/50D har nok større søker enn 20D/30D. Fullt mulig du har rett,det føles iallefall slik,den er iallefall lysere/klarere det er ingen tvil om. Har solgt min 30D så jeg kan ikke sammenligne direkte . Lenke til kommentar
Svrep Skrevet 1. oktober 2008 Del Skrevet 1. oktober 2008 Her er eit bilde jeg tok i går kveld på iso 1600 med min nye 50d.Bildet er ikkje blitt behandla i etterkant. Lenke til kommentar
zx35 Skrevet 4. oktober 2008 Del Skrevet 4. oktober 2008 Hvordan går det med testingen av 50D folkens, noen som har sed på støy nivået med og uten (Auto Lighting Optimizer) ? Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 4. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2008 Hvordan går det med testingen av 50D folkens, noen som har sed på støy nivået med og uten (Auto Lighting Optimizer) ? Har ikke hatt tid til å teste så veldig mye enda nei . Så her er et lits snapshot fra hagen menst en venter . Lenke til kommentar
OviD Skrevet 5. oktober 2008 Del Skrevet 5. oktober 2008 Kom over denne idag..... http://www.photographyblog.com/reviews_canon_eos_50d.php Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 5. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2008 Kom over denne idag..... http://www.photographyblog.com/reviews_canon_eos_50d.php Released just one year after the 40D, the new EOS 50D DSLR is Canon's answer to its main rival, the Nikon D300. The EOS 50D is both a worthy upgrade for current 40D owners and a real challenger to the D300, mainly thanks to the larger 15 megapixel sensor, new Digic 4 processor and expanded ISO range, which thankfully haven't compromised image quality in any way. Despite the 50% increase in resolution, the EOS 50D offers the best image quality of any Canon APS-C DSLR camera to date, with very similar performance to the 40D at comparative ISO speeds, and the added bonus of ISO 6400 and 12800 modes. Admittedly the fastest setting is only really usable as a last resort and doesn't quite match up to the low-light performance of the Nikon D3 and D700, but they are much more expensive cameras than the 50D. We'd happily use this camera on a daily basis up to ISO 3200 with 6400 as a back-up. All other image quality aspects are up to Canon's usual high standards, although we'd swap the 18-55mm kit lens for the more expensive 17-85mm optic in order to get the most out of the 15 megapixel sensor. If you're looking for the highest resolution for your money, the Canon EOS certainly doesn't disappoint. In terms of features, the comparison between the 50D, its predecessor and the D300 is a little less clear-cut. For EOS 40D owners, the 50D's extra features mainly fall into the nice-to-have category, rather than the must-have. The fantastic VGA LCD screen is the biggest improvement, but not really reason enough to ditch your 40D and then spend around 40% more on the 50D. The arrival of the 50D also means that the price of the 40D should drop sharply, making it a great buy in its own right. Compared to the D300, the 50D suffers in two key areas - AF points (51 vs 9) and viewfinder coverage (100% vs 95%). You'll need to weigh up if these features are more important than the greater resolution, more refined Live View and double the ISO sensitivity that the 50D offers. Considered on its own terms, the EOS 50D is a more than worthy addition to Canon's semi-pro DSLR line-up. It boasts a significant number of refinements to a proven design that current EOS users will welcome, whilst adding enough features to catch-up with and in some ways surpass the Nikon D300. Canon have mainly placed their bets on the combination of the new 15 megapixel sensor and Digic 4 processor, hoping that the headline-grabbing pixel count will steal the limelight - thankfully this hasn't come at the expense of image quality. Both prosumer and professional photographers should give the Canon EOS 50D serious consideration. Ratings (out of 5) Design 4 Features 5 Ease-of-Use 4 Image Quality 4.5 Value for Money 4.5 Så bra ut det,omtrent som forventet . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå