Gå til innhold

Den store Canon 20D/30D/40D/50D tråden for amatører

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Flesteparten her i landet klarer seg fint uten heroin også, men det er fordi de ikke har prøvd det.

:cry:

Det er best å ikke prøve det i det hele tatt, med andre ord. Et klikk og du er hekta! :!:

Jeg må innrømme at jeg flørter med tanken om å kjøpe meg en billig Tamron, siden mine bilder ofte er ment å være "grisete" uansett (jfr. dagens bidrag i BK). Det er likevel en kombinasjon av optikk som ser ut til å peke seg ut som perfekt for meg: 17-40/ + 70-200/4 og 85/1,8 til headshots. En lyssterk normal er også på sin plass, men poenget med denne posten er vel egentlig å vise at også jeg ser for meg en telezoom i min fremtidige bag. Siden sport og fjærfe ikke er av interesse for meg, så er nok en mellomlang/lang fast tele helt unødvendig for meg.

Jeg har bevisst valgt å holde meg utenfor diskusjonen, siden jeg ikke driver med denslags fotografering. Jeg har likevel en mening om temaet. Jeg er nemlig enig med de som mener at man må kjøpe utstyr som passer til de bildene man tar. Ønsker man å være fuglefotograf må man investere deretter. Jeg er ikke tilhenger av å leke WRC med en Lada Samara. Jeg holder meg borte fra genre jeg ikke har råd til å praktisere, rett og slett. Det eneste er at jeg tar arkitekturbilder, selv om jeg ikke har råd til et T/S-objektiv.

Lenke til kommentar

Etter mye tenking og lesing på nett bestemte jeg meg for å kjøpe 40D med sigma 17-70, som jeg fikk i dag!

Maks fornøyd etter et par hundre bilder i kveld :D Utrolig raskt kamera,og bildene ble råbra! Canon430ex blitsen funker også perfekt på det, anbefales!

Dette blir en fin påske :)

Lenke til kommentar
Etter mye tenking og lesing på nett bestemte jeg meg for å kjøpe 40D med sigma 17-70, som jeg fikk i dag!

Dette blir en fin påske :)

Da får jeg gratulere med den nye Canon 40D aperaturen.

har samme aperatur selv.

Endret av kvase
Lenke til kommentar

Har enelig fått min data oppe igjen.

Så no får jeg endelig sett på bildene tatt med 30D, og det ser bra ut.

Har noen nordlysbilder tatt på ISO-800 og det er betydelig mindre støy en på 350D.

Brukte foresten 350D m/kit i dag og det var litt plastfølese etter å ha vent seg til 30D.

Er det noen som har erfaring med å modde 350D til IR-fotografering, bare leker med tanken.

Lenke til kommentar
testet manuelle instillinger for lukkertid og ISO på 20D i dag, kan ikke si annet enn at det er ett kongekamera. :)

post-109308-1205063742_thumb.jpg

Fant ut hvordan lysmåleren og matrix funket først etter at bildet var tatt, så jeg syns jeg var relativt heldig med instillingene :p

oi, det ble jo kjempebra! kanskje jeg bør børste støv av min 70-300mm F4-5.6 DG MACRO. Har i grunn ikke brukt den altfor mye:P

Endret av CoaX-
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei!

Jeg kjøpte et EOS 30D rett før påske, og har prøvd å sette meg litt inn i ting, men det er en ting jeg fortsatt lurer på. Alle har sikkert sett sånne bilder av motorveier osv, tatt med lang lukkertid, så man får alle lysstripene. Er det noen mulighet å ha lang lukkertid når det er lyst ute også? Sånn at man f. eks kan ta bilde av en som stuper, og får med hele stupet i en diffus stripe? Har prøvd litt, men bildene blir bare helt hvite når det er så lyst. Så er det noen mulighet for å ha kameraet på "bulb" og velge så lang lukkertid man vil, men sette på et slags lysfilter, som ikke slipper inn like mye lys, og gjør at bildene ikke blir helt hvite?

takker for svar :thumbup:

Lenke til kommentar
Et gråfilter er vell et must får å få lange lukkertider i dagslys.

Det går vell an å bruke et polafilter også hvis du har det, det tar vel ca 2 blendere med lys.

Hvor får man tak i, hvordan virker, og hvor mye koster et gråfilter da?

Spør kanskje mye dumt, men er helt ny når det gjelder speilrefleks:P

Lenke til kommentar

når jeg bruker mitt eos 40d sammens med 580EX II blitzen min, kan jeg ikke overstige 1/400 i lukkerhastighet uten at halve bildet blir sort. noen som kan gi meg en forklaring på hvorfor det skjer og hvordan jeg kan unngå det? vil gjerne ta bilder med blitz på 1/8000 hastighet og f/9.0 :D

Lenke til kommentar
når jeg bruker mitt eos 40d sammens med 580EX II blitzen min, kan jeg ikke overstige 1/400 i lukkerhastighet uten at halve bildet blir sort. noen som kan gi meg en forklaring på hvorfor det skjer og hvordan jeg kan unngå det? vil gjerne ta bilder med blitz på 1/8000 hastighet og f/9.0 :D

det er nok raskeste sync-hastighet for blitzen din.

raskere enn det så er allerede gardinene på vei igjen før lyset kommer.

Lenke til kommentar

Hvis jeg ikke husker helt feil, så har blitzen en spesial-modus som lar deg bruke blitz på høyere lukkerhastigheter.

Her er en artikkel som forteller deg du ønsker å vite om Canon blitzer. Samt en masse mer. Les om FP mode og du blir vis.

Linkene er trege, så smør dere med tålmodighet.

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...