Gå til innhold

Den store Canon 20D/30D/40D/50D tråden for amatører


Anbefalte innlegg

Hei

*snip*

Det var den siste dem hadde "utstillingsmodellen"

*snip*

Hadde nok kontaktet butikken og spurt hva det skulle bety, betenkelig om de selger et kamera som nytt om noen har tukla inni det .

Det er ikke solgt "som ny", så lenge kunden er kunden er informert om at det er en demovare / utstillingsmodell. Dog har kunden samme rettigheter mtp. garanti og reklamasjon som han ville hatt ved nyttkjøp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei

*snip*

Det var den siste dem hadde "utstillingsmodellen"

*snip*

Hadde nok kontaktet butikken og spurt hva det skulle bety, betenkelig om de selger et kamera som nytt om noen har tukla inni det .

Det er ikke solgt "som ny", så lenge kunden er kunden er informert om at det er en demovare / utstillingsmodell. Dog har kunden samme rettigheter mtp. garanti og reklamasjon som han ville hatt ved nyttkjøp.

 

Vel ville i alle fall bli skeptisk til en butikk om det kom flere inlegg om folk som lurer på om kameraet er brukt eller ei,alle har jo betalt samme prisen for disse,altså ny pris og om et kamera er brukt til demo bør det vel i det minste sjekkes før det selges spes om det ikke gis rabatt på det .

Lenke til kommentar
Vel ville i alle fall bli skeptisk til en butikk om det kom flere inlegg om folk som lurer på om kameraet er brukt eller ei,alle har jo betalt samme prisen for disse,altså ny pris og om et kamera er brukt til demo bør det vel i det minste sjekkes før det selges spes om det ikke gis rabatt på det .

Vil bare påpeke at Japan Photo på ingen måte prøvde å "lure" meg.

 

Når jeg kjøpte kamera ble det påpekt at det var utstillingsmodell.

Så det var opp til meg om jeg ville kjøpe det eller ikke.

 

Kamera er jo innlåst i monter,så regnet med at det var i orden "noe kamera er".

Prøvde det med linse,så greit i søkeren da.Kom hjem og fikk prøvd det i lysere miljø da fant jeg ut at det var noen fingeravtrykk på speilet inni kamera.

Kunne få returnert det.men som sagt så begynner det og bli vanskelig og få tak på 30D.

Etter litt rens,så er det helt strøken igjen.

Det var ikke tatt noen bilder med det og jeg måtte programmere dato/klokke og batteriet var forseglet.

 

JP. har vært seriøs hele veien.så det ikke noen grunn for meg å klage på dem.

Kan jo hende noen har i et "uoppmerksomt" øyeblikk fått sjangsen til å "tukle" med speilet

Kunne nok prutet litt på det,men får se neste gang jeg handler noe hos JP. om dem er litt greiere med prisen. :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Vil bare påpeke at Japan Photo på ingen måte prøvde å "lure" meg.

 

Det sier jeg heller ikke,men om det dukker opp meldinger som denne og meldinger som de andre har skrevet om ang telleren så vil dette gi et litt dårligere inntrykk, derfor mener jeg JP eller andre butikker bør skjerpe rutinene på dette fordi det kan gjøre kunder skeptiske .

Lenke til kommentar
Må man stille inn noe på kameraet for å få det til å gå opp til 3200 ISO? Mitt stopper opp ved 1600 :S

Ja, det er allerede nevnt en gang før, men jeg husker ikke om det var i denne tråden, så jeg tar det en gang til.

 

Sett Custom function 08 til 1. Da kan du velge ISO verdi H, som tilsvarer ISO 3200.

 

Tom

Lenke til kommentar

Hei, har kjøpt en 30D for en niese som skal lære foto, og jeg måtte selvsagt smugkikke litt siden jeg er vant til Nikon, og skal lære bort litt grunnleggende.

 

Det var litt pinlig å ikke klare å stille blenderen på M, måtte lese manualen, men jeg var heldigvis ikke den eneste i følge 30d tilbuds-tråden... :love:

 

Så må man alltid slå på strømbryteren på trinn "2" for å bruke tommelhjulet? Har skjønt at dette skal være en sikring for ikke å endre noe, men det virker jo litt unødvendig på M, når man uansett MÅ bruke begge hjulene. Men da er man i så fall konsekvent!

 

Trodde man skulle kunne styre eksponeringsavvik også på trinn 1, hvis man holdt utløseren halvveis inne, ifølge manualen? Fikk ikke til dette...

Dette var forresten en genial måte å korrigere kjapt på, selv om det er ganske greit på Nikon også.

Men likte ikke plasseringen av strømbryteren, det er vel ikke så lett å slå på kamera med bare høyrehånden hvis man går med kamera klart i hånden, eller med hansker? I hvert fall lettere på min...

 

Trodde også man kunne endre bildeprofil med hjulet, uten å gå inn i menyen? Men den endrer man vel ikke så ofte.

 

Og må man i menyen for å endre bildestørrelse? Skulle vært en kjappere måte å bytte mellom Raw, L og M, uten å endre kvalitet... (slik som på min S3 og D70) Det var litt voldsomt å bla i menyen som hadde alle kombinasjonene oppe samtidig, da er det lett å bomme...

 

Kan man tilpasse en av knappene bak, slik som på min S3? Litt dårlig utnyttelse av disse, burde kunne f.eks bruke print-knappen til en valgfri funksjon, som billedkvalitet nevnt over.

 

Men forøvrig et solid og lynkjapt kamera!! Utrolig bra at de også har med billedprogrammer og "grønn" P som gjør det mer anvendelig for nybegynnere, i motsetning til D200

Lenke til kommentar
Hadde vært kjekt å bruke print til noe annet ja.. Hva er egentlig forskjell på P og grønnskolling?

På P så er det du som bestemmer om du skal bruke blits eller ikke, du kan justere +/-EV med bakjulet, og hjulet foran kan du forandre blender/lukkertid (øker du lukkertiden, justerer kamera opp blender og omvendt). I tillegg kan du velge RAW; noe som ikke er mulig i grønnskollingmodus.

 

Tom

Lenke til kommentar

post-962-1204723992_thumb.jpgHenger meg på denne tråden :-)

 

Har nettopp funnet fram min kjære 30D fra vinterdvalen, med nyinnskaffet 10-22 ef-s !

 

Bruker en G9 på tur i svarteste vinteren, litt mer hendig allikevel den.

 

Spm:

Min 30d, 2 år gammel, har en meget sær "feil".

 

Av og til, av og til ofte, så stopper utløseren. Alt er iorden ellers, lysmåler, AF, blits etc,

men det er klin umulig å få trykket ned utløserknappen.

 

Løsningen er å ta ut batteriet et par sekund eller to, da er kamera ok igjen

 

Forslag til hva dette kan være ?

 

Legger ved et lite foto fra 30d, webredusert. Syns nå det ble bra jeg...

Endret av Fjellfin
Lenke til kommentar
Ser man det, ja, takk skal du ha :) Der fantes det jo masse andre valg også, mon tro hva de kan brukes til..

 

 

Kan dere huske om da dere fikk deres 30D, om den sto i moduset landskap? Altså manuell på snurrehjulet, men landskap under "bildemodus". Ville tro den skulle stå på standard..

Den skulle stått på standard.

 

Tom

Lenke til kommentar

Det er noe i det å lese igjennom manualen på en skikkelig måte da ;)

 

Hei, har kjøpt en 30D for en niese som skal lære foto, og jeg måtte selvsagt smugkikke litt siden jeg er vant til Nikon, og skal lære bort litt grunnleggende.

Snill onkel!

 

Det var litt pinlig å ikke klare å stille blenderen på M, måtte lese manualen, men jeg var heldigvis ikke den eneste i følge 30d tilbuds-tråden... :love:

 

Så må man alltid slå på strømbryteren på trinn "2" for å bruke tommelhjulet? Har skjønt at dette skal være en sikring for ikke å endre noe, men det virker jo litt unødvendig på M, når man uansett MÅ bruke begge hjulene. Men da er man i så fall konsekvent!

Tommelhjulet vil alltid virke når du skal endre ting i menyer, ISO verdier osv.

 

Trodde man skulle kunne styre eksponeringsavvik også på trinn 1, hvis man holdt utløseren halvveis inne, ifølge manualen? Fikk ikke til dette...

Dette var forresten en genial måte å korrigere kjapt på, selv om det er ganske greit på Nikon også.

Med unntak av grønnskolling-modusene og M, så bruker du tommelhjulet til å styre EV. Da det er noen situasjoner du ikke ønsker at den blir endret, så har Canon laget muligheten til å slå av dette hjulet.

 

Trodde også man kunne endre bildeprofil med hjulet, uten å gå inn i menyen? Men den endrer man vel ikke så ofte.

Du kan sette opp SET knappen vha Custom funksjon 1.

 

Og må man i menyen for å endre bildestørrelse? Skulle vært en kjappere måte å bytte mellom Raw, L og M, uten å endre kvalitet... (slik som på min S3 og D70) Det var litt voldsomt å bla i menyen som hadde alle kombinasjonene oppe samtidig, da er det lett å bomme...

Du kan sette opp SET knappen vha Custom funksjon 1.

 

Kan man tilpasse en av knappene bak, slik som på min S3? Litt dårlig utnyttelse av disse, burde kunne f.eks bruke print-knappen til en valgfri funksjon, som billedkvalitet nevnt over.

Du kan sette opp SET knappen vha Custom funksjon 1.

Edit: Er enig at det hadde vært fornuftig å kunne konfigurert Print knappen til noe fornuftig. Knappen er sikkert der fordi Canon også lager skrivere ...

 

Men forøvrig et solid og lynkjapt kamera!! Utrolig bra at de også har med billedprogrammer og "grønn" P som gjør det mer anvendelig for nybegynnere, i motsetning til D200

Jeg er fornøyd jeg også.

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Det er noe i det å lese igjennom manualen på en skikkelig måte da ;)

 

Tom

Takk, Tom for utfyllende svar.

Var bare veldig skuffet når jeg ikke klarte å stille blenderen på et speilreflekskamera uten å lese manual! Særlig når jeg har fotografert i over 25 år... Men har som sagt ikke erfaring med Canon, untatt min S3 som jeg også bruker mye.

 

OK, så da styrer strømbryteren om man skal kunne bruke kommandohjulet eller ikke under bruk, og det er jo enkelt og logisk når man har skjønt det. Da må man bare huske på å alltid slå på når man bruker M.

 

Men jeg mener jeg leste i manualen (jeg leste faktisk gjennom mesteparten først..) at for å korrigere eksponeringen måtte man enten slå på hovedbryteren "helt" på og bruke hjulet, ELLER bruke hjulet mens man hadde utløseren halvveis inne.

Edit: hovedbryteren må helt på!

 

Ellers er det fint at både Nikon og Canon har standardisert på P og "grønnskolling". Sistnevnte er helt "idiot"-sikker, mens P åpner for en del flere muligheter som nevnt. Da kan man "vrenge" over på grønt og sikre seg hvis det dukker opp et motiv og man har stilt inn spesiell ISO eller kanskje en eksponeringskorreksjon. Ellers unngår jeg den som pesten, for jeg hater når blitzen spretter opp automatisk når jeg ikke ønsker det...

Endret av kjelldell
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...