Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er mini-firehjulinger lovlige? (pocketbike aktige)

Shmotes

Anbefalte innlegg

Er mini-firehjulinger låv åkjøre med

utenom veier (altså, bare på fortau osv...),

og hvis man er over 16 år?

Eieren sa at du ikke vil bli stoppa av politiet

hvis du bare kjører kontrolert og ikke så fort

på et fortau eller no lingnende...

Er dette sant, eller?

Her der den jeg mener:

DSC00919.jpg

Hvis du ikke får fram bildet, gå til denne linken:

Fire-hjuling

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tviler veldig på at du har lov. Det er et motorisert kjøretøy, selvom du kjører rolig.

Det blir som med de motoriserte løperhjulene mange solgte for noe år siden. Slo veldig an, men så plutselig fikk man vite at man måtte ha hvite skilter og scooterlapp for å kjøre rundt på de, selvom du sku kjøre på fortauet.

Lenke til kommentar

Hvis du kjører den på veien så kjører du uregistert motorvogn uten gyldig førerbevis på offentlig vei, er ikke sikker på om onkel blå liker det.... de kan nok gi deg bot, om de konfiskerer kjøretøyet er jeg mer skeptisk til, og hvis du skal få utsettelse, hva skal du få utsettelse på ? moped, bil, pocketbike lappen :p?

Lenke til kommentar
All bruk av pocketbikes er forbudt i Norge, selv på lukkede baner eller privat eiendom. Etter mitt skjønn gjelder det også en minifirehjuling.

har du kilde på det?

du har lov så lenge du er på inngjerdet området og eventuelt en voksen til stede visst du er under 16

Lenke til kommentar

Politi.no selvfølgelig:

Pocketbikes er ulovlige her i landet. I Norge vil ingen få registrert slike kjøretøy siden de er ulovlige å bruke på vegen og heller ikke kan brukes i forbindelse med norsk motorsport.

Pressemelding om minikjøretøy:

- Nå skal det ryddes opp i alle lekpregede tilbud med motorkjøretøy. Statens bygningstekniske etat og Det norske Veritas vil sørge for at det ikke gis tillatelser til kommersielle baner for denne aktiviteten. Allerede gitte tillatelser vil også bli inndratt. Det er slått fast at det er lovstridig å hjemle denne type aktivitet under tivoliloven, sier Olsen.

De fleste minikjøretøyene som finnes i markedet i dag er å regne som motorvogn, med de generelle begrensninger og krav i bruken det innebærer – som registrering, kjennemerker og førerkortkrav. Eneste unntak er organisert trenings- og konkurransekjøring i regi av og med medlemmer i klubb tilknyttet Norges Bilsportforbund eller Norges Motorsportforbund, men da med strenge krav om sikkerhetstiltak, håndhevelse av motorsportens regler og kompetent aktivitetsledelse.

Så pappa kan stå og passe på så mye han vil, det er ikke lov av den grunn.

Lenke til kommentar
Politi.no selvfølgelig:
Pocketbikes er ulovlige her i landet. I Norge vil ingen få registrert slike kjøretøy siden de er ulovlige å bruke på vegen og heller ikke kan brukes i forbindelse med norsk motorsport.

Pressemelding om minikjøretøy:

- Nå skal det ryddes opp i alle lekpregede tilbud med motorkjøretøy. Statens bygningstekniske etat og Det norske Veritas vil sørge for at det ikke gis tillatelser til kommersielle baner for denne aktiviteten. Allerede gitte tillatelser vil også bli inndratt. Det er slått fast at det er lovstridig å hjemle denne type aktivitet under tivoliloven, sier Olsen.

De fleste minikjøretøyene som finnes i markedet i dag er å regne som motorvogn, med de generelle begrensninger og krav i bruken det innebærer – som registrering, kjennemerker og førerkortkrav. Eneste unntak er organisert trenings- og konkurransekjøring i regi av og med medlemmer i klubb tilknyttet Norges Bilsportforbund eller Norges Motorsportforbund, men da med strenge krav om sikkerhetstiltak, håndhevelse av motorsportens regler og kompetent aktivitetsledelse.

Så pappa kan stå og passe på så mye han vil, det er ikke lov av den grunn.

står ingen plass at du ikke får kjøre på privat område...

du får kjøpt sne scooter på 125cc som hvem som helst kan kjøre så lenge det er tilsyn av en voksen

på privat eiendom seff

Lenke til kommentar

ringte politiet og spurte om akkurat det. tenkte jeg skulle kjøpe en mini z til min sønn

fikk til svar at så lenge det skjer på et privat område med inngjerdning og tilsyn av en voksen er det helt greit.

visst ikke lovens lange arm kan norges lover så vet ikke jeg

Lenke til kommentar
ringte politiet og spurte om akkurat det. tenkte jeg skulle kjøpe en mini z til min sønn

fikk til svar at så lenge det skjer på et privat område med inngjerdning og tilsyn av en voksen er det helt greit.

visst ikke lovens lange arm kan norges lover så vet ikke jeg

også hørt at Pocket bikes og sånt er ulovelige uansett, hvor..

politiet ja, de kan jo ingenting, ringte dit for noen år siden da jeg skulle øveleskjøre med 125 ccm, de sa at jeg har lov til å øveleskjøre uten en person bakpå, men med radiokontakt, i loven står det tydelig at man skal ha en kyndig person bak... så da vet ikke du

Endret av OZ-Racing
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...