miceagol Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Har nylig kjøpt meg mp3-spilleren Cowon D2 med touchscreen. Er veldig fornøyd. Syns det er enklere å navigere med touchscreen enn med knapper, og responsen er bra for formålet. Nå må vi jo ikke glemme at iphone er roten til denne "nye moten" med touchscreens :] (utenom smart telefoner osv) Spilleren over dukket opp før Apples touchinnrettninger. Mulig de blir trendsettere, men først ute var det ikke. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 (...) Så la oss ikke bli helt blendet av salgstall. ? Til syvende og sist, så er det jo nettopp salgstall som avgjør om en telefon er populær eller ikke, vel? Matematikken er enkel: Mange solgte enheter = Populær. Lite solgte enheter = Lite populær Klart, noen ting kan være populær uten at det nødvendigvis blir solgt så mange (eks. svindyre telefoner som 8800 etc.), men salgstall gir en rimelig god indikasjon på popularitet, spør du meg. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Touch-screen er jo i det minste relativt nyttig, om ikke annet som et supplement, i motsetning til feks alt kamera-maset på mobiler, der det har vært mye utvikling som knapt gir noe nyttig utbytte etter mitt skjønn. AtW Lenke til kommentar
modin Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Uten at jeg skal gå videre inn på hvorvidt iPhone er et vellykket produkt eller ikke (jeg har ikke prøvd den selv), så er jeg ikke et øyeblikk i tvil om at Steve Jobs hadde klart å selge snøballer med Apple-logo på nordpolen hvis han bare hadde prøvd. Så la oss ikke bli helt blendet av salgstall. Off course har du aldri følt hvor utrolig fantastisk det er å få en lifestyle snøball i hodet Lenke til kommentar
johncl Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Endelig kommer touch for fullt. En av den største motstanden UMPC'er har fått er at folk rett og slett ikke er fortrolige med å trykke på skjermen. Dette er kanskje fordi i gamle dager fikk folk statisk "støt" når de kom borti skjermen - kanskje fordi noen vurderer det som "farlig" (denne strålingen, kreft, kreft, blahblah). Nå som folk blir vant til touch så vil vi se det mer og mer rundt oss. Selv syntes jeg det er rart at ikke alle vanlige monitorer et utstyr med touch egenskap allerede. For meg har det vært det mest intuitive som finnes, og har også alltid lett etter monitorer som tillater meg å senke skjermen så langt ned til bordplaten som mulig. Fremtidens arbeidsplass blir mest sannsynlig slik, skjerm som er helt ned i bordplaten, vinklet mot ansiktet til brukeren og lett tilgjengelig for touch brukere. Samtidig ser man trenden til veldig flate tastatur basert på laptop keyboard. Personlig har jeg brukt Logitech DiNovo i mange år (2 inkarnasjoner) og mener det er viktig at hele armen og albuene hviler på bordplaten med hånden så flat som mulig og tastature så nærmt skjermens nedre side som mulig. Da er veien også kort for å flytte hånden opp fra tastaturet for å trykke på noe. Det er nemlig viktig at armen har støtte slik at man ikke blir sliten av å holde armen i luften - noe som er typisk kritikk av all touch. Lenge leve touch skjermen! Den mest intuitive form for interaksjon med en datamaskin! Lenke til kommentar
iMono Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 Lenge leve touch skjermen! Den mest intuitive form for interaksjon med en datamaskin! Feil. Snakking er det. Jeg klarer å si mange flere ting med munnen enn med fingrene. Problemet er at stemmegjenkjenning fortsatt er på baby-stadiet. Lenke til kommentar
Sigmund_Freud Skrevet 17. februar 2008 Del Skrevet 17. februar 2008 (endret) Problemet er at stemmegjenkjenning fortsatt er på baby-stadiet.Selv om stemmegjenkjenning hadde fungert med 100 % riktighet mangler det fortsatt en del datalingvistikk for at maskiner skal "forstå" ordre, og gi tilbakemelding som gir mening for et menneske. Det skyldes i stor grad at datalingvistikk som vitenskap bare er noen tiår gammel. Gi det noen tiår til, og brukergrensesnitt basert på stemmestyring er nok like dominerende som trykkfølsomme skjermer blir om få år. Legger med en wiki-link for de som er interessert: Computational linguistics Endret 17. februar 2008 av Sigmund_Freud Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Lenge leve touch skjermen! Den mest intuitive form for interaksjon med en datamaskin! Feil. Snakking er det. Jeg klarer å si mange flere ting med munnen enn med fingrene. Problemet er at stemmegjenkjenning fortsatt er på baby-stadiet. På babystadiet er nok litt overdrevet, men selv de beste programmene er relativt dårlige ja (ihvertfall når man ikke har mulighet til opptrening per person). Har hatt et fag om stemmegjenkjenning, og det er forbløffende vansklig å tolke snakking, det føles nærmest som et mirakel at vi som mennesker får det til AtW Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg