Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fullt i ørsmå riper i lakken på svart bil, hvordan polere vekk?

borkri

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har en svart bil som jeg har polert (rubbet+vokset) men etter voksingen så er det fullt i utrolig små riper etter poleringsmaskinen. Noen som vet hvordan jeg skal få lakken 100% fri for riper? har prøvd utrolig mange forskjellige vokser men har ikke funnet noe som har klart det. Skal jeg bruke noe spesiell type polish-filler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kalles kjøreriper, noe som du lager hvis du bruker for grov pute, polish, kjører polermaskinen for fort eller ved å lage for mye varme.

Du sier at du har brukt polermaskin til å påføre voks? Det må du isåfall ikke gjøre, da voksen kan klumpe seg og lage litt riper. Voks påføres for hånd, eller til nød ved underkant av 1000rpm med polermaskin.

Men aller helst for hånd, bruk en microfiber pad eller skumpad og tørk av med en myk microfiberklut.

Det å gå rett fra rubbing til voks er i seg selv ugunstig, da rubbing gir meget dårlig finnish.

En god polish etter rubbing vil gjøre lakken din strøken, den vil også gi bedre feste for voksen, slik at den sitter lengre.

Endret av Rs125
Lenke til kommentar
Det kalles kjøreriper, noe som du lager hvis du bruker for grov pute, polish, kjører polermaskinen for fort eller ved å lage for mye varme.

Du sier at du har brukt polermaskin til å påføre voks? Det må du isåfall ikke gjøre, da voksen kan klumpe seg og lage litt riper. Voks påføres for hånd, eller til nød ved underkant av 1000rpm med polermaskin.

Men aller helst for hånd, bruk en microfiber pad eller skumpad og tørk av med en myk microfiberklut.

Det å gå rett fra rubbing til voks er i seg selv ugunstig, da rubbing gir meget dårlig finnish.

En god polish etter rubbing vil gjøre lakken din strøken, den vil også gi bedre feste for voksen, slik at den sitter lengre.

ja, dette vet jeg, men jeg har også prøvd å påføre voks for hånd med veldig mykt tøy(poleringsfiller) men selv da er det disse utrolig små ripene som fortsatt viser. Er den eneste måten å få vekk ripene å omlakkere bilen. Og når jeg snakker om desse ripene så er de utrolig små men også utrolig mange.

Lenke til kommentar

ja, dette vet jeg, men jeg har også prøvd å påføre voks for hånd med veldig mykt tøy(poleringsfiller) men selv da er det disse utrolig små ripene som fortsatt viser. Er den eneste måten å få vekk ripene å omlakkere bilen. Og når jeg snakker om desse ripene så er de utrolig små men også utrolig mange.

Det er sånn det blir det.

Både av vasking, svamp med små partikler som du knir rundt om kring.

Polering hjelper en god del i alle fall.

På jobben klargjorde jeg en nybil. Det vil da si vaske bort fett fra frakt + polering.

Prøvde nye produktene jobben har kjøpt inn fra autoglym, blant annet noen poleringssvamper- som var rimelig stive og harde.

Etter poleringa og hadde tørket bort så så jeg masse små riper. som ikke var der før polering.

Tok da maskin, og polerte det bort. Ble så å si strøkent. Autoglym sin polish- noe mer vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Swirls, vaskeroser, solriper, spindel-vev, disse ripene har mange navn.

Som jeg sa er disse ganske lette å fjerne med riktig polish og med en roterende polermaskin.

Her er et 50/50 bilde. Her har jeg brukt Menzerna 106 Nano Polish. dessverre med en polermaskin som ikke var egnet for jobben.

Viser det ikke så utrolig bra, men de fleste ripene er fjernet. (Kun venstre del av bakluken som er tatt)

IMG_2501.jpg

Endret av Rs125
Lenke til kommentar

Det er sånn det blir det.

Både av vasking, svamp med små partikler som du knir rundt om kring.

Polering hjelper en god del i alle fall.

På jobben klargjorde jeg en nybil. Det vil da si vaske bort fett fra frakt + polering.

Prøvde nye produktene jobben har kjøpt inn fra autoglym, blant annet noen poleringssvamper- som var rimelig stive og harde.

Etter poleringa og hadde tørket bort så så jeg masse små riper. som ikke var der før polering.

Tok da maskin, og polerte det bort. Ble så å si strøkent. Autoglym sin polish- noe mer vet jeg ikke.

ja, jeg vet. jobber også på en bilforretning og vasker masse nye biler og det er så irriterendes med disse små ripene på nye fine biler. Men får prøve autoglym da:) takk for svaret!

Lenke til kommentar

Det er risikosport å bruke AutoGlym forbruker produkter med roterende polermaskin. Dette har selv AutoGlym selgere advart meg mot. Den klumper og støver fort, og det kan brenne seg inn i lakken fort. Så kun elbowgrease eller eksentrerende/DA polermaskin

Her er forresten før og etter bilder.

Før:

IMG_2495.jpg

Etter:

IMG_2502.jpg

Endret av Rs125
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...