Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Er det mulig å få 2 iper på 1 nettverkskort?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nei, Nei, Nei. Her legger du til en gateway. Dessuten kan du ikke ha flrer IP adresser på et nettverkskotr, med mindre du har to utganger på kortet. Da kan du ha én IP pr. utgang.

Jeg tror ikke du vet helt hva du snakker om. Man trenger IKKE flere utganger på nettverkskortet for å bruke flere ip adresser. Har aldri prøvd dette i windows, men i linux er det hvertfall ikke noe problem å sette opp flere interface på samme nettverkskort. Jeg føler meg ganske sikker på at dette er mulig i Windows også.

edit: Prøvde akkurat letmeins fremgangsmåte i Windows 2000 og det ser ut til å fungere utmerket og nettverkskortet mitt har bare en utgang. Klikk 'add' under ip adresses og du kan legge til flere adresser

- Judaz -

Lenke til kommentar
stort bilde

Hvis jeg ikke husker helt feil, så er det vel bare å trykke på ADD, og legge

til en IP til..

Nei, Nei, Nei. Her legger du til en gateway. Dessuten kan du ikke ha flrer IP adresser på et nettverkskotr, med mindre du har to utganger på kortet. Da kan du ha én IP pr. utgang.

Hann mener trykke ADD på den ovenfor, men det går ikke når du har DHCP aktivert, dekaktiverer du DHCP, vil du kunne legge til en extra IP!

Ser her:

mangeip.jpg

Lenke til kommentar

Dette er et lite forsøk på oppklaring:

En PC med ett nettverkskort kan ikke ha mer enn en ip- adresse samtidig.

Det at den på forskjellige vis kan koble seg opp mot mange ip- adresser samtidig er en annen sak.

Altså- en ip- adresse per kort samtidig.

Hu og hei- jeg har feil her tydeligvis. Da lærte jeg noe idag også..

Lenke til kommentar

Ett interface kan ha flere adresser, som den både sender og svarer på. Jeg har hatt problemer ved bruk av flere kort, en ip på hver, samme subnet, med at all data blir sendt gjennom et og samme kort (linux), men det blir noe annet...

Har man f.eks. en pppoe tilkopling med ip 1.2.3.4 og en ethernet tilkopling med ip 10.0.0.1, kan man bruke samme nettverkskort til disse to ip'ene (da står f.eks. alle pcene samt adsl modem i en og samme switch/hub). Dette har jeg hvertfall gjort selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...