Mountain Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Til oss som skal på videregående til høsten. Hva skal du søke på, eller hva fallt ditt søk? 1, 2 og 3 plass. Ikke så veldig lenge igjen nå, søknadsfrist 1. mars. Selv så har jeg ikke bestemt meg enda. Men alt står mellom Medier og kommunikasjon, Studiespesialisering og Resturant og matfag. Tror jeg. Dere da? Lenke til kommentar
Svinat Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Studiespesialiserende - 2 skoler i prioritert rekkefølge Medier og kommunikasjon - 1 skole Elektrofag - 1 skole Lenke til kommentar
Olum Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Studiespesialisering Elektro Medier og kommunikasjon Lenke til kommentar
KKake Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Teknikk og indutriell produksjon Elektro Studiespesialisering med realfag, teknologi og design Lenke til kommentar
..:Harald:.. Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 1. Studiespesialisering Har igjen noen dager å søke på, men har enda ikke bestemt meg for 2. og 3. valg. Har heller ikke bestemt meg for hvilket fremmedspråk jeg skal velge. Heller ikke hvilken matte jeg skal ta(kan velge mellom 2 forskjellige) Jeg har et problem, jippiii :!: Lenke til kommentar
Jørgen Skrevet 16. februar 2008 Del Skrevet 16. februar 2008 Til oss som skal på videregående til høsten. Hva skal du søke på, eller hva fallt ditt søk? 1, 2 og 3 plass. Ikke så veldig lenge igjen nå, søknadsfrist 1. mars. Selv så har jeg ikke bestemt meg enda. Men alt står mellom Medier og kommunikasjon, Studiespesialisering og Resturant og matfag. Tror jeg. Dere da? Hvis du er interessert i mat angrer du ikke et sekutnd på Restaurant og matfag. Jeg har lært enormt mye og skal ut i lære om et halvt år. Både kokker og servitører (alle andre jobber er ettertraktede også av de på matfag aswell) trengs over hele landet så det stor sjanse for både læreplass og videre jobb hvis du holder fraværet nede (Det vil si...ikke skulker hele året). Kokk er også et av de yrkene der du kan jobbe over hele verden, og et norskt kokkebrev er gull verdt. Nå har jeg gjort min del for å prøve å selge yrke(t)(ne). Husk at du kan ta allmen påbygging over et år etter to år på yrkesfag hvis du ønsker generell studiekompetanse. Husk også at etter 3 år med studespesialisering har man ingen ønsket utdannelse og må studere videre for å noen som helst utdannelse. Orker du 4 - 7 år mer på skolen? Lenke til kommentar
Mountain Skrevet 16. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2008 Tviler egentlig. Er ikke så tolmodig. Ja, er litt interessert i mat. Men liker ikke at en jobber når vennene har fri, hvis du forsto, og at jeg har sett at lønnen ikke er noe å skryte av. Nei, det er ikke det som teller mest, men er jo ganske greit å ha en grei inntekt også. Lenke til kommentar
Jørgen Skrevet 18. februar 2008 Del Skrevet 18. februar 2008 Det er et yrke der du må jobbe deg opp (kjøkkensjef) for å få en levelig lønn ja, men allikevel. Jeg var nettopp på utplassering og det med at du jobber når vennene dine (dine nåværende) har fri er sant, men du vil antageligvis få flere venner i bransjen, men hvis du bestemmer deg for Restaurant - og matfag så jobb hardt. Spesielt med tanke på fravær og praktiske karakterer. Prøv å sug opp så mye kunnskap som overhodet mulig. Lenke til kommentar
Elij Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Studiespesialisering, og ja, jeg tror jeg orker en del mer skole. Litt deprimerende å vite at jeg har 8 år til hvis jeg skal ha master, og bare er halvveis hvis jeg skal ha doktor, men har heller ingen problemer med teoretiske fag. Musikk på andre og media og kommunikasjon på tredje, begge bare for å fylle opp, ettersom man nærmest er garantert å komme inn på studiespesialisering. Eneste jeg var i tvil på var hvilken skole jeg ville på Lenke til kommentar
Argusblikk Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 Samme her Elij, bare at jeg tok Idrett på andre, og Elektro på tredje. Også bare for å fylle opp. Lenke til kommentar
bokhylle Skrevet 20. februar 2008 Del Skrevet 20. februar 2008 1. Studiespesialisering 2. Service og Samferdsel 3. Elektro Lenke til kommentar
oollee Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 Mitt valg står i mellom Elektrofag, TIPP og byggfag? Tror det faller på elektrofag åsså dataelektronikk året etter Noen som hvet hvilke yrker man kan jobbe i/som etter å ha gått Elektro --> Dataelektronikk??? :S Lenke til kommentar
Svinat Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 (endret) På http://vilbli.no, som forøvrig er en veldig god side, står elektrolinjen slik: Vi hadde besøk av en som hadde gått Elektro -> Data og elektronikk -> Data og elektronikk. Han gikk i lære hos kommunen og var med på å legge ledninger, fikse pcer, være support. Mener han var lærling på rådhuset. Jeg tror forskjellen på å gå data og elektronikk kontra IKT servicefag er at servicefag sitter som regel på en supporttelefon, data og elektronikk derimot gjør mer fysiske ting og får litt mer konkrete oppgaver. Håper dette hjelper! Si ifra dersom jeg tar helt feil! Endret 23. februar 2008 av Svinat Lenke til kommentar
Vorpal Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 1. Musikk 2. Medier og kommunikasjon 3. Studiespesialisering Lenke til kommentar
FedoraHelper Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 1. Studiespesialisering/Medier og kommunikasjon 2. Studiespesialisering/MEdier og Kommunikasjon 3. Elektro Sliter med å velge om jeg skal ha Studiespesialisering eller M&K som førstevalg. Men jeg har valgt skoler i prioritert rekkefølge. Lenke til kommentar
oollee Skrevet 24. februar 2008 Del Skrevet 24. februar 2008 På http://vilbli.no, som forøvrig er en veldig god side, står elektrolinjen slik: Vi hadde besøk av en som hadde gått Elektro -> Data og elektronikk -> Data og elektronikk. Han gikk i lære hos kommunen og var med på å legge ledninger, fikse pcer, være support. Mener han var lærling på rådhuset. Jeg tror forskjellen på å gå data og elektronikk kontra IKT servicefag er at servicefag sitter som regel på en supporttelefon, data og elektronikk derimot gjør mer fysiske ting og får litt mer konkrete oppgaver. Håper dette hjelper! Si ifra dersom jeg tar helt feil! Tusen takk for svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå