Gå til innhold

Rydde opp i foretaket mitt


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen, håper på litt hjelp fra dere her.

 

Jeg driver et lite firma "på si". Startet opp for et par år tilbake, men det var først i fjor jeg begynte å tjene litt penger på dette.

 

Dog var jeg altfor slapp og uvitende i oppstartsfasen mtp. forskuddsskatt og regnskap.

 

Jeg tjente omlag 50 000 kr i 2007 (har passet på at jeg ikke er blitt mva pliktig) som det ikke er betalt forskuddsskatt av. Det er heller ikke ført annet regnskap enn oversikt over utgående faktura (excel), har selvfølgelig kopi av alle faktura ut i en perm.

 

Spørsmålet er hvordan jeg skal få ting på rett kjøl her, firmaet vokser og jeg vil ha alt på stell.

 

Har satt av penger på bedriftskontoen så jeg har til å betale skatt av det jeg har tjent (28%?). Kan jeg få utlignet skatten min så jeg kan "begynne på nytt"?

 

Ønsker også å fakturere riktig, man skal vel egentlig benytte godkjente blanketter, men hvordan løser dette seg med efakturering?

 

Ønsker også å føre et skikkelig regnskap, gjerne i excel, er det noen som har et "enkelt" regneark jeg kan skjønne noe av?:)

 

Har planer om å gå til innkjøp av ny arbeidsstasjon nå på nyåret (ca. 15 000), dette blir da en utgiftspost i firmaet, vil det kunne utligne noe av skatten jeg ikke har betalt?

 

Regner med å bli mva pliktig ila. året, vil jeg da få igjen mva på utgifter gjort samme året, er det tilbakevirkende kraft?

 

Forslag til noen gode bøker på dette emnet med etablering, økonomi osv.? Kjøpte "økonomiskolen" fra hegnar, men denne var litt vel avansert.

 

Håper på tips og råd fra dere som har mer erfaring med dette enn meg, skal nå kjøpe meg en bok og få kontroll på alt, ingen god følelse når ting begynner å gå litt på "halv-tolv" og vente på at futen skal banke på døra;)

 

Setter pris på svar.

 

 

Henrik:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg jobber i en liten privat bedrift, og dessverre er det nok ingen enkel mal på dette.

 

Anbefaler sterkt å kontake en regnskapsfører, han kan nok hjelpe deg på gli. Hugs, absolutt alt av innkjøp, salg og videre skal bokføres, med henhold til ettersyn og skatt. Moms og skatt avhenger jo av hva du selger/utfører, og dette avhenger av hva du driver med, for det er forskjell på feks matvarer og non-food.

 

Hvis en regnskapsfører blir for kostbart, kan det kanskje gå an å kontakte en økonomistudent? Kan hende de trenger praksisoppgaver?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du spør om veldig mye og jeg vil også anbefale at du skaffer deg en regnskapsfører.

 

Angående gamle skatteforhold, Ligningskontoret er vanligvis positive til alle som kommer på eget initiativ for å få hjelp til å rydde opp. Det er relativt små beløp du snakker om, og det kan være i grenseland mot hobbyvirksomhet, som ikke er skattepliktig. Men det må avklares med ligningskontoret.

 

Det er noe som heter tilbakegående avgiftsoppgjør, som gjør at du får tilbake momsen på f.eks PC kjøpt før du blir mva-registrert

 

Fakturering må gjøres via et faktureringsprogram. Det er strenge krav til hvordan dette skal skje.

 

Regnskap anbefales ikke ført i regneark. Jeg tror heller ikke dette er lov lenger. Skaff ett regnskapsprogram for enketltpersonforetak, som også tar selvangivelsen. Men aller best -skaff regnskapsfører.

 

Økonomijournalisten Otto Risanger skriver e-bøker som er forståelige og relativt rimelige. Se risanger.no

 

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...