Gå til innhold

Problemer med tilkobling til hjemmenettverk. Hjelp!

Anbefalte innlegg

Ingenting gjør meg så frustrert som dataproblemer. Min bærbare LG vil ikke lenger koble til nettverket hjemme. Alle andre nettverk er helt greit, bare ikke dette vi har hjemme. Har tidligere kunne koble til det uten problemer. Har kjørt ipconfig, og nå står det plutselig at både Lokal tilkobling og Trådløs nettverkstilkobling er "Medium frakoblet". Hvordan kan jeg aktivere den trådløse nettverkstilkoblingen? Kan dette problemet ha noe med IP-adressen å gjøre? Jeg har funnet hvor jeg kan endre på den, men skjønner ikke helt hva jeg skal skrive inn der. Fant IP-adressen en gang før, men nå finner jeg ikke den en gang. Vet ikke om problemet er forståelig, men jeg får hvert fall ikke koblet til nettverket. Når maskinen søker etter nettverk, så kommet det opp, og når jeg trykker "koble til", så står den og "venter på nettverk" en stund, før den bare går tilbake til oversikt over nettverk. Kan noen hjelpe meg? Nøl ikke med å ta kontakt, begynner å bli mektig irritert.

Hilsen en halvveis datakyndig, men ikke når det gjelder dette. Grrr!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For enkelhets skyld kan du la nettverkskortet hente ipadresse automatisk.

(Sjekk at dette er tilfelle under TCP/IP-innstillinger)

Sjekk i router at den står på en kanal mellom 1 og 11.

Bytt navn på nettverket til noe nytt (SSID i router under WLAN).

Slå av kryptering i første omgang.

Koble på laptopen...

Takk for svar! Når jeg skal prøve å teste TCP/IP-tilkobliner, så finner jeg på Windows' hjelp og støtte at jeg skal kontrolle at nettverkskortet ikke er i Medium frakoblet, ved hjelp av ipconfig i Kjør. Det er greit nok, men det står ike noe om hva jeg skal gjøre dersom kortet er frakoblet. Hvordan kan jeg omgjøre på dette?

Lenke til kommentar
Medium frakoblet betyr vel at du mangler forbindelse til routeren.

Klarer du å søke etter lokale trådløse nett?

Ser du ditt nettverk?

Kan det være kryptering som er problemet?

Ja, jeg får opp både lokale trådløse nett, samt mitt eget. Jeg trykker på koble til, men da står den bare og søker mens det står "venter på nettverk".

Hvis det er kryptering som er problemet, hva vil det si?

Tusen takk for hjelp så langt :)

Lenke til kommentar

Man krypterer nettverk i router. Den kan være satt til WPA, WEP eller ingen kryptering.

Når man så skal koble seg på fra trådløs-PC må man benytte samme kryptering og passord.

Uten rett kryptering vil du ikke få nettverksforbindelse.

Men du skal greie å 'låse' deg til eget nett uansett om du har lagt inn kryptering eller ikke.

Klarer du ikke å få koblet til så kan det være støy eller svakt signal som er årsaken. Prøv i såfall å flytt PC og router ved siden av hverandre for å utelukke feilkilder.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...