parleur Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Jeg har søkt en del og ser at det står svært lite om bildestabilisatorer i kompaktkamera. Hva går det ut på? Hva er det beste; elektrisk bildestabilisator eller optisk bildestabilisator? Lenke til kommentar
Manskow Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 (endret) Vel, du har faktisk både optisk, mekanisk og elektronisk (mer korrekt enn elektrisk). Optiak anses av mange som det beste. Der er det linseelementene i objektivet som flytter seg. Ved mekanisk stabilisering er det selve bildebrikken som det flyttes på. Elektronisk er egentlig litt juks, det er mest tilsynelatende stabilisering. Det er flere måter å gjøre dette på, f.eks. ved å kjøre opp ISO-verdi ganske høyt og dermed gi bedre lysfølsomhet, raskere lukkertider, samt kombinasjoner. Men dette er i praksis ikke all verden å skryte av. Som kjent fører høyere ISO til mye støy på de aller fleste kompakte, mee noen av de bedre fra Fujifilm som hederlige unntak. Selv har jeg optisk stablisering på mitt ultrazoomkamera, og er svært fornøyd med dette. Spesielt på lang tele (jeg har opptil 420 mm på dette) er den nærmest uunværlig, iallfall på frihånd. Jeg har forsøkt både med og uten, og det er liten tvil om at dette hjelper godt til. Har også sammenliknet med bilder tatt med speilrefleks på lang tele uten, og jeg klarte ikke i nærheten så skarpe bilder på frihånd med det. Men så må man også huske på at dette ikke er noen fullstendig vidundermedisin som redder alle opptak. Er det mørkt og/eller generelt dårlig lys på motivet blir lukkertidene uansett lange, og god støtte må til. Når det er sagt har jeg tatt håndholdte skarpe bilder av månen på full tele midt på natten. Stabilisering er gildt. Edit: Her er Panasonics forklaring på deres system, om det kan være av interesse. Endret 15. februar 2008 av Manskow Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå