Gå til innhold

Canon EF 17-40 f/4L USM, et godt kjøp til canon 30d

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ble så interessert etter den sammenligningen av skarpheten på den nettsiden at jeg har studert litt.

Faktisk så virker det som om EF-S 17-55mm f 2.8 IS er skarpere så og si over alt mot EF 17-40mm f4 L!

Det er faktisk imponerende og det virker som om jeg har sovet litt i timen.

Har de siste dagene lest opp og ned på nettet og ser at det faktisk går igjen alle steder at 17-55 f 2.8 faktisk er et av de beste til Canon.

Jeg ser på diverse bilder at med 55 mm og f 2.8 kan man få mye flottere portrettbilder enn med 17-40 sine 40mm og f 4 , slik at denne zoomen får et mye bredere bruksområde.

Jeg ser også fordelen med IS på vidvinkelsiden når det gjelder landskapsbilder håndholdt.

Jeg ser at jeg må trekke tilbake mine utsangn tidligere i denne tråden.

Jeg har faktisk gått så langt at jeg vurderer å kjøpe EF-S 17-55mm f 2.8 IS og selge mitt EF 17-40mm f4 L :ohmy:

Er jeg gal eller???

Tror ikke det blir nytt kamerahus med det første og hvis jeg kjøper et F.F kamera en gang så blir det sikkert i pakke med EF 24-105mm f 4 IS.

Jeg tror jeg er blitt litt omvendt , L-objektiv er kanskje ikke løsningen på alle problemer , bare noen.

Endret av helge.bringeland
Lenke til kommentar
Jeg har faktisk gått så langt at jeg vurderer å kjøpe EF-S 17-55mm f 2.8 IS og selge mitt EF 17-40mm f4 L :ohmy:

Er jeg gal eller???

Jeg hadde tidligere en tråd om 17-40 her på forumet og fikk svar bl.a. fra deg. Jeg endte opp med å beholde kit-zoomen (et bra eksemplar) i kombinasjon med EF 24/2,8 som jeg fikk billig brukt. Jeg har aldri prøvd EF 17-40 men har lest masse tester på nettet og har kommet til at EF-S 17-55/2,8 er et bedre valg enn 17-40 med unntak av byggekvalitet, EF-innfatning og pris.

Nå vurderer jeg EF-S 18-55IS og Tamron 17-50/2,8. 17-55/2,8IS synes jeg blir for dyr og 17-40 har jeg utelatt helt da det uansett må bli EF 16-35/2,8 II ved en eventuell overgang til større format.

Her er en sammenligning av 18-55IS og 17-40:

http://www.the-digital-picture.com/Reviews...0&APIComp=0

Kanskje på tide med 17-40/4 II???????????

Og kanskje det er lurt å selge 17-40'en før den raser ned i pris?

Lenke til kommentar

Er jeg gal eller???

Jeg hadde tidligere en tråd om 17-40 her på forumet og fikk svar bl.a. fra deg. Jeg endte opp med å beholde kit-zoomen (et bra eksemplar) i kombinasjon med EF 24/2,8 som jeg fikk billig brukt. Jeg har aldri prøvd EF 17-40 men har lest masse tester på nettet og har kommet til at EF-S 17-55/2,8 er et bedre valg enn 17-40 med unntak av byggekvalitet, EF-innfatning og pris.

Nå vurderer jeg EF-S 18-55IS og Tamron 17-50/2,8. 17-55/2,8IS synes jeg blir for dyr og 17-40 har jeg utelatt helt da det uansett må bli EF 16-35/2,8 II ved en eventuell overgang til større format.

Her er en sammenligning av 18-55IS og 17-40:

http://www.the-digital-picture.com/Reviews...0&APIComp=0

Kanskje på tide med 17-40/4 II???????????

Og kanskje det er lurt å selge 17-40'en før den raser ned i pris?

Nja , jeg tror ikke på noen ny 17-40 versjon II , da er nok den nye 16-35 f 2.8 så bra at de fleste sikkert velger den.

EF 17-40mm f4 L er jo den rimeligste veien til et skikkelig L-objektiv slik at prisen gjør nok at mange kommer til å velge 17-40 ennå.

Om den raser i pris , tviler jeg sterkt og om så er vil jeg ikke selge den.

Den har gitt meg for mange minner til å bli solgt for spottpris :love:

Lenke til kommentar

Du har sannsynligvis rett i at 17-40 fortsatt vil være populær og at bruktprisen vil holde seg. Den røde L er nok gull verd på bruktmarkedet, men jeg synes det er skremmende stor forskjell på 18-55IS og 17-40 i skarphet i favør av 18-55IS i sammenligningen på "The Digital Picture".

Med bakgrunn i det og at 17-40 ikke er det helt store på fullformat skal det bli interessant å se hvor lenge dagens 17-40 holder det gående før den fases ut eller fornyes.

Edit:Skrivefeil

Endret av Oljens
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...