Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Trigonometriske funksjoner 3mx

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen!

Jeg tar 3mx som privatist denne våren, og er litt fortvilt fordi jeg sliter med trigonometrien.

Hvordan finner jeg bunnpunktene, toppunktene og nullpunktene til f(x)=sin(2x)?

Jeg forsøkte å skrive om funksjonen til f(x)=2sinx * cosx, men kom ikke videre..

Kan noen hjelpe meg??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg regner med radianer.

Du vet sikkert at sin(0)=sin(pi)=sin(-pi)=sin(2pi)=sin(-2pi)=.....=0. Dvs sin(n*pi)=0 når n er et hvilket som helst heltall.

For å finne nullpunktene til sin(2x) må du derfor finne ut når 2x et multiplum av pi. Dvs:

2x=n*pi gir x=(n*pi)/2, der n er et hvilket som helst heltall, [....-3, -2, -1, 0, 1, 2, 3...], eller n tilhører Z, som er symbolet vi bruker for alle heltall.

For å finne toppunkter/bunnpunkter må du derivere og sette lik 0.

f'(x) = 2cos(2x)

2cos(2x) = 0

cos(2x) = 0, og her vet vi at cos(pi/2)=cos(-pi/2)=cos(3pi/2)=cos(-3pi/2)=0, dvs cos((2n+1)*pi/2) = 0, når n tilhører Z.

Tilbake til oppgaven, for å finne når cos(2x)=0 må du finne når 2x = (2n+1)*pi/2

2x = (2n+1)*pi/2

x = (2n+1)*pi/4, når n tilhører Z gir topppunkter/bunnpunktene vi var ute etter.

Men så må vi avgjøre hvilke som er toppunkter og hvilke som er bunnpunkter.

f(x) = sin(2x) hadde vi. Vi ser at sin(pi/2)=sin(5pi/2)=1 og sin(3pi/2)=sin(7pi/2)=-1. Vi får da at vi har toppunkter for 2x=(4n+1)*pi/2 der n tilhører Z og bunnpunkter for 2x=(4n+3)*pi/2 der n tilhører Z, med andre ord toppunkter for x=(4n+1)*pi/4=(n+1/4)*pi, n tilhører Z, og bunnpunkter for x=(4n+3)*pi/4=(n+3/4)*pi, der n tilhører Z.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...