Gå til innhold

Enkeltpersonforetak - spørsmål ang. regnskap


Anbefalte innlegg

Hei, jeg har hatt ett firma registrert på meg i ett år, men som ikke har vært i drift før nå. Så da har jeg litt spørsmål ang. diverse :) Jeg har lest litt rundt på nettet og forsøkt å finne info, men det er mye motstridende svar.

 

Litt om firmaet mitt:

Enkeltpersonforetak

Ingen ansatte

kommer til å ha utrolig liten omsetning første året nå, vil tippe ca 50 000kr

 

 

 

Så, til det jeg lurer på :

 

1. hvilke krav har jeg når det gjelder levering av regnskap?

Såvidt jeg har skjønt må jeg levere inn en årsoppgave på altinn, og alt som kreves av info der er sum kroner inn og ut av konto?

Betyr det at alt jeg trenger er en egen bankkonto hvor alt av bevegelser skjer, og så bare summere hva som går inn og ut av den på slutten av året og levere inn det? Eller må jeg ha ett regnskapssystem som f.eks Mamut Office?

 

2. Bokføring - betyr det grovt sagt at jeg bare må ta vare på alt av bilag? Er kvitteringer jeg skriver for hånd godkjent som ett bilag ved kontantkjøp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne siden med linker svarer vel på omtrent alt du spør om:

http://www.bedin.no/php/d_emneside/cf/hApp...arent_7/hDKey_1

 

Bedin er ganske praktisk bygget opp, selv om det kan vøre litt vel mye informasjon der av og til. Bruk siden og linkene der flittig så kommer du nok inn i systemene etter hvert.

 

Når det gjelder kontoer så ja; for guds skyld opprett en egen konto til foretaket. I forhold til både regnskap og generell oversikt sparer det det mye arbeid hvis du har en del transaksjoner. Jeg er usikker på hva du mener med årsoppgave, men du må levere næringsoppgave sammen med selvangivelsen. Det går mange skrekkhistorier om denne, men holder du det lite og enkelt er det lett overkommelig.

Lenke til kommentar

Ok.

 

Jeg har lest litt mer og funnet ut at:

 

- jeg er ikke regnskapspliktig

- jeg er bokføringspliktig. Hvilket betyr at jeg må ta vare på alle inngående og utgående bilag.

 

Videre leser jeg om Bokføringsregler:

 

Bokføringsregler

Det kom nye regler for næringslivets bokføring 1. januar 2005, men eksisterende bedrifter kunne vente et år med å følge dem. Fra 1. januar 2006 må alle bedrifter føre regnskap etter de nye reglene.

 

I den nye loven snakker man ikke om å føre bestemte «bøker» men om å utarbeide et sett av «spesifikasjoner».

 

Disse spesifikasjonene skal utarbeides for hver regnskapsperiode:

 

Bokføringsspesifikasjon

Kontospesifikasjon

Kundespesifikasjon

Leverandørspesifikasjon

Spesifikasjon av uttak til eiere, deltakere og egen virksomhet

Spesifikasjon av salg til eiere og deltakere

Spesifikasjon av salg og andre ytelser til ledende ansatte

For hver periode med pliktig regnskapsrapportering skal det i tillegg utarbeides:

 

Spesifikasjon av merverdiavgift

Spesifikasjon av lønnsoppgavepliktige ytelser

Oversikten over transaksjoner mellom kunde og leverandør (spesifikasjon 3 og 4) skal også omfatte kontantsalg når verdien er over 40 000 kroner inkl. MVA. Hvis varen/tjenesten skal selges videre eller inngå direkte i kjøperens vare- eller tjenesteleveranser, skal handelen være med i oversikten uansett pris.

 

Hvordan de ulike spesifikasjonene skal bygges opp og henge sammen, behandles nærmere i forskriften til bokføringsloven.

 

Betyr dette at jeg må anskaffe meg ett regnskapssystem som f.eks Datax til å føre regnskap i??

Lenke til kommentar

Du har plikt til å føre regnskap, og å oppbevare alle regnskapsbilag i 10 år, for kontroll.

 

Du har plikt til å levere selvangivelse som næringsdrivende (med næringsoppgave).

 

Hvis du driver momspliktig virksomhet må du levere mva-oppgave hver 2.mnd (evt hver 12.mnd).

 

Det beste er å bruke regnskapsfører, men hvis du er sikker på at du vil gjøre regnskapet selv anbefaler jeg veldig at du skaffer et regnskapsprogram som også skriver ut selvangivelse for næringsdrivende. Jeg tror Mamut Datax gjør dette.

 

Du må ha en egen bankkonto for næringsvirksomheten din, og skrive ut bilag hver gang du fører penger mellom deg selv og næringskontoen din.

 

Lykke til !

Lenke til kommentar
Hvis du driver momspliktig virksomhet må du levere mva-oppgave hver 2.mnd (evt hver 12.mnd).

 

Det beste er å bruke regnskapsfører, men hvis du er sikker på at du vil gjøre regnskapet selv anbefaler jeg veldig at du skaffer et regnskapsprogram som også skriver ut selvangivelse for næringsdrivende. Jeg tror Mamut Datax gjør dette.

 

Anbefaler trådstarter å høre på jøanas sine råd.

 

Mva-oppgaver leveres normalt pr 2.mnd, men siden denne virksomheten har begrenset omfang, kan man søke om å få levere oppgave en gang pr år (dette gjelder så lenge man omsetter for under 1 mill kr i året).

 

Jeg anbefaler deg å finne deg en regnskapsfører og evt levere mva-oppgave en gang i året. Da vil regnskapsføringen bli forholdsvis rimelig, og du slepper å bruke tiden din på tidsfrister og kjedelig papirarbeid.

 

Du får frigjort din tid til å drive det du driver med og tjener penger på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...