Gå til innhold

EU-tilhengjarar svikar landet sitt, seg sjølve, og andre

Anbefalte innlegg

Libfri: herregud ein er ikkje agrarsamfunn berre fordi ein har meir enn 2,5 % bønder i eit land! Grunnen til at det har vorte så få, er jo fordi det ikkje er mogleg å drive med landbruk på grunn av dagens kapitalistiske politikk!

Uten dagens kapitalistiske politikk så hadde ikke velferdsnorge vært der det er i dag. Det danner grunnlaget for det landet vi bor i. Tenk deg et land uten sosialhjelp eller arbeidsledighetstrygd. Der det ikke fantes barselspermisjon. Barnehage var bare noe for de rike og det å bli syk kunne føre til at familien din sultet det neste året.

det er ikkje kapitalistisk politikk å gje pengar til sosial hjelp og barne hage og sånn

Libfri: herregud ein er ikkje agrarsamfunn berre fordi ein har meir enn 2,5 % bønder i eit land! Grunnen til at det har vorte så få, er jo fordi det ikkje er mogleg å drive med landbruk på grunn av dagens kapitalistiske politikk!

Nei rull inn. Kapitalistiske politikk? Med subsidier og tollmurer er dette så langt fra kapitalisme du får det.

ja, det er eit untak, men det kjem jo til å bli kutta det og dersom me vert medlem av EU

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
forsvarsindustrien er jo ikkje anna enn ein utgiftspost her i Noreg.

Så vi produserer ikke store mengder våpen, flydeler o.l. for eksport? Det var nytt for meg. Og antagelig også nytt for noen tusen arbeidere oppe i Kongsberg.

det er ikkje kapitalistisk politikk å gje pengar til sosial hjelp og barne hage og sånn
Tror du har misforstått noen av mekanismene i samfunnet jeg. Penger oppstår ikke ut av det blå. For å ha penger til alt dette trenger man å tjene dem først. F.eks. gjennom skatter.
Lenke til kommentar

L4r5: greitt eg tenkte på forsvaret, men uansett, det er forkasteleg at noreg tenar pengar på ein sånn uetisk måte

forsvarsindustrien er jo ikkje anna enn ein utgiftspost her i Noreg.

Så vi produserer ikke store mengder våpen, flydeler o.l. for eksport? Det var nytt for meg. Og antagelig også nytt for noen tusen arbeidere oppe i Kongsberg.

Tror du har misforstått noen av mekanismene i samfunnet jeg. Penger oppstår ikke ut av det blå. For å ha penger til alt dette trenger man å tjene dem først. F.eks. gjennom skatter.

Eg har ikkje missoppfatta noke som helst, du kan seie kva du vil men det er ikkje kapitalsisk å GJE pengar til velferd

Lenke til kommentar
Eg har ikkje missoppfatta noke som helst, du kan seie kva du vil men det er ikkje kapitalsisk å GJE pengar til velferd

Nei den handlingen i seg selv er vel mer sosialistisk. Men så må jo de pengene komme fra et sted da. Da har vi to valg. Den kapitalistiske og den kommunistiske veien å gå (sannheten er vel ikke så sorthvitt som dette, mer en gråskala, men jeg sier det slik for å lettere demonstrere poenget.)

Det kommunistiske valget er å gjøre all industri statseid. Staten eier ALT. INGEN eier sitt eget selskap. Alle inntekter fra alle foretak går direkte til staten. Så deler staten ut penger der de mener det passer.

Så har vi den kapitalistiske som er litt anderledes. Her eier folk sine egne foretak. De betaler skatt av overskudd. De ansatte betaler skatt av lønninger og avgifter og toll på varer. Dette går til staten som betaler ut der de mener det passer.

Den kapitalistiske måten har vist seg overlegen historisk sett. Dette er i all hovedsak fordi det er en desentralisert måte å styre på og folk er mer villig til å ta i et tak når de tjener på det selv.

Begge styresettene gir forsåvidt penger i kassa.

Forresten; når jeg sa oljeindustrien i stad så mente jeg ikke bare eksport av olje og gass. Jeg snakket også om produskjon av utstyr til dette. Da spesielt subsea-moduler for utvinning. Her er Norge verdensledende ATM.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
Nei rull inn. Kapitalistiske politikk? Med subsidier og tollmurer er dette så langt fra kapitalisme du får det.

Subsidier og tollmurer er helt greie insentiver som en kapitalistisk stat kan gi for å styre markedene i den rettningen de vil, ofte med langsiktige mål. Det er ingenting ukapitalistisk med det. Men det er heller ikke økonomisk liberalisme.

Å sørge for at så mye som mulig av befolkningen kan være i arbeid, ved å gi offentlige barnehageplasser, og å kontrollere arbeidsledigheten ved å sørge for at så få som mulig faller helt utenom ved hjelp av sosialhjelp, er begge helt greie kapitalistiske virkemidler for å prøve å få nasjonen så økonomisk effektiv som mulig. Det er ingenting ukapitalistisk med det heller.

Hadde vært fint med en diskusjon der folk faktisk vet hva kapitalisme er.

(Edit: L4r5 har visst ryddet opp i noe av tullet om hva kapitalisme er og ikke er, mens jeg skrev posten min).

Endret av Niskivara
Lenke til kommentar
LibFri: men om ein vert medlem av EU, så kjem det ikkje til å spele noke meining om kva DU meiner for då er det dei smo kjem til å ta alle avgjernadnae

Du har fått et helt fullstendig skjevt bilde av hva EU er og hva de kan bestemme. Medlemskapet medfører visse påbud, men og fordeler. Grunnlov og en felles monetær politikk vil det være folkeavstemninger rundt. JA-siden her i Norge gjør det ikke spesielt bra for tida heller. Men det går an å ha et litt mer nyansert syn på det enn at ''buhu, EU kommer til å diktere ALT''. For slik er det nemlig ikke. Jeg tror forresten et stort, sterkt og føderalt EU ikke er en dum ide med tanke på at NATO faller fra hverandre og FN er viljesvake.

Lenke til kommentar
(Edit: L4r5 har visst ryddet opp i noe av tullet om hva kapitalisme er og ikke er, mens jeg skrev posten min).
Vi utfylte vel hverandre ganske godt akkurat der. :)

For the record så er i mot prinsippet EU. Jeg hadde likevel stemt ja ved en avstemning. Dette fordi jeg personlig tror det på lang sikt vil være flere ulemper enn fordeler ved å stå utenfor. Vi har ganske enkelt ikke noe valg IMHO.

Lenke til kommentar
ja, det er eit untak, men det kjem jo til å bli kutta det og dersom me vert medlem av EU

Ja, jeg håper det blir kuttet. Jeg har virkelig ingen forståelse for hvorfor folk gidder å holde norsk jordbruk kunstig i live.

Bedre å kjøpe enda mer subsidiert mat fra EU :)

Lenke til kommentar

Ja, jeg håper det blir kuttet. Jeg har virkelig ingen forståelse for hvorfor folk gidder å holde norsk jordbruk kunstig i live.

Bedre å kjøpe enda mer subsidiert mat fra EU :)

Nei, jeg mener disse landene også skal droppe sine tollmurer ut mot for eksempel afrika. Mange afrikanske land har faktisk en overproduksjon og hadde kunnet konkurrere fritt på det norske og europeiske markedet om det ikke hadde vært for subsidier og tollmurer.

Lenke til kommentar

Når det er snakk om kapitalistisk politikk, so kan ein berre sjå over Atlanteren til USA. Der har ein få velferdsgoder, og skilnaden mellom fattig og rik er enorm. Har ein fyrst fallt gjennom isen, kjem ein ikkje opp att. Difor er det utrulig viktig at staten har kontroll.

Melder vi oss inn i EU, vil dei store landa som Tyskland, Frankrike og Storbritannia ta over styringa av Noreg...EU passar ikkje for eit lite rikt land som Noreg. Vår solide økonomi bør for all del ikkje verte redusert og spreidd i Aust-Europa.

Lenke til kommentar

Jeg stemte nei ved EU avstemningen (i -94 var det ikke?), og jeg hadde mest trolig stemt nei om det var avstemning i dag. Men det er ikke på grunn av bønder eller kulturlandskap. Men heller av rent egoistiske og trassige grunner, som at vi uansett må se langt etter EU nivå på vin, sprit, øl og tobakk. Da kan jammen EU være EU for min del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...