_powerade_ Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 (endret) Heisann, Jeg er ikke spesielt flink når det gjelder overklokking, så jeg lurer på om noen har noen tips for hvordan jeg kan få litt ekstra ytelse i oppsettet mitt. Oppsettet er som følger: Windows Vista Ultimate AMD Phenom 9600 @ 2.3GHz (låst multiplikator) MSI K9A2 Platinum (790FX) ASUS HD 3870 X2 4GB Crucial BallistiX PC8500 CL5 1200 Watt strømforsyning Kjører alt stock, untatt grafikkortet som kjører på 860MHz (GPU) og 950MHz (minne). Som dere ser på bildene jeg har lagt med, så har CPU en idle temp på rundt 21 grader. Kjølepasta er OCZ Freeze Extreme og kjøler er OCZ Vendetta. Det står at minnet kjører i single channel, men er det ikke mulig å kjøre det i dobbel??? Håper at noen kan komme med innspill på hvordan jeg kan tyne noen ekstra megahertz og dertil noen ekstra poeng i 3DMark . Kjørte en test på #DMark '05 nå, og fikk en score på 14396. Endret 13. februar 2008 av _powerade_ Lenke til kommentar
Kent -amdme- Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Min Phenom kjøres på 2.64GHz, det er det som er max for Phenom pr. dags dato. Har samme plattfor som deg. Lenke til kommentar
HAG Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Kan hende du må "overkjøre" automatikken og sette minnet manuelt i Bios, feks: 5,5,5,15 og 2T - sikkert "trimme" spenninga til minnet til 2,1V samtidig. Har brukt denne "malen" på mitt 790FX kort fra ASUS (med samme minne), i CPU-Z viser minnet som "dual" hos meg. Lenke til kommentar
_powerade_ Skrevet 13. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2008 (endret) Min Phenom kjøres på 2.64GHz, det er det som er max for Phenom pr. dags dato. Har samme plattfor som deg. Hvordan går du frem for å få så høy hastighet? Er det en ulåst versjon du har, eller finnes det andre "tjuvtriks" for å få så høye tall?? Skal innpå BIOS nå, og prøve å forandre litt på verdiene der... Dette er forøvrig hva jeg får frem i CPU-Z (memory og spd): PS: Ser det står Max Bandwith = PC2-6400 ??? Mystisk, trodde det skulle står 8500 eller noe der... Endret 13. februar 2008 av _powerade_ Lenke til kommentar
Kent -amdme- Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 (endret) Min Phenom kjøres på 2.64GHz, det er det som er max for Phenom pr. dags dato. Har samme plattfor som deg. Hvordan går du frem for å få så høy hastighet? Er det en ulåst versjon du har, eller finnes det andre "tjuvtriks" for å få så høye tall?? Skal innpå BIOS nå, og prøve å forandre litt på verdiene der... Har en "låst" Phenom. Du stiller opp bus´en i bios. Hos meg står den til 237, orginalt er 200. Minnet er satt til parameter 1.66.. eller det rett over husker ikke, sitter på jobb. Minne kjører iverfall på ca 950MHz. Spread spectrum er slått av (disable, nederst i cell menyen). Til slutt er cpuvolten stillt opp til det første/andre røde "hakket", minnet får 2.1v, de andre får også første røde "hakk". Prøv litt, så får du det til edit: angående minnevisning i cpu-z tror jeg at det er en bug. det er ingenting å bry seg om. Endret 13. februar 2008 av Kent -amdme- Lenke til kommentar
_powerade_ Skrevet 13. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2008 (endret) Da har jeg vært og rotet litt i BIOS (må nevne at jeg måtte resete CMOS en gang ), og jeg kjører nå stabilt (???) på 2530MHz. Kjørte så en test på 3DMark 05, og scorte 15859 (nesten 1500 høyere enn tidligere i dag ). Skal sette opp bus'en med ett hakk i gangen fremover nå (kjører på 220), så får vi se hvor høyt jeg kommer. Alle spenninger står forresten på ett hakk under rød... Neste på agendaen må vel være å få opp minnehastigheten (og få til double channel), som bare ligger på 440MHz... Må få takke for tipsene hittil Endret 13. februar 2008 av _powerade_ Lenke til kommentar
Uglegutt Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Du må disable tlb patchen. Det gjør du ved å klikke på den grønne sirkelen oppe til høyre på AOD, slik at den blir rød. TLB patchen gjør at ytelsen på prosessoren din synker med inntil 20%. Det var for øvrig en veldig lav score du fikk i 3Dmark05 med det utstyret du har. Den scoren burde du hatt i 3DMark06. Sikker på at CF er aktivert (vet ikke om dette settes automatisk på det kortet) og alle drivere innstallert skikkelig? Lenke til kommentar
Kent -amdme- Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Tror ikke at TLB patchen er aktivert hvis du klokker via bios.. jeg får uansett ikke kjørt AMD Overdrive i Vista 64Bit. Lenke til kommentar
_powerade_ Skrevet 13. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2008 (endret) Kjører nå på 2.65GHz, og det virker som systemet er sånn noen lunde stabilt. Kjører HT ref. clock på 231MHz, men ville ikke boote på 232 (signal out of range!!). Idle temperatur på CPU ligger forresten nå på rundt 37 grader. En økning på 16 grader fra tidligere i dag Takk til Kent -amdme- for hjelp i BIOS, og en takk til -LIKMARK- for tipset om TLB-patchen ! Endte opp med 18281 3DMark etter at jeg deaktiverte TLB-patchen:) Må sikkert si meg fornøyd med det. Får ikke noe mer effekt ut av grafikkortet heller... Men har ennå ikke gjort noe med minnet, så det er kanskje mer og hente der?? Angående CrossFire, så mener jeg å ha lest at den settes automatisk i kortet. Får i allefall ikke frem noe valg om CF i CCC. Har nyeste driver-versjon (8.2 fra i går). Etter min erfaring i dag (fra å gå fra 14396 til 18281) utelukkende ved å sette høyere hastighet på bus'en, så virker det som 3DMark er veldig avhengig av CPU-kraft, og ikke så veldig mye av GPU... Men mulig jeg tar feil:). Men hvor mye burde jeg egentlig fått med et slikt system?? Endret 14. februar 2008 av _powerade_ Lenke til kommentar
noXelon Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Du kan jo ta en titt på denne, kanskje denne kan hjelpe deg enda litt mer AMD Spider platform Lenke til kommentar
Uglegutt Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Tror ikke at TLB patchen er aktivert hvis du klokker via bios.. jeg får uansett ikke kjørt AMD Overdrive i Vista 64Bit. Hvis du gjør slik funker ihvertfall noen av funksjonene i AOD i Vista X64: 1. Install AOD 2.0.14 Beta then go to "C:\Program Files (x86)\AMD\AMD OverDrive\amd64" and Copy AODDrive.sys to your desktop or some other place. 2. uninstall AOD 2.0.14 and intall AOD 2.0.9 and replace the AODDrive.sys with the one on your desktop. En luring på XS som fant ut.. Kjører nå på 2.65GHz, og det virker som systemet er sånn noen lunde stabilt. Kjører HT ref. clock på 231MHz, men ville ikke boote på 232 (signal out of range!!). Idle temperatur på CPU ligger forresten nå på rundt 37 grader. En økning på 16 grader fra tidligere i dag Takk til Kent -amdme- for hjelp i BIOS, og en takk til -LIKMARK- for tipset om TLB-patchen ! Endte opp med 18281 3DMark etter at jeg deaktiverte TLB-patchen:) Må sikkert si meg fornøyd med det. Får ikke noe mer effekt ut av grafikkortet heller... Men har ennå ikke gjort noe med minnet, så det er kanskje mer og hente der?? Angående CrossFire, så mener jeg å ha lest at den settes automatisk i kortet. Får i allefall ikke frem noe valg om CF i CCC. Har nyeste driver-versjon (8.2 fra i går). Etter min erfaring i dag (fra å gå fra 14396 til 18281) utelukkende ved å sette høyere hastighet på bus'en, så virker det som 3DMark er veldig avhengig av CPU-kraft, og ikke så veldig mye av GPU... Men mulig jeg tar feil:). Men hvor mye burde jeg egentlig fått med et slikt system?? Nå lå resultatet nogenlunde mer normalt. Du burde allikevel ligge rundt 20000 marks med ditt system mener jeg. Last ned 3DMark06 og test det også, vet ikke om 05 støtter firekjerner.. Antar du kjører Crossfire automatisk ja. Hva kjører du minnet ditt på? 1066MHz? Lenke til kommentar
_powerade_ Skrevet 14. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2008 (endret) Lastet ned og testet 3DMark '06. Fikk rundt 14000 marks... Sender med et par skjermbilder, så håper jeg at noen kan hjelpe meg litt med minnet . Hadde jo håpet på 1066MHz når jeg bestilte dem, men i følge vedlagte bilder, så ligger de laaangt derifra... Endret 14. februar 2008 av _powerade_ Lenke til kommentar
Uglegutt Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 DDR står for det første for dual data rate, hastigheten du ser i AOD skal derfor dobles. Du kjører mao minnet ditt på 924Mhz dette fordi du har klokket på htt ref bussen. Memclk står på 400(800 effektiv) sett denne til 533, så kjører du minnet på 1066 + overklokk pga overklokket htt ref bus. Pass på å gi minnet ditt nok spenning sikkert minimum 2.1 vil jeg tro. Lenke til kommentar
_powerade_ Skrevet 23. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2008 Det er godt og vel en uke siden jeg skrev her nå, så kan vel komme med en liten oppdatering. Har klart å nærmet meg smertegrensen for stabil kjøring nå tror jeg, har ikke hatt en krasj på noen dager. Men jeg føler så absolutt at jeg ligger i en gråsone... Er det en ting jeg har erfart, så er det at det er kort vei mellom himmel og helvete!!! System kjører nå på disse verdiene: HTT: 242 CPU: 2.780GHz (x11.5) <- låst NB : 1.936GHz (x8) HT : 1.936GHz (x8) RAM: 968MHz (1:2) (4-4-4-14) Har vært veeeldig fristende å ha fått til stabil kjøring på 2.8GHz, så jeg må vel fortsette og eksperimentere og prøve meg frem. Tror jeg skal ha noe å gå på på spenning enda. Har heller ikke opplevd å få noe særlig over 50 grader på CPU, så temperaturen er vel ikke noe stort problem enda..? Angående HT'n... Den skal vel klare 2.600GHz (HyperTransport 3), så jeg kunne ha tenkt meg å satt opp multiplikatoren til x9, men da må jeg også sette opp NorthBridge'n. Problemet da er at heile greia krasjer; ikke en gang POST. Noen som vet hva max hastighet på NB'n er forresten? Prøvde å sette NB til x8.5, men kræsj-bom-bæng! Kanskje brukte jeg for lite spenning??? Anyways... I 3DMark har jeg nå fått: '05 = 19272 3DMarks '06 = 14606 3DMarks Fortsatt åpen for råd og hint Lenke til kommentar
Uglegutt Skrevet 23. februar 2008 Del Skrevet 23. februar 2008 (endret) nb'en skal klare rundt 2,6 med litt ekstra spenning. Edit: Hva stabilitetstester du med? Vært plaget med random bsods på ellers stabilt system? Ellers fin overklokk! Endret 23. februar 2008 av -LIKMARK- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå