Gå til innhold

hvordan finne ut om det er gull?


ecko

Anbefalte innlegg

jeg skrev veldig feil! jeg skrev at jeg fant den i sommer, men jeg fant den for noen dager siden! men inni står det 18K og noe annet jeg ikke har kikket godt nok på enda. er det ikke gull så er det lite vits å levere den inn, men om det er gull så leverer jeg den til politiet eller legger ut annonse i avisen.

 

men hvordan kan jeg finne ut om det er gull eller ikke?

 

edit: det ser ut som det står 15o eller 150, jeg er ikke helt sikker.

 

forresten hva står det på sølvringer? jeg ahr en men klarer ikke å tyde.

Endret av ecko
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Falstaff: Feil, feil og atter feil. Kongevann vil (i motsetning til hva de fleste tror) løse opp både både gull OG mange andre metaller. Dessuten er du vel strengt tatt interessert i å beholde ringen om den er av gull. Om den ikke er av gull er det liksom ikke like farlig.

 

Falstaff: Det er rett at kongevann oppløser gull. Det er derimot IKKE rett at det IKKE oppløser andre stoffer. Dessuten vil du jo ikke ødelegge gullringen, OM den er av gull.

Lenke til kommentar

Det pleier å stå stemplet inn i metallet hvor rent sølvet/gullet er, angitt i massepromille eller karat (utdatert enhet).

 

For sølvsmykker er 830 massepromille sølv vanlig, særlig for litt gamle smykker, og da står det gjerne "830S" på smykket. I dag lages smykker gjerne også i 925-sølv (også kalt Sterling-sølv). Gullsmykker har typisk en renhet på 585 promille (som tilsvarer 14 karat i det utdaterte systemet).

 

Sammenhengen mellom massepromille og karat er lineær. Helt rent sølv/gull er 1000 promille eller 24 karat. Det kan være verdt å merke seg at karat i dag brukes som en masseenhet i forbindelse med diamanter, perler og den slags. Da er 1 karat lik 200 milligram. De to måtene å bruke karat på er lette å blande sammen, derfor skal promille brukes for renhetsangivelse.

 

Edit: Hvis det står 18 karat på ringen, så tilsvarer dette 750 promille. Med andre ord nokså rent gull til smykke å være.

Endret av TwinMOS
Lenke til kommentar

Dersom du har en gammel sikring i porselen kan du selv på en enkel måte undersøke om det er gull eller ikke. Ved å risse på en sikring med et mineral vil du se en strek, som er fargen mineralet har i pulver form. Fargen på streken kan være med å bestemme hvilket mineral du har.

Med gull er det relativt enkelt, siden det bare er gull som gir gullfarget strek. Vær obs på at det vil bli et lite merke i ringen med denne testen.

Ellers som nenvt av Quayle kan du rett og slett bare besøke en gullsmed.

Endret av Frijazz
Lenke til kommentar
TwinMOS: Det kan da fortsatt være fake... Kjøpt i syden eller lignende. Ingenting som hindrer dem i å stemple hva de vil inni ringen.

 

Kan også være den er gullbelagt, dvs. den vil ikke oppløses i syrene, pga. gullet utenpå virker beskyttende, men under, så er det vanlig metall. Da er den fortsatt verdt veldig lite, siden gull kanjo valses veldig tynt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...