Gå til innhold

Canon EOS 30D vs.Pentax K10D

Anbefalte innlegg

Vi trenger litt hjelp fra noen med mer erfaring, vidd og kløkt enn meg.

Etter mye drodling og lesing av diverse tester, fant vi ut at et Pentax K10D ville være et godt alternativ som første dslr kamera.

En NY-tur er på trappene,og vi har fått tilbud på et kamera med kit-linse, en ekstra 50mm f/1.4, veske, ekstra batteri, stativ og 4gb minnekort for ca 6000,- NOK.

Og akkurat da vi trodde vi hadde funnet det ultimate kameraet mht valuta for pengene, kommer EOS 30D kameraene til særdeles gode priser, spesielt på mpx.no

Så da er vi i stor tvil om hva vi skal velge.

Vi vil gjerne få synspunkter fra noen som har litt mer peiling enn oss.

Testene for begge kameraene er stort sett positive, K10D´en har kanskje noen flere funksjoner (bildestabilisator etc) mens EOS 30D mulignes er noe raskere.

Så hva vil dere anbefale?

Setter pris på raske innspill, av helt åpenbare grunner:-)

mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om jeg ikke allerede var inne i et system, ville jeg nok heller valgt K10D enn 30D, basert på kameraet alene. Når det er sagt så synes jeg ikke at K10D er SÅ mye bedre enn 30D at jeg ville betalt de ekstra tusenlappene som skal til, så var jeg deg ville jeg heller hoppet på tilbudet fra Japan Photo eller MPX.

Lenke til kommentar
Om jeg ikke allerede var inne i et system, ville jeg nok heller valgt K10D enn 30D, basert på kameraet alene. Når det er sagt så synes jeg ikke at K10D er SÅ mye bedre enn 30D at jeg ville betalt de ekstra tusenlappene som skal til, så var jeg deg ville jeg heller hoppet på tilbudet fra Japan Photo eller MPX.

Det er vel ikke det at K10D blir noe dyrere -6000 er tross alt inkludert fast objektiv mm.

Jeg har lagt merke til at Canon sine kit-objektiver har mottatt en del pepper her på forumet, later til at Pentax kommer bedre ut her.

Har også et gammelt Takumar 85mm f/2.8 m42 objektiv som kan passe til begge?

Er det evt andre aspekter å ta hensyn til?

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Det er vel ikke det at K10D blir noe dyrere -6000 er tross alt inkludert fast objektiv mm.
Jeg ville valgt K10D, og har forsåvidt gjort det også (har Samsung GX-10, som er samme kameraet med noen ørsmå forskjeller). Hva du velger, er til syvende og sist ikke viktig, da du blir fornøyd med begge, men jeg liker ergonomien til Pentax mye bedre enn Canon. Jeg liker ikke plasseringen av kommandohjulet foran (Canon har det over utløseren, mens Pentax og Nikon har det under), ei heller at det er vertikalt bak. På Canon må du da flytte fingeren fra utløseren for å bruke hjulet foran, mens på Pentax kan du bruke ringfingeren. For å bruke hjulet bak, støter tommelen min i mot ansiktet når jeg holder øyet til søkeren, størst problem dersom du som meg bruker venstre øye i søkeren. Søkeren er forøvrig litt større og bedre på Pentax. Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Du velger 30D fordi:

- Det gir bedre ISO-ytelse.

- Det har høyere seriehastighet (5bps mot K10Ds 3bps)

Du velger K10D fordi:

- Du vil ha et værbeskyttet kamerahus. Husk at du må kjøpe værbeskyttet optikk for å få best mulig værtetting.

- Du vil ha innebygd bildestabilisator.

Dersom disse poengene ikke er så sentrale for deg kan du velge begge og være like fornøyd uansett hvilket du velger. I så fall tar du det som sitter best i dine klyper.

:)

Lenke til kommentar

NY = New York vil jeg tro..

Da må du være oppmerksom på at du mister Norsk garanti/reklamasjonsrett.

Husk at om ikke lenge (I mars) kommer Pentax med et nytt kamera (K200d) som bruker bildesensor til K10d, og det vil legge seg veiledende på 6500 her i Norge. Det kan jo også være et alternativ.

Lenke til kommentar

Jeg er fullt klar over det, så slik sett ville EOS 30D vært det beste alternativet.

Litt mindre gunstig nå som MPX har trukket tilbake den litt tidlige julepresangen, men fortsatt et meget godt tilbud på JP.

Følelesene sier av en eller annen grunn Pentax og tror det blir det denne gangen.Om noe skulle gå aldeles galt mht reklamasjon har jeg ihvertfall en god unnskyldning for å ta en tur til utlandet.

Tusen takk til alle dere som har bidratt med mer eller mindre objektive råd og formeninger, det har gjort det, ehm... - litt lettere å velge;-)

mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Reklamasjonsretten, ja. Garantien, nei. Pentax har den aller beste garantiordningen. Når du registrerer din Pentax på nettet, så velger du hvilket land garantien skal gjelde for. I tillegg så er importøren Fovi A/S en av de mest kundevennlige vi har her til lands.

Lenke til kommentar

30D-tilbudet er helt klart godt, men Pentax-kameraet er på noen områder litt bedre, avhengig av øyet som ser (mitt øye ser det slik). Du får jo utrolig mye for pengene også, når du likevel skal til NY. 50mm alene koster 2000. I tillegg får du jo med masse annet i pakken, så slik sett får du jo K10D mye billigere enn 30D.

Lenke til kommentar

Reklamasjonsretten, ja. Garantien, nei. Pentax har den aller beste garantiordningen. Når du registrerer din Pentax på nettet, så velger du hvilket land garantien skal gjelde for. I tillegg så er importøren Fovi A/S en av de mest kundevennlige vi har her til lands.

Jeg tok bilde av serienummerkortet og kvittering, sendte på epost til Pentax USA (siden jeg bestilte USA-utgave hos BH) og fikk International Warranty Card i posten etter en uke. Med IWC skal du kunne få service hos verksteder overalt i verden, inkludert Norge. Du finner en liste på nett et sted, samt i esken med kamera/objektiv.

Jeg kjøpte også Mack-forsikring som i stor grad tilsvarer norsk kjøpslov når det gjelder fabrikasjonsfeil. Den gjelder i 5 eller 7 år, og reparasjoner blir utført lokalt.

Lenke til kommentar

Er dette særegent for Pentax, eller er det like greit å få lokal garanti-reparasjon med andre merker?

Dette gjør det jo veldig enkelt å kjøpe Pentax der i verden man får best pris, selv om det jo er et poeng å støtte norsk importør, som jeg har sett mange skryter veldig av.

Lenke til kommentar

Canon har verdensgaranti for sin L-optikk, men ikke resten av utstyret. Nikon har kanskje også en lignende ordning for proffoptikk, men det vet jeg ingenting om.

Det er altså kun Pentax som har så utvidede rettigheter på vanlig konsumentutstyr, såvidt meg bekjent.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...