-stian- Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Hei Har et enkelt spm, har man krav på å få fri fra jobb hvis man har kommet opp i muntlig eksamen i den videregående skolen? Jobber som ekstrahjelp/tilkalingshjelp i en butikk. Da studenten kom opp i eksamen fikk han beskjed om at hvis han skaffet vikar selv så fikk han fri fra jobb. Nå har vikaren blitt syk og arbeidsgiver tvinger studenten på jobb kvelden før eksamen! Skal det være sånn? Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Hei Har et enkelt spm, har man krav på å få fri fra jobb hvis man har kommet opp i muntlig eksamen i den videregående skolen? Jobber som ekstrahjelp/tilkalingshjelp i en butikk. Da studenten kom opp i eksamen fikk han beskjed om at hvis han skaffet vikar selv så fikk han fri fra jobb. Nå har vikaren blitt syk og arbeidsgiver tvinger studenten på jobb kvelden før eksamen! Skal det være sånn? Som ekstrahjelp/tilkalingshjelp så har man vel ikke faste arbeidstider? Jeg vet ikke hva som står i kontrakten, men uansett så er man vel ikke nødt til å jobbe. Hva skjedde med egenmelding? Lenke til kommentar
Cotul Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Høres vel egentlig ut som en god grunn til å bli "syk" selv. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Det der kalles egenmelding. (og jævli latterlig sjef) Lenke til kommentar
-stian- Skrevet 13. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2008 Synes det er dårlig gjort av sjefen ja! Saken er at det ble avtalt tidligere at studenten skulle jobbe disse kvelden, men så fikk han beskjed om at han var kommet opp i muntlig eksamen. Synes likevel at man skal få fri jeg da. Og den argumentasjonen om at man får fri hvis man ordner vikar selv synes jeg var litt tynn. Men har man _krav_ på fri i denne situasjonen eller er det opp til arbeidsgiver om man vil gi permisjon? Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 (endret) Synes det er dårlig gjort av sjefen ja! Saken er at det ble avtalt tidligere at studenten skulle jobbe disse kvelden, men så fikk han beskjed om at han var kommet opp i muntlig eksamen. Synes likevel at man skal få fri jeg da. Og den argumentasjonen om at man får fri hvis man ordner vikar selv synes jeg var litt tynn. Men har man _krav_ på fri i denne situasjonen eller er det opp til arbeidsgiver om man vil gi permisjon? Hvis dere har avtale om at du(studenten) skal jobbe disse dagene og at det i ettertid har oppstått forhold som påvirker dette vil jeg si at de fleste arbeidsgivere ville ha vist hensyn uavhengig av hva som står i loven. Jeg er veldig usikker på hva loven sier om en slik stilling når det kommer til permisjon. Det du uansett har krav på er vel å levere egenmelding - det kan ikke arbeidsgiver nekte deg uansett. Med forbehold om at man ikke må ha fast jobb for å benytte egenmelding, men jeg tror ikke det er noe krav. Edit: http://www.nav.no/1073749949.cms http://www.bamble.kommune.no/itfbam/add/kn...33;OpenDocument Sitat: Med ekstrahjelp menes arbeidstakere som f. eks etter tilkalling tar enkeltstående vakter eller annen kortvarig arbeid og som således ikke har avtale utover dette. Rett til sykelønn. Slik ekstrahjelp har rett til å benytte sykemelding etter 4 ukers tilsettingsforhold etter folketrygdlovens bestemmelser. Hvis det er mindre enn 14 dager mellom hver gang ekstrahjelpen tilkalles og arbeider for kommunen, legges arbeidsdagene sammen, og vedkommende har opptjent retten til sykelønn etter 4 ukers arbeid (20 enkeltdager). Eksempelvis vil en ekstrahjelp som blir tilkalt 1 gang pr. uke ha tjent opp retten til sykelønn etter 14 uker. Hvis det derimot er avtalt at vedkommende skal arbeide en gang i uka over en gitt periode, vil retten til sykelønn være opptjent allerede etter 4 uker da vedkommende med en slik avtale vil komme inn under tariffavtalens bestemmelser, jf. § 1 pkt. 11 Ringevikarer/deltidsansatte som i tillegg til fast stilling tar ekstravakter vil så fremt det er inngått bindende avtale, ha rett til sykelønn for denne vakta i arbeidsgiverperioden. (Gjelder dersom tilsettingskravet på 4 uker er oppfylt). Rett til egenmelding. Slik ekstrahjelp har rett til å benytte egenmelding etter 2 måneders (56 dager) tilsettingsforhold dvs. at hvis det er mindre enn 14 dager mellom hver gang ekstrahjelpen tilkalles og arbeider for kommunen, legges arbeidsdagene sammen, og vedkommende har opptjent retten til egenmelding etter 56 dagers arbeid. Eksempelvis vil en ekstrahjelp som blir tilkalt 1 gang pr. uke ha tjent opp retten til egenmelding etter 56 uker. Edit2: Arbeidsgiver har forøvrig ikke noe med hva du bruker egenmelding på. Egenmeldig er i praksis det samme som sykemelding. Endret 13. februar 2008 av Quayle Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå