Gå til innhold

Enkel fjerning av bakgrunn i et bilde.


Anbefalte innlegg

Jeg har fått i ”oppdrag” i å ta en god del produktbilder/komponenter slik som vist på dette bilde.

Utfordringen rundt dette er at det ønskes at bakgrunnen fjernes fra bildene (transparent bakgrunn).

Er det noen som har en god idé på hvordan dette kan gjøres på enklest mulig måte?

Går det for eksempel an å benytte seg av en bestemt farge på bakgrunnen, og at en da bare kan slette denne bestemte fargen?

Det dreier seg om flere hundre komponenter, så en full manuell opperasjon er ikke aktuelt.

Slik jeg har forstått det så vil jeg ha tilgang til, eller kunne kjøpe det av programvare som er nødvendig for å utføre denne jobben.

I utgangspunktet så hadde det hvert fint med en enkel løsning i Photoshop CS2/3, da jeg har erfaring fra dette programmet fra før, men er det noen som har andre og mer ”riktige” alternativer så kom gjerne med det også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo bruke bluescreen/greenscreen og automatisere et klikk med magic eraser?

Resultatet blir nok ikke ikke 100% og jeg ville anbefalt deg å godt over for hånd. Selvfølgelig kommer dette også ann på hvor godt bakgrunnen er belyst og jevn fargen er, og kanten på komponentene.

Endret av Glisevask
Lenke til kommentar
Du kan jo bruke bluescreen/greenscreen og automatisere et klikk med magic eraser?

Resultatet blir nok ikke ikke 100% og jeg ville anbefalt deg å godt over for hånd. Selvfølgelig kommer dette også ann på hvor godt bakgrunnen er belyst og jevn fargen er, og kanten på komponentene.

Jepp. Er det snakk om komponenter i mange farger, eller hovedsaklig én farge? Uansett, et lystelt vil gjøre jobben din enklere. Velg en farge du ikke har på komponentene, og bruk f.eks. magic eraser eller magic wand til å fjerne områdene utenom produktet. Det vil ikke være en helmanuell operasjon, men gjør du hvert steg manuelt og ikke i batch, får du bedre kontroll med resultatet. Uansett - det burde være en smal sak å kjøre alle bildene gjennom en batch-prosess, for å deretter ta de bildene som ikke ble bra manuelt.

 

Prosessen blir da som følger:

- Fotografer med lystelt og god belysning, og riktig eksponering. Gjør en solid innsats her, så trenger du ikke streve så mye med etterbehandlingen.

- Lag batch-prosess til å velge ut/slette bakgrunnen med egnet verktøy (magic wand eller magic eraser).

- Gå igjennom bildene etterpå og gjør jobben manuelt på bildene som ikke ble bra.

 

Det viktige er at du klarer å få en helt monoton bakgrunn, samtidig som den skiller seg fra produktet. Da er det enkelt å fjerne bakgrunnen.

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar

Takker for svar folkens.

Har fått gjort noen tester og det syntes å fungere veldig greit med grønn bakgrunn. Utfordringen som blir nevnt her er å få gjevn belysning over hele flatet. Mulig jeg må gå for et slik lystelt som du viser til k-ryeng.

Jeg regner med at det ikke kreves noen spesiell belysning til dette teltet?!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Er i akkurat samme dilemma som C-angel..

Har selv Photoshop CS3, og det funker kjempefint å bruke Magic Eraser for å fjerne bakgrunn! MEN så har jeg veldig mye bilder å jobbe med, så er det mulig å lage en slags batch prosess på dette? Isåfall, hvordan? :D

Lenke til kommentar
Har fått gjort noen tester og det syntes å fungere veldig greit med grønn bakgrunn. Jeg regner med at det ikke kreves noen spesiell belysning til dette teltet?!

 

En tanke er å sørge for at det ikke blir fargespill fra bakgrunnen på produktene. Det unngås vanligvis i større formater, med tilstrekkelig avstand til bakgrunnen.

 

Ellers kan du belyse med hva du vil så lenge man har kontroll over hvitbalansen i kameraet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...