blackburn Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Hei. Jeg har nettopp vært på EU-kontroll, og der ble det funnet en del mangler på min Opel Astra '94. Vet noen om et ok verksted som er rimelig på pris i Oslo øst? Blackburn Lenke til kommentar
BaltusBrun Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Hei. Jeg har nettopp vært på EU-kontroll, og der ble det funnet en del mangler på min Opel Astra '94. Vet noen om et ok verksted som er rimelig på pris i Oslo øst? Blackburn Snap Drive. Come on lets Drive snap Drive leller no Det var n sang som ikke har no med dette å gjøre men hvis du stikker innom Snap Drive på Coloseum/Majorstua. Meer info her : Snap Drive / Majorstuen Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 (endret) Majorstua er ikke på østkanten da. Hvilke feil fikk du på denne Astraen? Du kan sikkert spare noen kroner på fikse de enkle tingene selv. Endret 13. februar 2008 av spøkelse Lenke til kommentar
blackburn Skrevet 13. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2008 Majorstua er ikke på østkanten da. Hvilke feil fikk du på denne Astraen? Du kan sikkert spare noen kroner på fikse de enkle tingene selv. Feil er som følger: Mangler: 1.1.7 Lastavhengig vent. sitter fast (2) 1.1.10 Bremserør svekket pga. rustangrep: venstre midtre del og høyre del bak (2) 4.10 Ryggelys - defekt på begge sider (1) Antar at dette kan være pærer eller sikring, så jeg fikser det kaskje selv. 5.2 Slitt/rust i bærebru: venstre foran (2) Bakre foring. 5.3 Brudd i fjær: venstre bak (2). 7.6 Lydsignal - ute av funksjon. (1). Kan være sikring dette også. Noe kan jeg nok fikse selv.... Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Av Opel-verksteder jeg har brukt i Oslo har jeg vært mest fornøyd med Thrane-Steen Skøyen og Thrane-Steen Nord. Brukte Chricobil mye før pga firmaavtale, men ikke særlig fornøyd med dem. Min verste verkstedopplevelse i Oslo var SnapDrive på Nordstrand. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Lasteventilen kan du smøre opp selv. Tar deg 2 minutter og et verksted tar en tusen lapp for det. Bremserøra setter du bort... Ryggelys defekt på begge sider... hmm... det er antaglivis bare ett. Sjekk pæra, sikringer og ryggelysbryteren. Veldig enkelt og greit på den bilen der.. Slitt/rust? trenger du ny foring eller ny bærebru...? den må du sjekke opp litt. Brudd i fjær bak er veldig enkelt og bytte selv. Det er kun 1 skrue på hver side. Du kan sjekke sikringen til fløyten. Mål om du får 12 volt nede på hornet. Du må sikkert ha nytt. Koster ikke mye. Ikke bruk snapdrive. Har jobba der før og anbefaler dem ikke... Lenke til kommentar
-Shark- Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Majorstua er ikke på østkanten da. Hvilke feil fikk du på denne Astraen? Du kan sikkert spare noen kroner på fikse de enkle tingene selv. Feil er som følger: Mangler: 1.1.7 Lastavhengig vent. sitter fast (2) Denne kan du nok smøre opp og da blir den nok bra igjen. Som service hos bertel O steen hvor jeg jobber, smører vi opp denne og ser om den løsner, som en service for kunden under EU kontroll- Så sant det ikke må mer enn å smøre og rikke fram og tilbake på den. 1.1.10 Bremserør svekket pga. rustangrep: venstre midtre del og høyre del bak (2) Må nok byttes så å si hele veien da, eller skjøte den under før midten- der hvor det ikke er rust. 4.10 Ryggelys - defekt på begge sider (1) Antar at dette kan være pærer eller sikring, så jeg fikser det kaskje selv. Kan også være ryggelysbryter da. 5.2 Slitt/rust i bærebru: venstre foran (2) Bakre foring. Dette er litt vrient og ta selv om du ikke har utstyr. 5.3 Brudd i fjær: venstre bak (2). Også rimelig vrient om du ikke har utstyr 7.6 Lydsignal - ute av funksjon. (1). Kan være sikring dette også. Sikring ja, eller så skal ikke den være så vanskelig å finne ut av selv. Noe kan jeg nok fikse selv.... Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 (endret) Du bytter fjæra på 10 minutter hvis du har mulighet til å jekke opp bilen 30-40 cm. Fjæra koster ca 500 kr i innkjøp. Trenger ikke fjærklemmer, kun 13 mm unbrakonøkkel for å løsne støtdemperen i ene enden. Hvis du må bytte bærearm, så sitter foringene allerede i den nye tror jeg. Men du trenger noe spesialverktøy og muskler for å løsne bærearmen fra fjærbeinet. Endret 13. februar 2008 av spøkelse Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Ryggelys på astra som er deffekte, har jeg vært borti mye. Det er så å si alltid kontakten på girkassa. En gang var det ledningsbrudd i motorrommet. Bærebruk kan du likeså godt kjøpe nye hele på biltema om de har dem. Koster ikke stort. Bytte beggesider først som sist. Bremserør må være tette, og i tillegg trenger du flense verktøy. Denne delen kan det være lurt å sette bort. Fult mulig å gjøre selv, men man bør hvite hva man driver med. Fjæra bytter du også selv. Ikke så mange kronene i deler om du bruker biltema. Å sette bort alt sammen vil nok koste mer enn det bilen er verdt vil jeg tro. Lenke til kommentar
blackburn Skrevet 14. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2008 Takk for innspill alle sammen. Har fått et pristilbud på fantastiske 11,045 Kroner fra ett firma. Andre er enda høyere eller gir ikke komplett tilbud. Jeg kommer til å gjøre et forsøk på å behandle lastavhengigventilen med CRC og smøre den opp etterpå. Trenger man forresten å løsne noe på den for å få bevegd den eller kan dette gjøres når den er fastmontert? Er bærebro det samme som "Bærearm med opphengskule for Opel Astra" fra Biltema til 429,-? Vil tro den må byttes, hører litt knakelyder når jeg gjør kraftig rattutslag, feks. når jeg ska snu bilen. Dette kan jeg sikkert bytte selv, men må vel ha forstillingskontroll etterpå? Fjærene finner jeg på Mekonomen til 608,- pr. stk. Biltema har fjærer til halve prisen, men disse er til Astra 1,6, min er 1,8 16v, er det noen forskjell? Dersom det er slik at man ikke trenger fjærklemmer en gang, så bør jo dette være en grei skuring. Har byttet dempere bak på en Mazda 323 '85 tidligere. Bremserørjobben prøver jeg å få til via bekjentskaper. Må man forresten ut med bensintanken for å bytte bakre rør på høyre side? Ryggelys og horn prøver jeg å få til selv. Prøver først sikringer og pærer. blackburn Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Du trenger ikke løsne på noe på lasteventilen... bare få den til og gå lett. Hvis det koster 429,- for ny bro så går du for det. Følger man "boka" skal men egentlig ha forstillingskontroll etter bytte. Jeg tar det aldri. Har du bytta fjærer på mazda før klarer du hvertfall dette... Du må ikke ned med tanken... Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Bærearm = bærebro = lenkearm, osv Bærekule er festepunktet mellom bærearm og fjærbeinet. Den kan være litt vrien å løsne på en 14 år gammel bil. Prøv med rustløser, varme, avdrager, slegge, tro, håp og kjærlighet. Når det gjelder fjærer, så vil jeg tro vektforskjellen mellom 1.6 og 1.8 er minimal og at de kan bruke de samme fjærene. Lenke til kommentar
blackburn Skrevet 14. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2008 Når det gjelder fjærer, så vil jeg tro vektforskjellen mellom 1.6 og 1.8 er minimal og at de kan bruke de samme fjærene. Biltema opererer med fjærer for Astra til både 1,6 og 1,4. Disse har forskjellig artikkelnummer og ingen info om dimensjoner. Hos Mekonomen oppgis det følgende: L=215mm. Ytterdiam=141mm Tråddiam=12.25mm Er litt kjedelig dersom fjærene på Biltema ikke har samme dimensjoner og derfor ikke passer. I tillegg akn det jo være andre egenskaper, men antar som du sier at vektforskjell er minimal mellom 1,6 og 1,8. blackburn Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Hør gjerne priser på fjærer hos Opel også. Jeg har vært borti at Mekonomen har vært dyrere enn Opel på visse deler. Sist var Mekonomen 50kr dyrere på et spennhjul til registerreima. Bærebruene kjøper du da på Biltema. Bruker de selv og de har i alle fall fungert hittil. Svært gode priser på de i alle fall. Lenke til kommentar
blackburn Skrevet 14. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2008 Hør gjerne priser på fjærer hos Opel også. Jeg har vært borti at Mekonomen har vært dyrere enn Opel på visse deler. Sist var Mekonomen 50kr dyrere på et spennhjul til registerreima. Chricobil tar 1950,- + moms på 2 fjærer ifølge pristilbud derfra. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Det var latterlig mye. Er det Kombi, sedan eller stasjonsvogn du har? Lenke til kommentar
blackburn Skrevet 14. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2008 Det var latterlig mye. Er det Kombi, sedan eller stasjonsvogn du har? Sedan. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Jeg synes det ville vært rart om det var noen forskjell på bakfjærene. Men sikker kan man aldri være.... Thorshov og Bilextra er også et par plasser det går ann å høre om priser på fjærer. Lenke til kommentar
blackburn Skrevet 14. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2008 Jeg synes det ville vært rart om det var noen forskjell på bakfjærene. Men sikker kan man aldri være.... Thorshov og Bilextra er også et par plasser det går ann å høre om priser på fjærer. Skal sjekke dem også. Fikk sett på sikringene i dag, og den til ryggelyset var gått, mens den til hornet var ok. Prøvde å bytte til ryggelyset, men den røyk straks jeg startet bilen. Hvor er ryggelysbryteren og hvor bør jeg sjekke koblingene? Pris på nytt horn er 174 på Mekonomen. Sjekker koblingene og bytter dette dersom jeg ikke finner åpenbare feil. Blackburn Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Brytern på ryggelyset er oppå girkassa. Kan være noe dritt der som gjør at strøm går rett til jord så det blir kortslutning. DU kan koble sammen den med en ledningstump og se om det fungerer da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå