Gå til innhold

Best Buy anbefaler Blu-ray


Anbefalte innlegg

anbefaler deg at du også lese før du komenterer. er jo faktisk noe jeg har LEST at de som gir ut filmer på blu ray kun bruker det ene laget.

Da har du enten lest usæriøse kilder, eller utdaterte kilder:

Gir deg noen linker til review av filmer:

http://Blu-ray.highdefdigest.com/638/crimsontide.html

http://Blu-ray.highdefdigest.com/1100/monty...ifeofbrian.html

http://Blu-ray.highdefdigest.com/1197/terminator3.html

http://Blu-ray.highdefdigest.com/564/mrandmrssmith.html

Les spessielt under "Technical Specs":

Blu-ray 50GB Dual-Layer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heldigvis har produsentene tatt til fornuft og begynt å bruke VC1 og AVC på Blu-ray og ikke MPEG2 slik de gjorde i begynnelsen. Det hjelper lite å ha større lagringskapasitet når man velger å bruke en codec som trenger adskillig høyere båndbredde for å oppnå samme blidekvalitet. Warner gav ut alle filmer i samme codec på HD-dvd og Blu-ray før de sluttet med HD-dvd, og det uten synlig kvalitetsforskjell. Gleder meg til den dagen da noen beviser for meg at blu-ray har synlig kvalitetsfordeler ovenfor HD-DVD ut over argumentet "høyere løagrningskapasitet".

 

Desverre er det jo også enkelte nye utgivelser som bruker mpeg2 på blu-ray, de irriterer meg litt, selv om det er gamle filmer og at derfor kvaliteten kanskje er like god med mpeg når man har så mye plass til rådighet, så er det litt sløsing av plass. Ditto med linæer-PCM-audio-tracks som de smeller på endel blu-ray-plater, det er sløseri. Ikke et kjempeproblem, men igjen unødvendig, så jeg er nok enig med deg, i praksis har det gjerne ikke vært noen kvalitetsforskjell.

 

AtW

 

Ser ikke helt hva vi roper hurra for. Dette med at vi hadde to konkurerede formater gjorde jo at vi hadde en konstant priskrig. Noe jeg i alle fall hadde satt pris på om fortsatte litt til.

 

Standarder fører ikke til mindre konkurranse, det er fortsatt en mengde filutgivere og en mangde hardware-produsenter som konkurrerer.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det at det etterhvert går over til bare ett format kan gjøre at det blir enklere å få "mannen i gata" ned fra gjerdet, og over på "det nye". Dette fører igjen til større volum, som igjen vil føre til billigere plater pga av billigere produksjon, og konkurranse mellom utsalgssteder.

 

Billige priser på lite volum har i denne konkurransen for det meste basert seg på subsidiering av produsentene bak formatene og slik subsidiering kan ikke vare evig, dermed vil nok dette være en fordel i det lange løp.

Lenke til kommentar
dessverre er det jo også enkelte nye utgivelser som bruker mpeg2 på blu-ray, de irriterer meg litt, selv om det er gamle filmer og at derfor kvaliteten kanskje er like god med mpeg når man har så mye plass til rådighet, så er det litt sløsing av plass. Ditto med linæer-PCM-audio-tracks som de smeller på endel blu-ray-plater, det er sløseri. Ikke et kjempeproblem, men igjen unødvendig, så jeg er nok enig med deg, i praksis har det gjerne ikke vært noen kvalitetsforskjell.

 

Faktisk så vil du vel inføre mer komprimeringsartifakter på en dårlig kilde ved å bruke en dårlig codec.

 

Lineær PCM er dessverre (?) obligatorisk i begge standarder så det bør (?) ligge på på alle plater. Både Blu-ray og HD-DVD. Fordelen med at dette er obligatorisk er at man får bedre lyd enn med bare DD uten å måtte ha dekoderutstyr for DD plus. Det burde kanske vært valgfritt slik at pårodusentene kunne lagt på lineær PCM til det ble vanlig med DD Plus på receivere. Men er har man faktik en kvalitetskrav på HD-dvd som Blu-ray ikke har. HD-DVD har obligatorisk DD Plus, mens Blu-ray kun stiller krav til PCM og DD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...