Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Jeg får ikke karakteren jeg føler at jeg fortjener


Anbefalte innlegg

Hei!

Etter 12 år med skolegang har jeg endt opp med en norsklærer som virkelig er noe for seg selv uten at jeg skal gå videre inn på det.

Poenget er at jeg i år har fått treer på de fleste skriftlige oppgavene jeg leverer inn, i motsetning til i fjor hvor jeg endte opp med for det meste firere og femmere. Det er enkelte andre i klassen som også bare tilfeldigvis (virker det som) har gått ned.

Hva kan jeg gjøre med dette? Om jeg får en treer på kortet til sommeren også vil jeg klage, men hvordan vil det virke? Er det noen måte jeg kan bevise at jeg kan noe? Jeg føler ikke at det er mulig på noen som helst måte å overbevise norsklæreren om det.

 

På forhånd takk for all hjelp.

Endret av :--{D
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det letteste ville jo vært å tatt kontakt med læreren din og spurt hvorfor du pluselig får dårligere karakterer på oppgavene. Det kan jo hende at det kreves mer av deg dette året enn før? Kanskje du har ligget på latsiden og prøvd å lage snøballer av snøen som falt i fjor? Spør læreren om hvorfor så får du nok svar tenker jeg. Da kan du jo eventuelt ta saken til rektor eller rådgiver og be om at en annen lærer skal vurdere oppgavene dine.

Lenke til kommentar

Eller snakker du om norsklæreren min?

 

Og nei, jeg har ikke vært lat i år, i motsetning har jeg jobbet mye mer med norskfaget i år da det vil bli standpunktkarakter. Jeg har aldri fått 3 i norsk før, men det er så typisk å få det når det blir en gjeldende karakter.

Arghhhh

Lenke til kommentar
Quayle, er det lov å be en annen lærer om å rette prøver og stiler istedetfor den læreren som opprinnelig skulle gjøre det? I så fall veit jeg om en KRL-lærer jeg helst vil skal rette mine.

 

 

Jeg har fått alternativ vurdering på enkeltoppgaver som jeg mente at jeg fikk uforståelig lav karakter på. Måten jeg fikset dette på var at jeg tok kontakt med rektor for å klage på vurderingen og krevde å få den vurdert av en annen lærer, uten at denne læreren fikk vite mitt navn og hvem som hadde rettet oppgaven før. Jeg gikk opp 2 karakterer på den oppgaven. Det er ganske hårreisende å tenke på, ikke sant? To lærere på samme skole som vurderte oppgaven så forskjellig.

Lenke til kommentar

Du er intet alene. Har selv fått treere i de fleste stilene mine hittil. Læreren antydet tildigere i skolestarten at norsken ville bli betraktelig vanskeligere.

 

Men sett på en annen side er det forholdvis positvt å få en ganske dårlig karakter i begynnelsen. Du vil etter hvert forstå at norskfaget krever en standard og du vil muligens starte med å jobbe med språket enda mer.

Lenke til kommentar

Som alle andre seier her: Du er ikkje åleine.

 

Vi har hatt framføring av særemne i det siste. Eg hadde jobba hardt med det, og forbredt meg bra. Eg kunne alt eg skulle sei utanatt og såg ikkje ned på arket ein EINASTE gong. Sjølv synes eg prestasjonen min var verdt 5 eller kanskje oppimot 6. Eg får ut vurderinga som er på 5/4. Okei tenker eg.. Det var jo ikkje SÅ gale.

 

Først timen seinare når eg får vite at to jenter som framførte ILAG, hadde mykje mindre stoff enn meg og brukte ark i mykje større grad får SAME karaktert, ja då koker det over. Plz, ho kunne i alle fall bare ha gitt meg ein rein 5'ar. That would have made my winter holiday.

Lenke til kommentar
Som alle andre seier her: Du er ikkje åleine.

 

Vi har hatt framføring av særemne i det siste. Eg hadde jobba hardt med det, og forbredt meg bra. Eg kunne alt eg skulle sei utanatt og såg ikkje ned på arket ein EINASTE gong. Sjølv synes eg prestasjonen min var verdt 5 eller kanskje oppimot 6. Eg får ut vurderinga som er på 5/4. Okei tenker eg.. Det var jo ikkje SÅ gale.

 

Først timen seinare når eg får vite at to jenter som framførte ILAG, hadde mykje mindre stoff enn meg og brukte ark i mykje større grad får SAME karaktert, ja då koker det over. Plz, ho kunne i alle fall bare ha gitt meg ein rein 5'ar. That would have made my winter holiday.

 

Det samme hendte med meg, jeg hadde om reklame. Jeg jobbet hardt , fikk fremføringa til å bli så spennende jeg kunne med videoer og en fargerik powerpoint ,og jeg la fram mye interessant stoff. Men hva får jeg? En lærer som er totalt uinteressert i det jeg forteller om og som ikke tar notater av det jeg sier ( jeg kan bare huske at han skrev ned 3-4 ord). Karakteren var også veldig urettferdig. Sånn er livet tenkte jeg, men da en gutt i klassen som hadde fått 5- la frem fremføringen sin i klassen ble jeg nokså irritert. Den fremføringa var jo helt tam og man kunne merke på lang avstand at det ikke lå særlig mye arbeid bak.

 

 

Det burde ikke være lov. En sensor burde vurdere særemnefremføringa!

Endret av cira11
Lenke til kommentar
Som alle andre seier her: Du er ikkje åleine.

 

Vi har hatt framføring av særemne i det siste. Eg hadde jobba hardt med det, og forbredt meg bra. Eg kunne alt eg skulle sei utanatt og såg ikkje ned på arket ein EINASTE gong. Sjølv synes eg prestasjonen min var verdt 5 eller kanskje oppimot 6. Eg får ut vurderinga som er på 5/4. Okei tenker eg.. Det var jo ikkje SÅ gale.

 

Først timen seinare når eg får vite at to jenter som framførte ILAG, hadde mykje mindre stoff enn meg og brukte ark i mykje større grad får SAME karaktert, ja då koker det over. Plz, ho kunne i alle fall bare ha gitt meg ein rein 5'ar. That would have made my winter holiday.

På særemne fikk jeg faktisk 5+, men da var det en annen lærer tilstede også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...