furu Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Tåpelig spørsmål egentlig.....jeg vet det, men jeg trenger nå i hvert fall litt hjelp. Tenkte å selge mitt Canon G9 og grunnen til at jeg spør er at kameraet er importert fra Japan. Kjøpte det på ebay. Har gjort dette med flere kamera. Aldri hatt problemer med noen av dem. Får av og til nyheter litt tidligere ved å importere, men sparer ikke alltid så mye. Spørsmålet er - hvordan påvirker det prisen? Hva er en grei pris for et importert G9? Det er i 100% stand, ikke en ripe på skjermen. Har hatt en liten "debatt" med noen kamerater (som kun handler i butikk) angående dette. Er enig i at prisen bør være litt lavere. Betalte ca.3.000,- inkl. litt moms. Verdien ble ikke satt lavt nok..... Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Tåpelig spørsmål egentlig.....jeg vet det, men jeg trenger nå i hvert fall litt hjelp. Tenkte å selge mitt Canon G9 og grunnen til at jeg spør er at kameraet er importert fra Japan. Kjøpte det på ebay. Har gjort dette med flere kamera. Aldri hatt problemer med noen av dem. Får av og til nyheter litt tidligere ved å importere, men sparer ikke alltid så mye. Spørsmålet er - hvordan påvirker det prisen? Hva er en grei pris for et importert G9? Det er i 100% stand, ikke en ripe på skjermen. Har hatt en liten "debatt" med noen kamerater (som kun handler i butikk) angående dette. Er enig i at prisen bør være litt lavere. Betalte ca.3.000,- inkl. litt moms. Verdien ble ikke satt lavt nok..... Jeg ville ikke tatt mer enn 2500 tror jeg, ville hvert fall latt det gå for det, men du kan jo skrive 3000 kr og åpne for diskusjon rundt prisen med kjøper. Bare gjør kjøper oppmerksom på det, gjerne i annonsen. Lenke til kommentar
furu Skrevet 13. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2008 2.500,- kan jeg prøve meg på. Følger med en Tamrac veske + et 1GB Sandisk Extreme III. Har lagt inn annonser med importerte kamera før men har følt at jeg har bommet en del på prisen. Liker å prøve nye kamera og da blir det ofte bytting Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 Vil minne om at kjøp og salgsannonser kan holdes til bruktmarkedet. Dette står tydelig og klart i retningslinjene, så videre forsøk på kjøpsannonser vil bli belønnet med advarsel (det aktuelle innlegget er fjernet). Lenke til kommentar
furu Skrevet 15. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2008 Skal legge det til salgs i løpet av helgen. Du kan gjerne stenge tråden for min del. Regner med at det er lov å komme med forspørsel om hjelp med pris på brukte ting. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 15. februar 2008 Del Skrevet 15. februar 2008 (endret) Skal legge det til salgs i løpet av helgen. Du kan gjerne stenge tråden for min del. Regner med at det er lov å komme med forspørsel om hjelp med pris på brukte ting. Jeg la inn notis ettersom jeg måtte slette en "ønsket-kjøpt" annonse fra en bruker. Om du ser over mitt innlegg en gang til, så ser du at jeg nevner at det aktuelle innlegget er slettet, og jeg presiserer "kjøpsannonser". Jeg kritiserer ikke ditt innlegg på noen måte. Endret 15. februar 2008 av Super8 Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 15. mars 2008 Del Skrevet 15. mars 2008 Jeg ville ikke slått av prisen på kameraet kun fordi du har kjøpt det i utlandet. Kjøpet (ditt salg) vil bli regulert av kjøpsloven (ikke forbrukerkjøpsloven) og den som kjøper kameraet vil ha to års reklamasjonsrett uansett hvor du har kjøpt kameraet. Dessuten er det like bra enten du kjøper det her eller der. Selg det til høyestbydende så ser du fort hva det er verdt. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Jeg ville ikke slått av prisen på kameraet kun fordi du har kjøpt det i utlandet. Kjøpet (ditt salg) vil bli regulert av kjøpsloven (ikke forbrukerkjøpsloven) og den som kjøper kameraet vil ha to års reklamasjonsrett uansett hvor du har kjøpt kameraet. Dessuten er det like bra enten du kjøper det her eller der. Selg det til høyestbydende så ser du fort hva det er verdt. Vel... man har FEM års reklamasjonsrett, og det er helt feil at man har reklamasjonsrett om kameraet er kjøpt i utlandet. I såfall måtte det være trådstarter (furu) som må stå for reklamasjonsretten som i dette tilfellet også vil være fem år (kjøpsloven gjelder, så vidt jeg vet, kun for salg mellom bedrifter). Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Jeg ville ikke slått av prisen på kameraet kun fordi du har kjøpt det i utlandet. Kjøpet (ditt salg) vil bli regulert av kjøpsloven (ikke forbrukerkjøpsloven) og den som kjøper kameraet vil ha to års reklamasjonsrett uansett hvor du har kjøpt kameraet. Dessuten er det like bra enten du kjøper det her eller der. Selg det til høyestbydende så ser du fort hva det er verdt. Vel... man har FEM års reklamasjonsrett, og det er helt feil at man har reklamasjonsrett om kameraet er kjøpt i utlandet. I såfall måtte det være trådstarter (furu) som må stå for reklamasjonsretten som i dette tilfellet også vil være fem år (kjøpsloven gjelder, så vidt jeg vet, kun for salg mellom bedrifter). Men da kan jeg opplyse deg om et par ting, for dette har du ikke greie på. 1. Den som kjøper kameraet i utlandet har ikke reklamasjonsrett overhodet (det har jeg heller ikke hevdet) 2. Salg mellom privatpersoner reguleres av kjøpsloven 3. Kjøpsloven gir kjøper av kameraet 2 års reklamasjonsrett, ikke 5. 4. Det er kun forbrukerkjøpsloven som gir 5 års reklamasjonrett. Kjøpet må da være foretatt av privatperson og selger må være næringsdrivende. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Mente kjøpsloven kun gjaldt ved salg mellom firma/næringsdrivende. Har vel tatt feil der (er da heller ikke den loven jeg skal ha greie på som selger i butikk ). Men jeg synes det høres rart ut. Om furu hadde kjøpt kameraet i Norge, ville hans nye kjøper overtatt reklamasjonsretten og kunne henvendt seg til firmaet som solgte kameraet i utgangspunktet i fem år fra kjøpsdato. Men ettersom furu har kjøpt det i utlandet, så har kjøperen to års reklamasjonsrett, som må dekkes av furu selv? Synes det høres mye ut, når det gjelder salg mellom privatpersoner. Mener å ha hørt at man ved bruktkjøp har seks måneders garanti direkte mot selger så lenge ikke noe annet er avtalt, og ingen reklamasjonsrett (den må derimot dekkes av siste firma som var salgsledd), men mulig jeg tar feil. Uansett så er to års reklamasjonsrett dårligere enn fem år, og furu må da selvsagt redusere prisen noe for å kompensere for dette. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Skal prøve å forklare det så korrekt som mulig. Forbrukerkjøpsloven gjelder: Når privatpersoner kjøper noe fra en næringsdrivende (etter 1. juli 2002) Når en privatperson som skal selge noe, bruker en mellommann (kjøp av bruktbil er et typisk eksempel) Vannleveranser, kjøp av fordringer eller rettigheter Kjøpsloven gjelder: Kjøp mellom privatpersoner og næringsdrivende som er foretatt før 1. juli 2002 Kjøp mellom to privatpersoner uten bruk av mellommann Hvis det er opplyst at mellommannen ikke er selger og at mellommannen ikke har ansvar for mangler Når furu da selger sitt kamera til en annen privatperson vil salget reguleres av Lov om kjøp. Under paragraf 32 finner man reglene ifm reklamasjon: § 32. Reklamasjon. (1) Kjøperen taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom han ikke innen rimelig tid etter at han oppdaget eller burde ha oppdaget den, gir selgeren melding som angir hva slags mangel det gjelder. (2) Reklamerer kjøperen ikke innen to år etter den dag da han overtok tingen, kan han ikke seinere gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Loven sier ingenting om at kjøper overtar den tidligere eiers rettigheter ifm gjenstanden. I furus tilfelle så gjelder dette kun en evt garanti. Man må altså undersøke denne garantiens ordlyd for å se om rettighetene følger varen eller om den kun gjelder kjøper. Hadde furu på den annen side kjøpt kameraet i en norsk butikk, hadde dette kjøpet blitt regulert av Lov om forbrukerkjøp. I denne loven står det ingenting om reklamasjonsretten kun gjelder første kjøper eller om den følger gjenstanden. Dermed må man undersøke rettspraksis evt notatene til utarbeidelsen av loven den gangen dette ble gjort. En advokat uttalte seg en gang til vg ang reklamasjonsretten på biler: Reklamasjonsretten følger bilenDet spiller i utgangspunktet ingen rolle om du har kjøpt bilen ny eller brukt. Reklamasjonsretten fungerer på samme måte som bilens registreringsnummer. Den følger bilen, uavhengig av hvem som eier den. Bilkjøp reguleres også av nevnte lov, noe som tilsier at reklamasjonsretten følger varen. Dermed er det riktig når du sier: Uansett så er to års reklamasjonsrett dårligere enn fem år, og furu må da selvsagt redusere prisen noe for å kompensere for dette. Er forsåvidt enig. Varen vil i utgangspunktet ha en lavere verdi, men selv ville jeg ikke ha redusert prisen på denne. De færreste vil undersøke om varen er kjøpt i Norge eller utlandet før de inngår avtale om kjøp og dermed har ikke dette så mye å si for prisen. Folk er sløve dessverre (for dem) Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 16. mars 2008 Del Skrevet 16. mars 2008 Takk for oppklaring Når det gjelder å opplyse om varen er kjøpt i Norge eller utlandet, så er vel selger pliktig å opplyse om varen er såkalt gråimportert. Burde vel også gjelde privatpersoner? Hvis kjøper forventer at varen er dekket av fem års reklamasjonsrett fra en norsk butikk/importør, og den bare er to år, så er det en "mangel" som selger kjente til, og derfor burde opplyst om. Ellers gjelder vel ikke to års reklamasjon for brukte ting? Man kan ikke forvente at et f.eks. 10 år gammelt kamera har en forventet levetid på minst 12 år. Da blir det plutselig et veldig vanskelig definisjonsspørsmål hvor grensen skal gå for om to års reklamasjonsrett følger varen eller ikke. Hadde kjøperen av min gamle Commodore 64 ringt i dag og klagd på at varen ikke lenger fungerte, hadde det ikke for meg virket fornuftig at jeg skulle dekket en reparasjon eller hevet kjøpet (den ble solgt for ca. to år siden). Hadde det vært meg som var kjøper, hadde jeg ikke på noen måte forventet at selger skulle løftet en finger. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 17. mars 2008 Del Skrevet 17. mars 2008 Når det gjelder å opplyse om varen er kjøpt i Norge eller utlandet, så er vel selger pliktig å opplyse om varen er såkalt gråimportert. Burde vel også gjelde privatpersoner? Om varen er gråimportert eller ei har ingenting å si verken for varens egenskaper eller for kjøperens rettigheter ifm reklamasjon. Dermed har man ingen plikt til å opplyse om man benytter produsentens offisielle distributørledd for det markedet du kjøper det i, om det er kjøpt direkte fra produsent eller om det har gått gjennom x antall ledd før det har kommet dit det er idag. Hvis kjøper forventer at varen er dekket av fem års reklamasjonsrett fra en norsk butikk/importør, og den bare er to år, så er det en "mangel" som selger kjente til, og derfor burde opplyst om. Her regner jeg med du snakker om handel mellom to privatpersoner. Kjøperen vil vanligvis få med originalkvittering på kjøpet. Dermed kan han lett kontrollere hvor varen kom fra i utgangspunktet. Om kvittering ikke medfølger har han ingen grunn til å forvente at varen er kjøpt fra næringsdrivende i Norge etter 1. juli 2002, ei heller om den er kjøpt overhodet (og ikke er tjuvgods) og kan dermed heller ikke forvente å få med en 5 års reklamasjonsfrist på kjøpet. Ellers.. se neste svar Ellers gjelder vel ikke to års reklamasjon for brukte ting? Man kan ikke forvente at et f.eks. 10 år gammelt kamera har en forventet levetid på minst 12 år. Da blir det plutselig et veldig vanskelig definisjonsspørsmål hvor grensen skal gå for om to års reklamasjonsrett følger varen eller ikke. Brukte ting selges gjerne med en beskrivelse av stand, f.eks "som ny", "ny", "pent brukt", "godt brukt etc". Alternativt kan varen selges "som er". Varer som selges "som ny" eller "ny" må man kunne forvente varer to år. Man har dermed to års reklamasjonsfrist. Om varen selges "brukt" eller "som er" vil reklamasjonstiden settes av hva kjøperen kan forvente av tingens stand og holdbarhet. Dette beror blant annet på pris, utseende og generell forventning. Om din Commodore 64 ble solgt for kr 200 og "som er" kan ikke kjøper forvente at denne holder i årevis. Både alder og pris tilsier at denne kan konke ut når som helst. Om jeg kjøper et miksebord "som er" for kr 30.000, der nypris en gang var kr 50.000 og miksebordet kun er et par år gammelt må det forventes at dette vil holde noen år. Høyesterett har fastholdt av normale elektroniske produkter minst skal holde i 5 år. Dermed er det en forventning både i bakgrunn av pris, stand og generalitet om at miksebordet bør holde en stund. Konker det dermed ut etter halvannet år, så har kjøper ihvertfall en god sak. Hver sak må prøves hver for seg da ingen saker er like, men i dette tilfellet kan nok kjøper forvente å ihvertfall få et solid prisavslag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå