Gå til innhold

Intel maskin. Under 5000kr. Ikke spilling.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Skal ha meg ny PC. Jeg skal ikke spille, men bruke den til film, internett, musikk og surfing. Tror jeg kommer til å kjøre linux.

 

Har etter mye om og men kommet fram til et nytt forslag (forskjellig fra min andre tråd) til pc. Har også fått litt mer penger siden den andre tråden og har nå 5000kr som kan brukes. Jeg har satt meg opp et intel system:

 

MSI P35 NEO-FI, P35, Socket-775, DDR2, 1333FSB, ATX, GbLAN, Firewire, PCI-Ex16

 

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 2048MB CL5 Kit w/two matched CM2X1024A-6400 Dimm's

 

Intel Core 2 Duo E6750 2.67GHz 1333Mhz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte

 

Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM

 

Asus GeForce 8500GT 256MB DDR2 Silent, PCI-Express, Tv-Out/DVI-I/HDTV

 

Samsung DVD-brenner SH-S202H IDE Black OEM

 

Antec NSK4480B New Solution, 1x120mm Tricool 3-speed fan, 380w PSU

 

Sum: 4832kr.

 

Hva syns dere? Passer alt sammen? Tenker da spesielt på hovedkort og prosessor. Er PSU-en kraftig nok? Vil jeg kunne overklokke noe? Og hvordan yter denne prosessoren i forhold til f.eks. AMD64 X2 6000+?

 

Takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Maskineoppsettet er helt fint, det er ingenting galt med det, og det vil være en rask/sterk maskin. Prosessoren du har vil også være sterk nok til å takle så og si alt av HD-materiale når det gjelder film, til og med h.264

 

Ellers, så har jeg et par kommentarer:

 

- Om du ikke skal spille i det hele tatt, så er skjermkort-valget overdrevet. Så lenge det ikke er snakk om betydelig 3D, så vil "alle" skjermkort fungere like bra, til og med aller billigste. Men, skal du spille noe litt mindre krevende i ny og ne, så er det kortet ikke så gale valg selvfølgleig. Det spørs hva du egentlig menr med "ikke spill"

 

-AMD64 6000+ er betydelig svakere. Her har du link til et review av den:

http://www.hothardware.com/articles/AMD_At...2_6000/?page=10

på den siden jeg har slått opp for deg, så se på low-resolution grafen, da denne vil vise ytelsesforskjellen når den ikke er begrenset noe av skjermkortet.

 

Det finnes også rene CPU-benchmarksi testen, men spill på lav oppløsning er egentlig ganske så bra benchmark for å sammenlignde CPUer for generell multimedia ytelse.

 

Du kan overklokke en del ja. 3Ghz vil ikke være noe problem, og opp mot 3,4Ghz sansynligvis heller ingen problem om du er villig til å bruke litt mer enn default spenning. Dette estimatet er basert på av du bruker luftkjøling. Til og med stock kjøling burde kunne takle dette, men tamperaturen på CPU vil nok da ikek ligge på mindre enn akkurat det den bør ligge på som maksimum - ikke at det er noe problem så lsenge du stabilitetseter den med prime95 for å sjekke at det fungerer greit sånn... AMD64 prosessorene vil ikke klokke like langt. Nye Phenom derimot er litt bedre, men C2D er best på overklokkingsmargin.

 

RAMen din er fin, men om du har bestmt deg for at du skal overklokke, så kan du gjerne kjøpe noe med littegrann mer frekvens å gå på, slik at du fremdeels kan kjøre synced modus selv med overklokket FSB. Det vil ikke være voldsom forskjell, men prisforskjellen på RAM som er sertifisert for litt raskere FSB er heller ikke særlig stor, så du kan like godt sikte mot det om du først har tenkt å overklokke.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Hvis du likevel ikke skal spille kan vel prisen presses enda lavere...hva med denne da:

 

331106 - In-Win C616 Midi Tower ATX Sort/Grå Kabinett m/460W Power, 2xUSB 2.0

338080 - Intel Core 2 Duo E4500 2.2GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/cooler 312372 - Crucial DDR2 PC5300 2048MB CL5 Kit w/two matched DDR2 PC5300 1024MB CL5

336475 - MSI P35 NEO-FI, P35, Socket-775, DDR2, 1333FSB, ATX, GbLAN, Firewire, PCI-Ex16

341081 - XFX GeForce 8500GT 500M 256MB DDR2, PCI-Express, DVI/HDCP/Tv-Out, Heatsink

341111 - Samsung DVD-brännare SH-S202H IDE Svart OEM

320712 - Seagate Barracuda 7200.10 250GB IDE ATA/100 16MB 7200RPM

 

Denne får du for kr 3.595,- hos komplett.no.

Endret av Jovi60
Lenke til kommentar
Hvis du likevel ikke skal spille kan vel prisen presses enda lavere...hva med denne da:

 

331106 - In-Win C616 Midi Tower ATX Sort/Grå Kabinett m/460W Power, 2xUSB 2.0

338080 - Intel Core 2 Duo E4500 2.2GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/cooler 312372 - Crucial DDR2 PC5300 2048MB CL5 Kit w/two matched DDR2 PC5300 1024MB CL5

336475 - MSI P35 NEO-FI, P35, Socket-775, DDR2, 1333FSB, ATX, GbLAN, Firewire, PCI-Ex16

341081 - XFX GeForce 8500GT 500M 256MB DDR2, PCI-Express, DVI/HDCP/Tv-Out, Heatsink

341111 - Samsung DVD-brännare SH-S202H IDE Svart OEM

320712 - Seagate Barracuda 7200.10 250GB IDE ATA/100 16MB 7200RPM

 

Denne får du for kr 3.595,- hos komplett.no.

Forslaget til qweac var svært fornuftig. Jeg kjøpte lignende oppsett for et år siden, og da kostet det omtrent dobbelt så mye. Men det er ikke nødvendig med so god hardware til enkle oppgaver som internet, film, musikk og slikt. Skal the først være enkelt, så trenger man ikke unødvendig kraftig pc. Jovi60 sitt forslag burde holde lenge. Ville nok ikke kutta ut 500gb harddisken, det er fort gjort å bruke plass på tv-serier og filmer og jeg har aldri hørt noen angre på at de har kjøpt for stor harddisk. 460W er et bedre valg uansett oppsett.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Jeg ville valgt litt kjappere RAM med tanke på overklokking.

Hvis du har tenkt å overklokke kan du godt kjøpe en billigere C2D prosessor.

Hvis du ikke skal spille i det hele tatt ville jeg valgt ATI sitt 3450 kort, det er litt billigere en 8500GT og det har god ytelse på video.

Har ikke mye tro på den 380w PSUen. Jeg ville satset påCorsair VX 450W

Lenke til kommentar

Takk for svært god respons! :D

 

Har lyst til å ha et litt brukbart skjermkort i maskinen. Både fordi jeg liker å vite at jeg har litt muligheter også på det feltet, og fordi jeg sikkert kommer til å kjøre litt compiz fusion i linux. Og da er jo spesielt nvidia kort yppelige slik jeg har forstått det. :)

 

Vet jeg sikkert kunne fått en brukbar maskin til en billigere penge, men vil jo gjerne kjøpe noe skikkelig nå når jeg først skal kjøpe.

 

Tviler på at jeg kommer til å overklokke med det første, men syns det er greit om muligheten er der i framtiden i tilfelle jeg skulle få behov for litt ekstra kraft fra maskinen en gang. Det å kjøpe en dyrere ram er derfor ikke noe jeg ser på som så veldig viktig, men kan noen linke til et alternativ på komplett som kan brukes? Et som ikke er mye dyrere enn det alternativet jeg selv har satt opp... Da kan jeg bytte til den rammen dersom jeg får råd til det. :)

 

Virker som om det er ulike meninger om psu-en her. Jeg vet at den sikkert ikke er det beste som er å finne, men valgte en rimelig en slik at jeg skulle få penger til alt det andre i systemet. Det som er viktigst for meg er at den er kraftig nok til å drive systemet. Ser at Stigma mener oppsettet er greit og da går jeg ut fra at han også mener at psu-en er kraftig nok. Har jeg tolket deg rett da, Stigma? wwww78 på den andre siden tror ikke den kommer til å holde. Kan jeg få flere innspill på akkurat dette? Kommer PSU-en til å klare å drive systemet?

 

Nok en gang takk for innspill. Dere er svært god hjelp! =)

 

EDIT: Ser i stickyen at strømforsyninger fra Antec er blir kategorisert som middels/høy kvalitet, så da skulle vel kvaliteten være grei, men vet jo fortsatt ikke om den er sterk nok.

Endret av qweac
Lenke til kommentar

380 watt er mer en nokk til å drive systemet ditt, problemet er at en del billig-PSUer ikke leverer det de lover og bukker under etter en tid.

Hiper 580w type R PSUer er et godt eksempel. Med det samme de kom fikk de god omtale, men, etter noen måneder begynner de å dø som fluer. Tar gjerne med seg flere komponenter i graven også. (egen tråd om akurat den PSUen på forumet)

 

Jeg tok en nermere titt på EarthWatt 380 som sitter i Antec NSK4480B kabinettet.

Her er et lite sammendrag av hva jeg fant ut:

Den produseres av Seasonic for Antec

Den har en effektivitetsgrad på over 80%

Den har greie spenninger

Den er relativt stille

Den blir ikke spesielt varm

Jeg kunne ikke finne noen negative omtaler.

Her er en test av PSUen

 

Det ser jo meget bra ut, men du får dømme selv. Jeg holder en knapp på kjent kvalitet uansett =)

Lenke til kommentar
380 watt er mer en nokk til å drive systemet ditt, problemet er at en del billig-PSUer ikke leverer det de lover og bukker under etter en tid.

Hiper 580w type R PSUer er et godt eksempel. Med det samme de kom fikk de god omtale, men, etter noen måneder begynner de å dø som fluer. Tar gjerne med seg flere komponenter i graven også. (egen tråd om akurat den PSUen på forumet)

 

Jeg tok en nermere titt på EarthWatt 380 som sitter i Antec NSK4480B kabinettet.

Her er et lite sammendrag av hva jeg fant ut:

Den produseres av Seasonic for Antec

Den har en effektivitetsgrad på over 80%

Den har greie spenninger

Den er relativt stille

Den blir ikke spesielt varm

Jeg kunne ikke finne noen negative omtaler.

Her er en test av PSUen

 

Det ser jo meget bra ut, men du får dømme selv. Jeg holder en knapp på kjent kvalitet uansett =)

 

Herlig! Tusen takk for svært utfyllende svar. :) Da blir det nok kjøp i dag.

 

Takk til alle for hjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...