Pjaltwar Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Hei! Jeg har brukt dslr en stund nå, men har en gammel Nikon FE etter min far, kunne det vært noe artig å prøvd? Har tre objektiver til, serie e alle tre, 28mm, 50mm og 135mm. Bra/dårlig? Og er det noen som veit hva det sånn ca. koster å fremkalle film? Og morsomt at det gamle føles mer kvalitet enn mitt d80 egentlig=P er noe med metal vs plastic fantastic.. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Der har du en flott pakke. Godt kamera og flott optikk. Jeg fremkalte en sorthvit film og fikk scannet inn en film hos Fotohuset i Oslo til grei pris. Var under 200,- Tom Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Kamera er flott, selv om den har en viss begrensning i lukkertidene. Objektivene er helt greie, spesielt om de er av varianten med metallring som har langt høyere byggkvalitet en de som er i ren sort plast. 50mm er overraskende bra, 100mm i samme serie er fantastisk skarp. Zoom objektivet i serie E 75-150mm er nesten legendarisk. 28mm og 135mm er dessverre ganske langt bak sine storebrødre i F-serien. Da jeg fremdeles hadde E-objektivene mine var 24mm f2.8, 50mm f1.8 og 100mm f2.8 et ekstremt kompakt kit sammen med FE2. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Og er det noen som veit hva det sånn ca. koster å fremkalle film?Spørs om du kan scanne negativene selv, eller om du må ha papirkopier. Vi tar 50/60kr (2 dager eller 1 time) for ren fremkalling av film, uten prints og scanning. Skal du ha papirkopier, kommer det på 5/6kr per stykk, men da betaler du ikke noe ekstra for fremkalling. Scanning av negativer til CD (når du fremkaller) er 69 kr på en time for første film, deretter 49, og 49 for alle filmer på 2 dager. Dias er litt dyrere, 99 for fremkalling, 199 montert. Vi må også sende inn dias-film, Tror ikke det er forskjell på scanningen, hvis vi får gjøre det før filmen er klippet opp/montert. Scanning av monterte dias er mye mer tidkrevende, så det blir dyrere. Vil tro dette er ganske representativt for de fleste fotobutikker, selv om det sikkert er litt variasjon i priser og måten man velger å prise på. Konklusjonen jeg trekker, er at det ikke er så veldig dyrt å _fremkalle_ film (vil ikke si hva jeg får det til ;-) men at det fort blir penger dersom du skal ha papirkopier. Har du tilgang til negativscanner, eller en god flatbed-scanner, vil det være lønnsomt å scanne selv, for å så printe de kopiene du ønsker... Lenke til kommentar
Magpal Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Priser på fremkalling og scanning er svindyrt i butikk. Kjøpte meg likegodt en filmscanner og fremkaller selv. (Kun s/h selvsagt) Har også kopieringsutstyr, så kopiering tar jeg også selv. Koster litt med kjemikalier og papir, men det blir fortsatt billigere enn å kopiere i butikk. Lenke til kommentar
Pjaltwar Skrevet 13. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2008 Takk for svar, tror jeg skal ut å prøve å ta noen bilder så fort været her tillater det. Kanskje jeg er så heldig og får lånt et negativ scanner. Objektivene er de i metall forresten. En annen ting, objektivene kan brukes på D80? Bare at de må brukes manuelt? Hadde vært morsomt å sammenligna den gamle serie e 50mm 1.8 mot den nye 50mm 1.8D.. Men om 5-10år, tror dere at det fortsatt vil være priser som man kan leve med på film, fremkalling osv? Virker som for mesteparten så er film for mer spesielt intreserte allerede.. Lenke til kommentar
arela Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 (endret) Tror jeg betaler ca 30kr for fremkalling av 24 bilders (farge) på Japan Foto - uten kopier. Noen av disse gamle Nikon objektivene er supre, men det finnes også mange varianter av dem - bl. a. finnes det over 50 varianter av 50mm'en og 12 varianter av 50mm f/1.8 Fordelen med film, er at du venter i spenning på resultatet (og det er vel også den største ulempen) Endret 13. februar 2008 av arela Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå