Gå til innhold

Overclocked PC (Q6600 @ 3200Ghz). tips? +bilder

Anbefalte innlegg

Hey, jeg har nå tuklet og trykket meg fram til en overclocking av min q6600 som jeg tror jeg er fornøyd med og lurer på om noen av dere som har drevet med dette før har noen tips til meg ang min pc. Jeg har generelt ikke mye peiling på overclocking, men lest meg fram til noe via dette forumet. Så er det noe jeg ikke har fått med i denne tråden så spør gjerne, det vil hjelpe meg =) Bilder i bunn!

Annen info som ikke står på bildene:

* Pcen har ingen ekstra vifter enn cpu- og psu-vifte, og er åpent tower

* Psu: Corsair 620w, Corsair ram XMS2 CM2X1024-6400C4 (2gb totalt), 500gb samsung hd, gainward 7800 gtx,

* Kjører på med denne cpu vifta: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=311763

Så ting jeg lurer på er:

* Hva kan jeg gjøre bedre?

* Hva har jeg gjort galt?

* Hva er best for min pc når det gjelder multiplier 8 eller 9? eller kanskje andre tall?

* Hvorfor er vcoren min så mye lavere enn gjennomsnittet med samme overclock?

Pcen har også gjennomført testen OCCT og fått "stable" på slutten.

Takker for alle svar og meninger!

Bildene med nummererte ruter slik at det skal bli enklere å forklare meg =)

bilde0.jpg

bilde1.jpg

bilde2.jpg

bilde3.jpg

bilde4.jpg

bilde5.jpg

bilde6.jpg

Overclocking er fun, kan anbefale dere som er litt usikre på å prøve om å gjøre et forsøk ! =D

Endret av mehdiosa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Åi! for en interessant tråd for meg, jeg er heller ikke en kjempe erfaren OC, men har nesten samme pc og overclocket på samme måte som deg og hørt vi har gjort ting riktig. Men hvorfor din vcore er så lav vet jeg ikke, min ligger på ca 1,43v.

Men har du sjekket gradene dine under spilling og andre ekstreme perioder? virket som det var litt lite kjøling med bare cpu vifte.

Lykke til videre! :)

Lenke til kommentar

Nei det med Vcore aner jeg ikke hvorfor er så lav, men leser jo at folk skriver jo lavere den er jo bedre og at den ikke skal være for høy bare. Ingen nevner noe om at den ikke skal være for lav, så lenge den gjennomfører OCCT testen.

Gradene på pcen stiger litt under spilling men ikke til en farlig grense. Under kjøring av OCCT havner kjernene på 80 grader ved 99.95% bruk av cpu.

Lenke til kommentar
Nei det med Vcore aner jeg ikke hvorfor er så lav, men leser jo at folk skriver jo lavere den er jo bedre og at den ikke skal være for høy bare. Ingen nevner noe om at den ikke skal være for lav, så lenge den gjennomfører OCCT testen.

Gradene på pcen stiger litt under spilling men ikke til en farlig grense. Under kjøring av OCCT havner kjernene på 80 grader ved 99.95% bruk av cpu.

Ser ut som kjøleren din blir litt "tynn" under load når den går opp 30 grader ved load, men ellers ganske bra. Har min HTPC rundt 60+ grader og er veldig sjelden over 80 ved stresstest, med schyte mini ninja dette er med pcen i stereobenk og plasmaskjerm over, Så ganske varme omgivelser

Lenke til kommentar

Vcore børr økes for å få stabilt system når du klokker langt.

Har du skrudd av ting som SpeedStep, CE1 Support osv i BIOS?

øk vcore når du ser at systemet begynner å vakle, last ned Orthos og fyr opp CPU og minnestresstesten.

Hvis den feiler så må du øke vcore ettersom :)

Lenke til kommentar

Bare flott att den er lav , blir mindre varmeutvikling.Min ligger på 1.232 i Cpu-Z ved 3258 og er OCCT stabil.

post-15510-1202895423_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Perfekt tråd!

Har drevet å klokket opp og ned siden begynnelsen av desember, med et Asus P5E, Q6600 G0, og har et veldig stabilt og kjølig system. Jeg sitter for tiden på bærbar, men kommer med bilder etterhvert....

Min Vcore ligger jevnt på 1,345V ved 425x8=3400 Mhz.

Idle temperaturene ligger på 33,33,35,35. Målt i Everest ultimate.

Har hatt maks coretemp på 67,67,70,70 noe som er akkurat i grenseland. Men da hadde Prime stått og gått i 30 minutter.

Dette i en romtemp på ca. 20 C. Det blir spennende å se til sommeren om jeg må ned noe. Elelr over til vannkjøling......

Lenke til kommentar

Husk at hvis du skal gå for vannkjøling, så må du investere litt penger i det. Jeg har et crappy bigwater sett med en zalmam WB4 Gold cpublokk og prosessoren min (q6600) har faktisk vært oppe i 80 grader etter en runde OCCT med 4,041GHz 1,55v...

Fikk plutselig lyst på litt bedre kjøling :whistle:

Endret av camxer
Lenke til kommentar
slenger meg på! men har dog en e6600 ;p får ikke min over 3195mhz uten blåskjerm vertfall.. på 9x. så der er bedre å kjøre på 8?

Det er kun bedre å kjøre multiplier på 8 og fsb på 400 hvis du er fornøyd med 3,2GHz, fordi da kjører minnet ditt på 800MHz(de fleste har det i systemet sitt). Du må huske at minnet og cpu må kjøre 1:1 før du gjør det

Lenke til kommentar
slenger meg på! men har dog en e6600 ;p får ikke min over 3195mhz uten blåskjerm vertfall.. på 9x. så der er bedre å kjøre på 8?

Det er kun bedre å kjøre multiplier på 8 og fsb på 400 hvis du er fornøyd med 3,2GHz, fordi da kjører minnet ditt på 800MHz(de fleste har det i systemet sitt). Du må huske at minnet og cpu må kjøre 1:1 før du gjør det

men jeg vil jo selvfølgelig over 3,4! :D Hadde planer om 3,6 om der er mulig.. Da må jeg vell stille på volt? har 1,36 (1,337 i nvidia ntune ^^)

Lenke til kommentar

Vel, du klarer fint å nå 445FSB med det minnet der (Mine 2GB XTC brikker maxer ut på 449/898DDR. Du trenger selvfølgelig ikke mer enn 400FSB for å så nå 3,6GHz med den prosessoren...

Kjør minnet synkronisert med FSB, og prøv deg på 1,4v vcore, +0,2v på northbridge og 10-15% på FSB spenningen. Du burde klare 3,6GHz, men du trenger da bedre kjøling enn stock og et greit hovedkort... Har linket til en e6600 ocguide i overklokkingscafeen, så du kan sjekke den ut

Husk å bruke 9x multiplier og at du må overklokke stegvis. Hvis du klarer 3,6GHz så kjører du en runde OCCT på auto og hvis den er ikke stabil så må du øke vcore til den blir det(ikke gå særlig over 1,5v...)

Endret av camxer
Lenke til kommentar

Ser ut som kjøleren din blir litt "tynn" under load når den går opp 30 grader ved load, men ellers ganske bra. Har min HTPC rundt 60+ grader og er veldig sjelden over 80 ved stresstest, med schyte mini ninja dette er med pcen i stereobenk og plasmaskjerm over, Så ganske varme omgivelser

"Ser ut som kjøleren din blir litt tynn" ? hva mener du med det? At den rett og slett er for dårlig? andre forslag? utenom vannkjøling... ser for meg at vannkjøling koster meg en eske gull.. cpu har vært helt oppe i 83 grader merker jeg nå ved heavy OCCT kjøring :(

Kunne også ha vært kjekt å skru ned multiplier til fra 9 til 8 og sette FSB på 400. Da Har du minnet ditt på 800MHz og samme klokk som før

Ok, takk for tipset.

skal prøve på det snart når jeg kommer hjem fra jobb... men hvis jeg forstår det riktig så vil jeg clocke rammen til 800Mhz (400fsb) isteden for det jeg kjører i dag som er 710Mhz(355fsb) ?

og vet du kanskje hva forskjellen på slik ram clock er iforhold til den andre måten jeg clocket den på 4-4-4-12 ?

men jeg vil jo selvfølgelig over 3,4! :D Hadde planer om 3,6 om der er mulig.. Da må jeg vell stille på volt? har 1,36 (1,337 i nvidia ntune ^^)

hei du din lille tråd-tyv =P hehe..

hvordan kjøling har du på pcen foresten? går pcen din fint på 3.4ghz på 1,337 ?

Vcore børr økes for å få stabilt system når du klokker langt.

Har du skrudd av ting som SpeedStep, CE1 Support osv i BIOS?

øk vcore når du ser at systemet begynner å vakle, last ned Orthos og fyr opp CPU og minnestresstesten.

Hvis den feiler så må du øke vcore ettersom :)

ok =D, jepp har skrudd av begge de to funksjonene i bios. men hva betyr egentlig C1E greia? fant ut hva speedstep var.. men ikke det andre. og vet du kanskje hvilken vcore grense jeg bør sette dersom jeg kanskje videre har lyst å prøve meg på 3.4ghz? (farlig denne oc verden, ingen grense :p)

Endret av Skagen
Lenke til kommentar

@trådstarter: hehe :p var ikke meninga å ta oppmerksomheten, har bare ikke fått oppmerksomhet i mine egne tråder ;)

har zalman 9700nt cpukjøler som sagt. på stockfrekvenser ligger jeg vell på ca 30c idle og par grader over under load.

nå har jeg ca 35-37c idle og ca 40-45c load når jeg kjører på 3195mhz.

da har jeg kun stilt på fsbn, ikke noe mer. kjører synched 3:2 9x355mhz tror jeg. er fremdeles på jobb så husker ikke helt :p

har for øvring en 120mm som drar ut luft bak +en 120mm montert inni kabinettet som henger i 5,25" brønnen litt forran cpu-kjøleren, samt en 120mm på diskene lenger ned og en 120mm på mitt 8800gt i tillegg til stockkjøleren der.

Lenke til kommentar
@trådstarter: hehe :p var ikke meninga å ta oppmerksomheten, har bare ikke fått oppmerksomhet i mine egne tråder ;)

har zalman 9700nt cpukjøler som sagt. på stockfrekvenser ligger jeg vell på ca 30c idle og par grader over under load.

nå har jeg ca 35-37c idle og ca 40-45c load når jeg kjører på 3195mhz.

da har jeg kun stilt på fsbn, ikke noe mer. kjører synched 3:2 9x355mhz tror jeg. er fremdeles på jobb så husker ikke helt :p

har for øvring en 120mm som drar ut luft bak +en 120mm montert inni kabinettet som henger i 5,25" brønnen litt forran cpu-kjøleren, samt en 120mm på diskene lenger ned og en 120mm på mitt 8800gt i tillegg til stockkjøleren der.

hehe ok, er det noen grunn til at du kjører 3:2 og ingen endring på Vcore??

Noen som tror det vil hjelpe vesentlig om jeg investerer i 1 ny cpu kjøler og evnt 2 x 120mm vifter til pcen min? + evnt en kjølepasta som er litt bedre enn det som følger med?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...