Bathory Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Å studere historie er en ting, men å skulle studere hvordan en historie har påvirket mennesker opp gjennom 2000 år er virkelig helt sykt. Setter man så stor lit og bruker så stor tid av livet sitt på noe man absolutt ALDRI kommer til å finne svaret på, kan man like gjerne prøve å tygge seg gjennom en kampestein med samme resultat: die trying. Det at enkelte mennesker går helt fra sunn fornuft og presterer å overgi seg selv til en bok skrevet for såpass lenge siden er helt utrolig. Mennesker er født med den egenskapen at vi har muligheten til å velge hva vi ønsker å gjøre til enhver tid, og at noen ønsker å bruke livet på å studere og følge eldgamle skrifter respekterer jeg, men det jeg ikke klarer å respektere er at det er disse som styrer store deler av samfunnet vi lever i! Lenke til kommentar
Traadstarter Skrevet 13. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2008 Å studere historie er en ting, men å skulle studere hvordan en historie har påvirket mennesker opp gjennom 2000 år er virkelig helt sykt. Setter man så stor lit og bruker så stor tid av livet sitt på noe man absolutt ALDRI kommer til å finne svaret på, kan man like gjerne prøve å tygge seg gjennom en kampestein med samme resultat: die trying. Det at enkelte mennesker går helt fra sunn fornuft og presterer å overgi seg selv til en bok skrevet for såpass lenge siden er helt utrolig. Mennesker er født med den egenskapen at vi har muligheten til å velge hva vi ønsker å gjøre til enhver tid, og at noen ønsker å bruke livet på å studere og følge eldgamle skrifter respekterer jeg, men det jeg ikke klarer å respektere er at det er disse som styrer store deler av samfunnet vi lever i! Vil du leve i et demokrati, må du finne deg i at disse menneskene styrer så lenge folket vil ha dem. Lenke til kommentar
Bathory Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Å studere historie er en ting, men å skulle studere hvordan en historie har påvirket mennesker opp gjennom 2000 år er virkelig helt sykt. Setter man så stor lit og bruker så stor tid av livet sitt på noe man absolutt ALDRI kommer til å finne svaret på, kan man like gjerne prøve å tygge seg gjennom en kampestein med samme resultat: die trying. Det at enkelte mennesker går helt fra sunn fornuft og presterer å overgi seg selv til en bok skrevet for såpass lenge siden er helt utrolig. Mennesker er født med den egenskapen at vi har muligheten til å velge hva vi ønsker å gjøre til enhver tid, og at noen ønsker å bruke livet på å studere og følge eldgamle skrifter respekterer jeg, men det jeg ikke klarer å respektere er at det er disse som styrer store deler av samfunnet vi lever i! Vil du leve i et demokrati, må du finne deg i at disse menneskene styrer så lenge folket vil ha dem. Ja, men det er nettopp det jeg ikke tror på. Jeg NEKTER å tro at alle på storting/regjering er kristne/religiøse. Jeg tror at enkelte av dem har ting å si imot, men er rett og slett for feige for å slåss stort for å splitte stat og kirke. Om noen hadde gjort noe ikke-religiøst lukter jeg store oppslag i kristne aviser og aktivister for å forby. Det er jo det de liker best, å forby! Om det var noen her som så på "De syv dødssyndene" med Kristopher Schau fikk dere nok sikkert med dere oppstyret fra de kristne. Hva var det de skulle? Åja.. Forby! Dette var nemlig et program hvor de absolutt ikke klarte å holde seg for øynene i sendetiden. Programmet tok jo opp debatten om noe av kristendommens verdi i dag og Kristopher gjorde "ukristelige" saker som hadde fått den mest hardbarka prest til å vende magesekken i døpevannet. Kristendommen i Norge hindrer fremgang og vekst. Og om så skulle allikavel skje, så gir jo dette nettopp dem en gylden mulighet til å samle familien i stor protest for å forby alt de orker! Lenke til kommentar
Traadstarter Skrevet 13. februar 2008 Forfatter Del Skrevet 13. februar 2008 (endret) Å studere historie er en ting, men å skulle studere hvordan en historie har påvirket mennesker opp gjennom 2000 år er virkelig helt sykt. Setter man så stor lit og bruker så stor tid av livet sitt på noe man absolutt ALDRI kommer til å finne svaret på, kan man like gjerne prøve å tygge seg gjennom en kampestein med samme resultat: die trying. Det at enkelte mennesker går helt fra sunn fornuft og presterer å overgi seg selv til en bok skrevet for såpass lenge siden er helt utrolig. Mennesker er født med den egenskapen at vi har muligheten til å velge hva vi ønsker å gjøre til enhver tid, og at noen ønsker å bruke livet på å studere og følge eldgamle skrifter respekterer jeg, men det jeg ikke klarer å respektere er at det er disse som styrer store deler av samfunnet vi lever i! Vil du leve i et demokrati, må du finne deg i at disse menneskene styrer så lenge folket vil ha dem. Ja, men det er nettopp det jeg ikke tror på. Jeg NEKTER å tro at alle på storting/regjering er kristne/religiøse. Jeg tror at enkelte av dem har ting å si imot, men er rett og slett for feige for å slåss stort for å splitte stat og kirke. Om noen hadde gjort noe ikke-religiøst lukter jeg store oppslag i kristne aviser og aktivister for å forby. Det er jo det de liker best, å forby! Om det var noen her som så på "De syv dødssyndene" med Kristopher Schau fikk dere nok sikkert med dere oppstyret fra de kristne. Hva var det de skulle? Åja.. Forby! Dette var nemlig et program hvor de absolutt ikke klarte å holde seg for øynene i sendetiden. Programmet tok jo opp debatten om noe av kristendommens verdi i dag og Kristopher gjorde "ukristelige" saker som hadde fått den mest hardbarka prest til å vende magesekken i døpevannet. Kristendommen i Norge hindrer fremgang og vekst. Og om så skulle allikavel skje, så gir jo dette nettopp dem en gylden mulighet til å samle familien i stor protest for å forby alt de orker! De er ikke kristne. Så hva klager du egentlig på? SV vil skille kirke og stat. Vi har ytringsfrihet, så kristne aviser må få lov til å rope ut og advare folk om de mener det er grunn til det. De har rett til å skape debatt om hvorvidt slike programmer skal forbys eller ei, men så lenge programmet ikke bryter med ytringsfriheten vil de ikke komme noen vei. For vi har ikke lover mot blasfemi i Norge, har vi vel? Kristendommen i Norge er i ferd med å dø ut. Den har satt sine spor, men de er i ferd med å viskes ut. Og kristne i dagens Norge gjør svært liten skade sammenlignet med kristne i USA for eksempe. Endret 13. februar 2008 av Traadstarter Lenke til kommentar
Bathory Skrevet 13. februar 2008 Del Skrevet 13. februar 2008 Å studere historie er en ting, men å skulle studere hvordan en historie har påvirket mennesker opp gjennom 2000 år er virkelig helt sykt. Setter man så stor lit og bruker så stor tid av livet sitt på noe man absolutt ALDRI kommer til å finne svaret på, kan man like gjerne prøve å tygge seg gjennom en kampestein med samme resultat: die trying. Det at enkelte mennesker går helt fra sunn fornuft og presterer å overgi seg selv til en bok skrevet for såpass lenge siden er helt utrolig. Mennesker er født med den egenskapen at vi har muligheten til å velge hva vi ønsker å gjøre til enhver tid, og at noen ønsker å bruke livet på å studere og følge eldgamle skrifter respekterer jeg, men det jeg ikke klarer å respektere er at det er disse som styrer store deler av samfunnet vi lever i! Vil du leve i et demokrati, må du finne deg i at disse menneskene styrer så lenge folket vil ha dem. Ja, men det er nettopp det jeg ikke tror på. Jeg NEKTER å tro at alle på storting/regjering er kristne/religiøse. Jeg tror at enkelte av dem har ting å si imot, men er rett og slett for feige for å slåss stort for å splitte stat og kirke. Om noen hadde gjort noe ikke-religiøst lukter jeg store oppslag i kristne aviser og aktivister for å forby. Det er jo det de liker best, å forby! Om det var noen her som så på "De syv dødssyndene" med Kristopher Schau fikk dere nok sikkert med dere oppstyret fra de kristne. Hva var det de skulle? Åja.. Forby! Dette var nemlig et program hvor de absolutt ikke klarte å holde seg for øynene i sendetiden. Programmet tok jo opp debatten om noe av kristendommens verdi i dag og Kristopher gjorde "ukristelige" saker som hadde fått den mest hardbarka prest til å vende magesekken i døpevannet. Kristendommen i Norge hindrer fremgang og vekst. Og om så skulle allikavel skje, så gir jo dette nettopp dem en gylden mulighet til å samle familien i stor protest for å forby alt de orker! De er ikke kristne. Så hva klager du egentlig på? SV vil skille kirke og stat. Partiet er bygget på "kristent grunnlag". Du kan vel sikkert lese om det på nettsidene deres. At SV går inn for det er supert, men det hjelper lite. Med 15 representanter på Stortinget kommer de ingen vei. Grunnen til at jeg "klager" er fordi jeg misliker sterkt påvirkelsen en bok og troen på "høyere makter" skal få i et moderne samfunn. Jeg synes bare vi burde ha klart å riste sånne ting av oss underveis og heller sett fremover framfor å stadig bli minnt på hvordan "gud" vil vi skal leve livet. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Men kjære dere, hva i himmelens navn har dette med teologistudier på universitetet å gjøre? Lenke til kommentar
Codename_Paragon Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 (endret) Religion er mer enn tro, det er også et sett normer/verdier/leveregler, og religionens betydning i de forskjellige delene av verden er vel ganske klar. Om troen er det eneste, kan jeg nok være skeptisk. Som kulturbærer mener jeg likevel den har betydning. Jeg vet ikke om jeg forsto deg riktig, men mener du at religion er viktig for å få samfunnet til å gå rundt? Delvis, ja. Dette er et omfattende tema, og tilsvarende brennbart, men om du slår opp på "protestantisk arbeidsmoral", vil du finne argumentasjon om hvorfor kristen land i sin alminnelighet og protestantiske land i særdeleshet er så industrialiserte som de faktisk er. Tilgivelse og nestekjærlighet er noe en finner mye om i det Nye testamentet, mens Det gamle testamentet legger mer vekt på respekt ved frykt. Kristendommen slik den tolkes i det moderne Norge er ganske romslig, mens i middelalderen ville anderledestenkende raskt ha blitt brent på bålet. (Edit: ta med sammenheng) Endret 14. februar 2008 av Codename_Paragon Lenke til kommentar
Bathory Skrevet 14. februar 2008 Del Skrevet 14. februar 2008 Men kjære dere, hva i himmelens navn har dette med teologistudier på universitetet å gjøre? Ingenting annet enn skeptisisme om at det faktisk er en egen "linje" om dette. Følger bare videre i trådstarter Traadstarters spor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå